Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr X sesji Rady Gminy Warnice z dnia 26 czerwca 2015 roku


Protokół

X Sesji

Rady Gminy Warnice

z dnia 26 czerwca 2015 roku

(posiedzenie Rady Gminy w Domu Strażaka w Warnicach)

Obrady X Sesji Rady Gminy Warnice VII kadencji otworzył o godz. 13:00 Przewodniczący Rady Gminy, Pan Marek Brodowski stwierdzając jednocześnie quorum, uprawniające Radę do podejmowania uchwał. W obradach uczestniczyli: Wójt Gminy Warnice, Pani Anna Hackiewicz-Gębska, Zastępca Wójta, Pan Waldemar Lubiński, Skarbnik Gminy, Pan Ryszard Ligocki oraz radni powiatowi, sołtysi, przedstawiciele prasy i mieszkańcy Gminy (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu). W posiedzeniu uczestniczyło 15 radnych (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Ad. 1, 2

j.w.

Ad. 3 Wójt Gminy Warnice, Pani Anna Hackiewicz-Gębska złożyła wniosek o następujące zmiany do porządku obrad: wycofanie z punktu 8 porządku obrad uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Warnice z uwagi na fakt, iż komisja rewizyjna nie zdążyła jej rozpatrzyć. Przedmiotowa skarga zostanie rozpatrzona na posiedzeniu sesji nadzwyczajnej Rady Gminy, która odbędzie się do połowy lipca. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie pytanie, czy Radni wyrażają zgodę, aby przedmiotowa skarga została wycofana z porządku obrad. Radni jednogłośnie postanowili, że wyrażają zgodę na proponowaną zmianę. Pani Wójt zawnioskowała również, aby w miejsce zniesionego projektu nr 36/2015, wprowadzić projek uchwały w sprawie zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice. Przewodniczący ponownie poddał tę propozycję pod głosowanie Radnym. 14 Radnych opowiedziało się „za” wprowadzeniem nowego projektu uchwały. Tym samym numeracja porządku obrad nie uległa zmianie.

Porządek obrad po zmianach wyglądał następująco:

1. Otwarcie obrad.

2. Stwierdzenie quorum.

3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad.

4. Przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Gminy Warnice z dnia 29 maja 2015 r.

5. Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami.

6. Interpelacje i zapytania radnych.

7. Informacja z pozyskiwania środków unijnych i zewnętrznych oraz wykorzystania dotychczasowych w Gminie - przygotowana przez komisję rolnictwa i rozwoju.

8. (Projekt Nr 36/2015) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice.

9. (Projekt Nr 37/2015) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie dotacji celowej z budżetu Gminy dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Obrytej.

10. (Projekt Nr 38/2015) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Warnice na 2015 rok.

11. (Projekt Nr 39/2015) Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Warnice za 2014 rok.

12. (Projekt Nr 40/2015) Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2014.

13. Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

14. Zamknięcie obrad.

Ad. 4 Protokół z IX sesji Rady Gminy Warnice z dnia 29 maja 2015 roku przyjęto bez odczytywania 13 głosami „za”, 1 głos był „wstrzymujący”.

Ad. 5 Wójt Gminy Warnice, Pani Anna Hackiewicz - Gębska przedstawiła informację z prac pomiędzy sesjami. (Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu).

Ad. 6 Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady poinformował wszystkich, że w czerwcu br. wpłynęła skarga na działalność Wójta Gminy. Zostanie ona rozpatrzona na najbliższej sesji, nadzwyczajnej lub wrześniowej. Wcześniej zaś komisja rewizyjna musi ją rozpatrzyć oraz przygotować projekt uchwały.

Ad. 7 Informacja z pozyskiwania środków unijnych i zewnętrznych oraz wykorzystania dotychczasowych w Gminie - przygotowana przez komisję rolnictwa i rozwoju została przekazana Radnym w materiałach na sesję. Z uwagi na fakt, iż jest ona obszerna, nie odczytywano jej. Radni nie mieli żadnych uwag i pytań do przedmiotowej informacji, która stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

O godz.1320 do obrad dołączyła Radna Bożena Molińska.

Ad. 8 Projekt uchwały nr 36/2015 krótko omówił Zastępca Wójta. Wynika on z ostatniego spotkania ZGDO. Wszystkie zmiany są wprowadzane na bieżąco również w innych gminach, są opracowywane odgórnie. Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały dotyczy spraw porządkowych oraz tego, że związek utworzył własną spółkę komunalną, która będzie się ubiegała o przetarg częściowy na wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Radna Małgorzata Brząkała zapytała, czy z tytułu zmian będzie również wymiana pojemników na odpady na większe.

Pani Wójt odpowiedziała, że wykonawca, który wygra przetarg będzie miał obowiązek zapewnić pojemniki.

Radna Małgorzata Brząkała zapytała również, czy wzrośnie koszt za wywóz odpadów, gdy ktoś otrzyma większy pojemnik.

Zastępca Wójta odpowiedział, że niezależnie od ilości wyprodukowanych śmieci, będą one odbierane przez wykonawcę, tym samym opłaty nie ulegną zmianie. Ponadto zmiany wprowadzone do tej pory przez ZGDO zmierzają w kierunku wyeliminowania z rynku monopolisty, jakim jest firma REMONDIS, który ma swoich podwykonawców tj. PPK Pyrzyce. Poza tym firma REMONDIS w tej chwili dyktuje ceny za wywóz odpadów, tak więc podjęte dotychczas działania zmierzają do zmiany tego stanu rzeczy. W najbliższym czasie będą przeprowadzane sektorowe przetargi na wywóz odpadów komunalnych tak, aby mniejsze firmy miały szansę do nich przystąpić.

Radna Małgorzata Brząkała powiedziała, że osoby, którym PPK wywozi śmieci płacą mniej.

Pani Wójt powiedziała, że nie było innej firmy poza REMONDISEM, która byłaby w stanie obsłużyć 18 gmin, które należą do ZGDO. REMONDIS dyktuje ceny, dlatego ZGDO postanowił utworzyć własną spółkę po to, aby przetarg na wywóz odpadów odbył się sektorowo (4 sektory). Ma to na celu umożliwienie mniejszym firmom obsługę np. 3 gmin, a nie wszystkich jednocześnie, czemu nie są w stanie podołać. Dzięki temu również ceny za wywóz odpadów komunalnych będą uśrednione. Pani Wójt dodała, że w ZGDO Gmina Warnice posiada około 60 tys. zaległości. ZGDO nie posiada należności kredytowych, w związku z tym musi podnosić stawki opłat tym, którzy płacą za śmieci, żeby łożyć za tych, którzy nie płacą. Ponadto Związek wszczyna procedurę administracyjną w stosunku do dłużników dopiero w momencie, kiedy ich zaległość przekroczy sto złotych. Na zakończenie Pani Wójt dodała, że obecna cena za wywóz odpaów do końca roku nie ulegnie zmianie.

Zastępca Wójta dodał, że np. Gmina Przelewice od 1 lipca br. przejmuje gospodarkę komunalną oraz wodno-ściekową. A w Gminie Stargard Szczeciński opłaty za wywóz śmieci wzrosły o 100%.

Głosowanie: 14 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały, 1 głos był „wstrzymujący”.

Uchwała Nr X/50/2015 stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 9 Zastępca Wójta omówił projekt uchwały nr 37/2015, który dotyczy wyrażenia zgody na udzielenie dotacji celowej z budżetu Gminy dla OSP w Obrytej na zakup poduszek wysokiego ciśnienia. Całkowity koszt zakupu zestawu poduszek wynosi 10.000 zł. Kwotę 8.000 zł Ochotnicza Straż Pożarna w Obrytej pozyskała z KSRG, natomiast kwota dotacji z budżetu Gminy na ten cel wynosi 2.000 zł. Jest to wkład własny. Na zakończenie Zastępca Wójta dodał, że jednostka OSP w Obrytej oraz wszyscy mieszkańcy skorzystają na tym zakupie.

Stanowiska komisji:

- k. rewizyjna „za”

- k. rolnictwa „za”

- k. socjalna „za”

Głosowanie: 15 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały.

Uchwała Nr X/51/2015 stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Ad. 10 Projekt uchwały nr 38/2015 krótko omówił Skarbnik Gminy. Zmiany w budżecie są drobne i dotyczą m.in. przekazania dotacji dla OSP Obryta oraz dotacji dla spółki wodnej w Warnicach. Pani Wójt dodała również, że Gmina przekaże spółce wodnej dotację celową w momencie, kiedy otrzyma ona dofinansowanie od Wojewody Zachodniopomorskiego w wysokości 28.000 zł na czyszczenie urządzeń melioracyjnych. Ponadto spółka działa dosyć prężnie, jej wynik finansowy również jest na dobrym poziomie, rowy są oczyszczone, dlatego warto przekazać spółce środki finansowe na powyższy cel.

Radna Małgorzata Brząkała zapytała, czy spółka wodna czyści rowy przy łąkach na Starym Przylepie. Łąki są zdegradowane, ponieważ woda w rowach wyschła.

Zastępca Wójta odpowiedział, że prawdopodobnie Starosta Pyrzycki wydał nakaz czyszczenia rowów melioracyjnych tylko kilku rolnikom ze Starego Przylepu, należącym do Spółki Wodnej. Sprawa jest do ustalenia. Jeżeli jest to wina Spółki Wodnej, trzeba będzie się bezpośrednio do niej zwrócić z tym problemem.

Głosowanie: 15 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały.

Uchwała Nr X/52/2015 stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 11 Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego komisji rewizyjnej o przedstawienie stanowiska w sprawie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Warnice za 2014 rok.

Radny Kamil Wochner powiedział, iż Komisja Rewizyjna po rozpatrzeniu sprawozdań stwierdza, że wykonanie dochodów i wydatków budżetu za 2014 r. było zgodne z uchwalonym budżetem. Komisja stwierdza, że Wójt Gminy Warnice wykonując powierzone uchwałą zadania, realizował je w sposób celowy, oszczędny oraz z zachowaniem zasad określonych w art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym, Komisja Rewizyjna Rady Gminy Warnice pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu za 2014 rok i postanawia wystąpić do Rady z wnioskiem o udzielenie Wójtowi Gminy Warnice absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2014.

Radni nie mieli pytań do projektu uchwały.

Głosowanie: 13 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały, 2 głos były „wstrzymujące”.

Uchwała Nr X/53/2015 stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Ad. 12 Projektem uchwały w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2014 zajmowała się Komisja Rewizyjna. Przewodniczący Komisji przedstawił Radzie w poprzednim punkcie wszystkie informacje.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 15 czerwca 2015 roku w sprawie wydania opinii dotyczącej wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Warnice w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok. Przedmiotowa opinia jest pozytywna.

Głosowanie: 13 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały, 2 głos były „wstrzymujące”.

Uchwała Nr X/54/2015 stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Przewodniczący Rady wręczył kwiaty Pani Wójt oraz złożył gratulację z tytułu otrzymania absolutorium.

Wójt Gminy, Pani Anna Hackiewicz-Gębska podziękowała Radnym za udzielenie absolutorium. To jest dla Wójta najważniejszy dzień w roku, ponieważ świadczy o podsumowaniu pracy zeszłorocznej. Jak wiadomo poprzedni rok był rokiem wyborczym, dosyć trudnym. Ciężko było sprostać wymaganiom wszystkich. Pani Wójt serdecznie podziękowała tym, którzy pomagali jej, aby budżet został właściwie wykonany, szczególnie Zastępcy Wójta, Panu Skarbnikowi, Przewodniczącemu Rady Gminy, który zawsze służy radą oraz wsparciem. Pani Wójt podziękowała również zaangażowanym pracownikom Urzędu Gminy, radnym i sołtysom za pomoc i współpracę.

Radny powiatowy, Pan Jan Chmielewski powiedział, że realizacja budżetu do duża odpowiedzialność. Nasza Gmina jest coraz ładniejsza, idzie w dobrym kierunku oraz dobrze się rozwija. Na zakończenie pogratulował Pani Wójt uzyskania absolutorium.

Ad. 13 Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

Pani Wójt zabrała głos. Podziękowała wszystkim, którzy zaangażowali się w pomoc przy organizacji tegorocznej imprezy na plaży w Wierzbnie. Następnie zaapelowała do sołtysów, aby składali podania do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z prośbą o dofinansowanie sprzętu sportowego dla dzieci na wakacje. Ponadto będą organizowane odpłatne wyjazdy nad morze, tak jak w poprzednich latach (lipiec). Pani Wójt poprosiła, aby sołtysi rezerwowali terminy wyjazdów jak najszybciej u pracownika Urzędu, Pani Sylwii Grabarczyk. Sołectwa można łączyć. Następnie Pani Wójt zdementowała nieprawdziwą plotkę o likwidacji szkoły w Starym Przylepie. Ponadto zaprosiła wszystkich do wzięcia udziału w gminnym turnieju piłki nożnej, który odbędzie się 04 lipca w Zaborsku. Na zakończenie powiedziała kilka słów o wniosku, złożonym przez radnego powiatowego, Pana Artura Pniewskiego o podział miejscowości Warnice na dwa odrębne sołectwa oraz o spotkaniu z mieszkańcami Warnic „B” („Przysiółek”), które odbyło się dnia 25 czerwca br. Uchwała w tej sprawie nie została przygotowana na tą sesję z uwagi na fakt, iż konieczne jest przeprowadzenie konsultacji społecznych, przygotowanie projektu statutu nowego sołectwa i przedłożenie go do publicznego wglądu. Na spotkaniu, które odbyło się na „Przysiółku” zdecydowana większość mieszkańców opowiedziała się za utworzeniem odrębnego sołectwa, dlatego też Wójt Gminy przygotuje uchwałę w tej sprawie wraz z kompletem niezbędnych dokumentów i przedłoży ją Radzie do najbliższej sesji, która odbędzie się we wrześniu.

Zastępca Wójta wyjaśnił pewne niedomówienia, które pojawiły się na spotkaniu z mieszkańcami „Przysiółka”. Kodeks Postępowania Administracyjnego nie reguluje terminu rozstrzygnięcia przedmiotowego wniosku. Ponadto Zebranie Wiejskie Sołectwa Warnice oraz spotkanie z mieszkańcami „Przysiółka” zostały zwołane tylko po to, by mieszkańcy mogli wypowiedzieć się w temacie utworzenia nowego sołectwa. Zdanie mieszkańców znacznie ułatwi podjęcie decyzji Radnym o utworzeniu bądź nie nowego sołectwa.

Przewodniczący Rady zwrócił się do Pana Artura Pniewskiego z prośbą o określenie konkretnej nazwy nowopowstałego sołectwa, ponieważ „Przysiółek” to część miejscowości. Przewodniczący Rady zapytał wnioskodawcę, czy nowe sołectwo ma nosić nazwę „Warnice Przysiółek” albo „Warnice B”.

Radny Powiatowy, Pan Artur Pniewski odpowiedział, że nowe sołectwo będzie nosiło nazwę „Warnice Przysiółek”.

Przewodniczący Rady powiedział, że nasza Gmina w temacie utworzenia nowego sołectwa nie jest ewenementem. Jak się okazuje najwięcej nowych sołectw lub likwidowanych jest w województwach: zachodniopomorskim, pomorskim i warmińsko-mazurskim, czyli w 17% Gmin tworzy się, dzieli lub likwiduje sołectwa.

Zastępca Wójta obiecał, że na następne posiedzenie Rady Gminy przygotuje Radnym informację z etapów prowadzenia poszczególnych spraw sądowych, jakie Gmina ma w toku.

Radny Łukasz Makowski zapytał Panią Wójt o 4 ławki i 2 stoły wioskowe, które obecnie są w posiadaniu Pani Niny Okoniewskiej, a nie powinny być.

Pani Wójt odpowiedziała, że to nie jest tak, że stoły i ławki są w posiadaniu Pani Niny. Kiedy komplety ławek i stołów były rozdysponowywane, jeden dostała szkoła w Starym Przylepie, 4 komplety dostała Ochotnicza Straż Pożarna w Starym Przylepie, dwa komplety dostało Stowarzyszenie w Starym Przylepie, którego prezesem jest Pani Nina Okoniewska, 3 pozostałe komplety zostały przy świetlicy wiejskiej.

Pani Ewa Gamułkiewicz, sołtys wsi Stary Przylep powiedziała, że Stowarzyszenie ubiega się jeszcze o 2 stoły i 4 ławki.

Pani Wójt powiedziała, że nie wie o roszczeniach Stowarzyszenia i sprawę trzeba wyjaśnić. Być może Stowarzyszenie nie jest w posiadaniu tego, co powinno mieć.

Pani Ewa Gamułkiewicz dodała również, że Pani Anna Żyłka używa wobec niej niecenzuralnych, obraźliwych słów oraz powiedziała, że ją rozliczy z tego co robi, dlatego Prosi Panią Wójt, aby z nią porozmawiała.

Pani Wójt odpowiedziała, że nie ma nic wspólnego z byłą radną, Panią Anną Żyłka oraz nie odpowiada za to, co robią sołtysi czy radni. Trzeba zwołać spotkanie ze Stowarzyszeniem i ze wszystkimi porozmawiać.

Przewodniczący Rady poprosił, aby na posiedzeniach Rady Gminy nie poruszać spraw personalnych. Jeżeli ktoś chce zabrać głos to tylko bez insynuacji i pomówień. Następnie oddał głos osobie z publiczności, Pani Renacie Janik Rusinek (zgodnie ze Statutem Gminy).

Pani Renata Janik-Rusinek powiedziała, że nie podoba jej się nazwa nowego sołectwa „Przysiółek oraz zaapelowała do wszystkich Radnych, aby w sprawie utworzenia nowego sołectwa zagłosowali rozsądnie oraz spokojnie przemyśleli swoją decyzję. Na zakończenie Pani Janik-Rusinek powiedziała, że nawet jeżeli decyzja Radnych będzie pozytywna, to nowe sołectwo powinno zostać utworzone wraz z nową kadencją.

Następnie głos zabrał mieszkaniec Sołectwa Warnice. Zapytał co będzie z rezerwacją sali, jeżeli powstaną dwa nowe sołectwa. Czy będzie wynajmowana na zasadzie „kto pierwszy-ten lepszy”.

Pani Wójt odpowiedziała, że wnioski o wynajem świetlicy wiejskiej są rozpatrywane wg kolejności wpływu, więc które sołectwo złoży podanie jako pierwsze, otrzyma zgodę na wynajem sali. Najbardziej sporne będą takie imprezy jak: sylwester i andrzejki.

Radny Maciej Banicki zapytał, co jeśli jedno sołectwo zarezerwuje salę na dwa lata do przodu.

Pani Wójt odpowiedziała, że sołectwo może zarezerwować salę nawet na 4 lata z góry, ma do tego prawo.

Radny Ryszard Staszewski powiedział, że wszystko jest kwestią dogadania i problemów z wynajmem świetlicy nie będzie. Sołectwa będą musiały dostosować się do siebie.

Pani Teresa Suliga, Sołtys miejscowości Warnice oficjalnie powiedziała, że jeżeli sołectwo zostanie rozdzielone na dwa odrębne, nie będzie startowała w ponownych wyborach na stanowisko Sołtysa.

Radny Grzegorz Nizio zaprosił wszystkich zgromadzonych na zawody strażackie, które odbędą się w dniu 27 czerwca br. na stadionie w Pyrzycach.

Na zakończenie Zastępca Wójta poprosił wszystkich o nagłośnienie kolejnej akcji oddawania krwi, która odbędzie się dnia 03 października 2015 r. na terenie Gminy Warnice.

Ad. 14 W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady zamknął posiedzenie X sesji o godz. 14:30.

Przewodniczący Rady

Marek Brodowski

Protokołowała

Katarzyna Ostrowska

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Ostrowska 30-09-2015 14:12
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Katarzyna Ostrowska 30-09-2015
Ostatnia aktualizacja: - 30-09-2015 14:12