Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr XXVI Sesji Rady Gminy Warnice z dnia 01 lutego 2013 roku

Protokół z XXVI sesji

Rady Gminy Warnice

z dnia 01 lutego 2013 roku

 

Obrady XXVI sesji Rady Gminy Warnice o godz. 12:00 otworzył Przewodniczący Rady Marek Brodowski. W obradach uczestniczyli: Wójt Anna Hackiewicz-Gębska, Zastępca Wójta Waldemar Lubiński, Skarbnik Gminy Ryszard Ligocki, Komendant Straży Gminnej Dariusz Juchniewicz, pracownik ds. ochrony środowiska Monika Ostrowska oraz zaproszeni goście radny powiatowy Jan Chmielewski oraz sołtysi (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu). W obradach sesji uczestniczyło 15 radnych (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Przewodniczący Rady Marek Brodowski na podstawie listy obecności radnych stwierdził quorum uprawniające radę do podejmowania uchwał.

 

Ad. 1, 2 Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum

jw.

 

Ad. 3 Zgłaszanie zmian do porządku obrad

Nie było żadnych wniosków o zmianę porządku obrad

Porządek obrad wyglądał następująco:

1.     Otwarcie obrad

2.     Stwierdzenie quorum

3.     Zgłaszanie zmian do porządku obrad

4.     (Projekt nr 1/2013) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2013

5.     Informacja z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2012

6.     Przyjęcie protokołu z XXIV sesji Rady Gminy Warnice z dnia 30 listopada 2012 r.

7.     Przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Gminy Warnice z dnia 28 grudnia 2012 r.

8.     Informacja wójta z prac pomiędzy sesjami

9.     Interpelacje, wnioski i zapytania radnych

10. (Projekt nr 2/2013) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice

11. (Projekt nr 3/2013) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na używanie herbu Gminy Warnice przez Starostwo Powiatowe w Pyrzycach

12. (Projekt nr 4/2013) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ograniczonego części działki w miejscowości Obryta

13.    (Projekt nr 5/2013) Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady na rok 2013

14.    (Projekt nr 6/2013) Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Warnice na 2013 rok

15.    Sprawozdania z działalności komisji Rady Gminy Warnice za rok 2012

16.   Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia

17.    Zakończenie obrad

 

Ad. 4 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński zwrócił uwagę radnych na wydatkowanie środków na sprzęt sportowy, inwestowanie w bazę sportową, a nie przejadanie środków.

Koordynator GKRPA Teresa Mamos poinformowała, że rewolucji w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie było. Program gminny opiera się na tej ustawie, zawarte są w nim standardy, których komisja musi przestrzegać. Przyjęta została opcja wspierania profilaktyki w pełnym tego słowa znaczeniu: rozdawane są ulotki, organizowane są spektakle pod kątem uzależnień, przemocy, różnych zagrożeń, oraz wspieranie wszelkiej działalności sportowej pod kątem zakupu sprzętu sportowego. Nowością w programie jest współfinansowanie izby wytrzeźwień.

Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane na posiedzeniach komisji.

Za Projektem uchwały było 15 radnych.

Uchwała nr XXVI/172/2013 stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Ad. 5 Koordynator GKRPA Teresa Mamos poinformowała, że komisja działa w oparciu o ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zadania przyjęte przez radę w 2012 r. zostały zrealizowane. Komisja spotkała się na 12 zebraniach, w których uczestniczył pedagog szkolny, dzielnicowy, kierownik ośrodka pomocy społecznej, pielęgniarka środowiskowa oraz koordynator komisji. Każdorazowo na posiedzenia komisji zapraszane są osoby, które w środowisku mają problemy z alkoholem i zostały zgłoszone przez swoją rodzinę, najbliższych. Z zaproszeń tych skorzystało kilka osób, a w 2012 r. zostało wysłanych 56 zaproszeń. Osobom takim proponowana jest pomoc, osoby takie otrzymują numer telefonu do poradni, zgodnie z obowiązującym prawem nie wolno działać za osobę uzależnioną. Komisja wydała pozwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Informacja z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2012 stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

Ad. 6 Protokół z XXIV sesji Rady Gminy Warnice z dnia 30 listopada 2012 r. został przyjęty przez radnych jednogłośnie.

 

Ad. 7 Protokół z XXV sesji Rady Gminy Warnice z dnia 28 grudnia 2012 r. został przyjęty przez radnych jednogłośnie.

 

Ad. 8 Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poprosiła o informowanie mieszkańców, że konieczne jest wypowiedzenie umowy z PPK, która wygaśnie z dniem 30 czerwca 2013 r., przed wejściem w życie nowych przepisów.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że urząd postara się przygotować druki wypowiedzeń, w spotkaniach na których będzie Pani Monika, w momencie przyjmowania deklaracji będzie można skorzystać z gotowych druków wypowiedzeń umowy. Zastępca Wójta poinformował, że ustawodawca nie przewidział wygaśnięcia umowy z mocy prawa.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że niektóre samorządy zbojkotowały ustawę, 28 gmin naszego województwa nie podjęło uchwał.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński zwrócił się z prośbą o rozpropagowanie tych dyżurów, aby były ogólnodostępne. Poinformował, że jak co roku będzie niedługo dyskusja nad stawkami zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Ten rok jest specyficzny ponieważ Wodociągom Zachodniopomorskim mija umowa. Wodociągi złożyły wniosek z nowymi stawkami, który przewiduje 10% podwyżkę cen. Zastępca Wójta powiedział, że we wniosku znajdują się błędy w taryfie, ponownie powtórzy się sytuacja z zeszłego roku czyli będzie prośba o odmowę zatwierdzenia taryf, a później skierowanie sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zastępca Wójta poinformował, że w najbliższym czasie szykuje się przetarg na świetlicę w Barnimiu, jest prośba do radnych aby pomogli w doborze kolorystyki. Zastępca Wójta poinformował również o nieoficjalnej informacji, której nie ma jeszcze na piśmie, prawdopodobnie gmina uzyska sponsora, który przeznaczy 40 000 złotych, z czego 20 000 złotych zostanie przeznaczone na budowę szatni dla Mechanika Warnice, a 20 000 złotych na imprezę gminną. W tym roku impreza, która odbywała się w czerwcu, będzie 4 maja, aby można było przeprowadzić przetarg na budowę szatni, oddać plac budowy, a we wrześniu na dożynkach zobaczyć efekt końcowy. Imprezę majową ma uświetnić dość fajny zespół, zależy to od preferencji, prowadzone są rozmowy z zespołem Bayer Full.

Radna Małgorzata Brząkała powiedziała, że na spotkaniu z sołtysami pan w sprawie śmieci nie potrafił wyjaśnić, z czego wynika kwota 9 złotych za segregację śmieci. Do ceny tej będzie doliczona cena za worki, za każdy jeden worek mieszkaniec będzie musiał zapłacić. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo jaki będzie system płatności.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że gmina zwróci się z pismem do Związku Gmin Dolnej Odry z prośbą o przekazanie dokładnej informacji na temat płatności i segregacji radzie gminy.

Pani Monika Ostrowska pracownik ds. ochrony środowiska powiedziała, że jeżeli chodzi o kosze to w tą stawkę nie można wliczyć na dzień dzisiejszy kwoty za worki. Obecnie przygotowana jest nowelizacja ustawy, jeżeli prezydent podpisze ją wtedy dopiero będzie zapis, że gmina może w cenę wliczyć koszt koszy i worków. Na chwilę obecną ustawa mówi, że to właściciel ma obowiązek zapewnić worki i kosze. Opłata za śmieci, która wejdzie w życie w lipcu podlegać będzie ordynacji podatkowej, a ordynacja podatkowa mówi, że opłaty podatkowe przyjmowane są na rok następny podatkowy i można je zmieniać pod warunkiem, że nie idą w górę. To samo dotyczy zwolnień, ustawodawca mówi o zwolnieniu przedmiotowym, w związku z tym nie może być zwolnień podmiotowych czyli przykładowo nie można zwolnić od tej opłaty emerytów.

 

Ad. 9 Radni nie złożyli żadnych interpelacji.

 

Ad. 10 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że zmiany zaproponowane do regulaminu wynikają ze stanowiska Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, mają one charakter kosmetyczny.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że na dyżurach Pani Moniki będą wypełniane deklaracje i będzie można wziąć druk wypowiedzenia umowy z PPK, mieszkańcy nie będą znać konkretnej ceny za śmieci ponieważ do końca nie wiadomo co z workami.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że była o tym dyskusja, jeżeli okaże się, że trzeba je sfinansować, to koszt jednego worka to 0,40 złotych, dla budżetu gminy nie będzie to duży koszt więc  jest to jeszcze kwestia do dogadania. Większym problemem jest sama reforma, która wejdzie w życie.

Pani Monika Ostrowska pracownik ds. ochrony środowiska poinformowała o zagadnieniach jakie były przedyskutowywane na wczorajszym spotkaniu w Urzędzie Wojewódzkim. Na spotkaniu tym zastanawiali się również nad tym czy firmy, które staną do przetargów nie będą wpisywać tych worków jako bonus od firmy dla mieszkańców.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że czytał artykuł na temat vatu od opłaty śmieciowej.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że nie ma tu mowy o vacie ponieważ jest to podatek.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że kolejnym problemem będą umiejętności segregacji tych śmieci. Nad niektórymi rzeczami trzeba się zastanowić do jakich śmieci trzeba je zakwalifikować. Kolejną sprawą będzie duża kampania informacyjna i zebrania, na których trzeba będzie nauczyć mieszkańców segregacji śmieci.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że dużo prościej byłoby wprowadzić tą reformę rozróżniając kwotę marszałkowską i nie niszcząc tego co do tej pory było czyli zdrowej konkurencji. Wprowadzenie motywacji finansowej dla mieszkańców aby segregowali śmieci, a tak przewraca się cały system i wprowadza się monopol.

Pani Monika Ostrowska pracownik ds. ochrony środowiska poinformowała, że w niektórych miastach nowy system został wprowadzony i pojawił się nowy problem czyli czyszczenie posesji przez mieszkańców. Ludzie ze strychów i piwnic wyciągają wszystko co przez lata chomikowali.

Za projektem uchwały było 15 radnych.

Uchwała nr XXVI/173/2013 stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

Ad. 11 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że 16 stycznia Starosta zwrócił się z prośbą o umożliwienie używania herbu gminy na sesjach, podczas uroczystości. W związku z tym, że taką decyzję podejmuje rada stąd przedstawiony projekt uchwały.

Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane na posiedzeniach komisji.

Za projektem uchwały było 15 radnych.

Uchwała nr XXVI/174/2013 stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Ad. 12 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że uchwała którą radni wcześniej przegłosowywali, nabycie działki było w drodze bezprzetargowej. Projekt uchwały dotyczy mieszkanki z Obryty, która wokół swego domu nie ma w zasadzie żadnego podwórka. Urząd Wojewódzki stanął na stanowisku, że działka ta powinna zostać sprzedana w trybie przetargu ograniczonego.

Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane na posiedzeniach komisji.

Za projektem uchwały było 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.

Uchwała nr XXVI/175/2013 stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 13 Przewodniczący Rady Marek Brodowski zaproponował aby każdy z planów pracy komisji został przyjęty oddzielnie, a później będzie przegłosowanie całego projektu uchwały.

Każdy plan poszczególnych komisji został przyjęty przez radę jednogłośnie.

Za projektem uchwały było 15 radnych.

Uchwała nr XXVI/176/2013 stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

Ad. 14

Za projektem uchwały było 15 radnych.

Uchwała nr XXVI/177/2013 stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

Ad. 15 Przewodniczący poszczególnych komisji odczytali sprawozdania z działalności komisji Rady Gminy Warnice za rok 2012.

Sprawozdanie z działalności komisji rewizyjnej stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Sprawozdanie z działalności komisji rolnictwa i rozwoju stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Sprawozdanie z działalności komisji socjalnej stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

 

Ad. 16 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że w tym roku zaplanowana jest do realizacji droga na Warnice C (5 domków), będzie na niej przeprowadzona wycinka drzew i częściowe utwardzenie drogi. Jeżeli chodzi o drogę do Państwa Świtała była ona robiona i jest ponownie rozwalona, dopóki mieszkańcy sami sobie będą ją niszczyć to taka sytuacja będzie miała nadal miejsce. W tym roku został dowieziony na nią żużel, droga ta znajduje się nad jeziorem, jeżeli będzie puszczany nią ciężki sprzęt nigdy nie będzie wyglądała ona dobrze. Jeżeli chodzi o drogę do Państwa Soja, przetarg jest już rozstrzygnięty, ze względu na warunki atmosferyczne wykonanie jej zostało przesunięte w czasie. W miarę posiadanych środków sukcesywnie będą naprawiane drogi gminne.

Radna Bożena Molińska powiedziała, że była u niej Pani Świtała, która poinformowała ją, że  pierwszej kolejności wyśle pismo do Przewodniczącego Rady, jeżeli droga nie zostanie naprawiona, zdjęcia tej drogi jakie zrobiła pójdą w obieg. Pani Świtała poinformowała radną, że karetka ma problemy z dojechaniem do jej posesji, a jeżeli nic dalej nie zostanie zrobione pójdzie do prokuratury.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że urząd też posiada zdjęcia tej drogi. Poinformował, że radni byli na oględzinach tej drogi w tym samym dniu, kiedy została ona rozjechana przez ciężki sprzęt dowożący ziemię do posesji Państwa Świtała podczas deszczowej pogody. Po tym droga została naprawiona przez firmę wykonującą kanalizację w Wierzbnie. Do Państwa Świata jest dojazd od drogi powiatowej. Urząd ma umowę z Państwem Świtała, że żużel zakupiony na tą drogę zostanie przez nich rozgarnięty na niej. Zastępca Wójta poinformował, że jeżeli tą drogą będzie jeździł ciężki sprzęt to ta droga nigdy nie będzie w dobrym stanie.

Sołtys miejscowości Wierzbno Aneta Wiśniewska powiedziała, że jechała tą drogą i zapomniała się, że droga jest zniszczona. Koło Państwa Świtała droga jest zniszczona, na wcześniejszym odcinku  jest ona gładka, niszczona jest ona przez kombajny i ciągniki.

Radna Małgorzata Brząkała poinformowała, że była wraz z komisją rolnictwa i rozwoju na odbiorze tej drogi. Droga ta została zrobiona przez gminę, przed zrobieniem tej drogi były tam koleiny po same kolana. Pani Świtale i tak ta droga nie będzie się podobała jak nie będzie tam asfaltu. Droga ta rozwalona jest teraz w pewnych miejscach, jest zakupiony żużel, ale do dziś te dziury nie są zasypane. Poinformowała, że wczoraj jechała tą drogą i nie ma na niej żadnego zagrożenia.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że nie będzie współpracy jeżeli ktoś ma pretensje o to, że sam rozwala sobie drogę. Poinformował, że droga ta została podniesiona przez wykonawcę kanalizacji i utwardzona. Dojazd do drogi powiatowej jest również górą i dojechać terenem suchym, a nie nad samym jeziorem. Zastępca Wójta powiedział Komendantowi Straży Gminnej aby wstawić na tej drodze zakaz wjazdu pojazdów do 3 ton. Większość osób mogła zauważyć, że podczas deszczowej pogody przywieziona została ziemia ciężkim sprzętem pod dom Państwa Świtała. Dwa lata temu droga ta była robiona, rok temu też, może być taka sytuacja, że droga ta będzie robiona co roku, a co z innymi drogami. Poinformował, że rolnicy z Kłębów potrafią uszanować drogę Kłęby – Nowy Przylep.

Radny Bogdan Skoczek poinformował, że na komisji rolnictwa i rozwoju radni zaczęli się zastanawiać w jaki sposób wyegzekwować niszczenie danej drogi. Na remont idą środki publiczne, a sytuacja ta powtarza się co roku. Cała komisja rolnictwa i rozwoju była na tej drodze, była ona dobrze zrobiona po kanalizacji, a teraz trzeba ją znowu naprawiać.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że drogi częściowo są robione sposobem gospodarczym, ale cały czas są to kogoś środki finansowe. Dwa lata temu Pan Waldemar Kienig za darmo rozgarnął na tej drodze żużel, transport żużla sfinansował Związek Plantatora Buraka Cukrowego, droga została naprawiona sposobem gospodarczym. W zeszłym roku wyremontowała drogę firma od kanalizacji.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że był zgłaszany jeszcze jeden problem z inną drogą w Wierzbnie, która była zanieczyszczana przez jednego z rolników, pojechał tam Komendant Straży Gminnej i to poskutkowało.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że niektórzy mieszkańcy z Wierzbna mają pretensje, że znowu został dowieziony żużel na tą samą drogę. Niektórzy mieszkańcy uważają, że rodzina ta jest faworyzowana przez gminę.

Radna Małgorzata Brząkała powiedziała, że żużel, który miał iść na Grędziec była zgoda mieszkańców aby oddać go na Wierzbno.

Radny Marek Wancisiewicz poinformował, że był wczoraj rozwiązać umowę z PPK, można ją rozwiązać na wcześniej przygotowanych prze PPK drukach w pokoju nr 19. Nie trzeba jechać osobiście rozwiązać umowę, w miejscowości jedna osoba może zawieźć rozwiązanie umowy innych osób.

Monika Ostrowska pracownik ds. ochrony środowiska powiedziała, że deklaracje należy dostarczać do gminy. Za nie złożenie deklaracji do końca lutego grożą mandaty.

Sołtys miejscowości Nowy Przylep Marzenna Góralska spytała się o drogę na Nowym Przylepie, jest ona zalewana. Była propozycja aby zrobić nasadzenia drzew ale niektórzy nie są chętni do tego.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że w najbliższym czasie spotka się z Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych Panem Drabczyk, postara się coś ustalić. Najważniejsze sprawy to zalewanie drogi w Grędźcu, oczyszczenie pobocza drogi na trasie Obryta – Nowy Przylep. Firma „Sad”, która będzie miała piaskownię na terenie gminy, w ramach nasadzeń zastępczych będzie miała 150 drzewek do nasadzenia, kwestia tylko podania miejsc i dobrej woli.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że do radnych trafiły protokoły ze zrobionych przeglądów, wynika z nich, że wiele rzeczy jest do zrobienia. Wykazane są również usterki na placach zabaw, ma pytanie czy obowiązują jeszcze gwarancje na placach zabaw.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że w protokołach można zobaczyć, że nie są to zaniedbania z ostatnich dwóch lat, tylko są to wieloletnie zaniedbania w budynkach gminnych. W dobrym stanie technicznym nie jest nawet budynek urzędu, w szkołach są również uchybienia. Środki zaplanowane w budżecie na ten rok są większe niż w latach ubiegłych aby najważniejsze i najpilniejsze sprawy naprawić. Tych środków na pewno nie wystarczy od razu na wszystkie uchybienia ale jest przygotowana lista priorytetowa i w pierwszej kolejności będą naprawiane rzeczy, które stwarzają zagrożenie dla ludzi. Wójt poinformowała, że nie miała o tym świadomości, poprzedni pracownik nie poinformował o tym, że przeglądy budynków nie są zrobione, a budynki mają zły stan techniczny. Wiedza była tylko na temat budynku w Kłębach i jednym budynku w Zaborsku. Wcześniej nie były prowadzone książki obiektów, dopiero teraz są one wyprowadzane przez pracownika, po to aby nie trzeba było się bać w przyszłości i wstydzić. Wójt poinformowała również, że place zabaw też nie posiadały ksiąg, powinny być robione przeglądy, stąd nie zostały uznane reklamacje na 5 pierwszych placów zabaw wykonanych w 2010 roku ponieważ nie było książek obiektów, nie było dokumentacji, dlatego wykonawca wykręcił się od wszystkiego. Wyprowadzanie ksiąg jest to żmudna praca, są duże zaniedbania ale powoli wszystko jest wyprowadzane.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że w tej chwili w inwestycjach pracują inżynierowie budownictwa, jeden posiada uprawnienia projektowe, drugi będzie się specjalizował w drogownictwie, a to bardzo ułatwia pracę.

Sołtys miejscowości Reńsko Edward Owczarek powiedział o krzyżówce w Reńsku koło remizy strażackiej i kapliczki, robi się tam zastoisko wody, pobocze jest wyżej niż droga.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział aby wskazać dokładne miejsce. W tym roku ziemia pochodząca z oczyszczenia poboczy dróg powiatowych będzie nawożona do Dębicy aby podnieść tam teren i przeprowadzić rury odwadniające Dębicę.

 

Ad. 17 Prowadzący obrady Marek Brodowski Przewodniczący Rady Gminy – wobec wyczerpania porządku obrad o godz. 14:05– zamknął obrady XXVI sesji Rady Gminy Warnice.

 

Przewodniczący Rady

   Marek Brodowski

Protokołowała

Urszula Kacperska

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Urszula Kacperska 25-02-2013 12:22
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-02-2013
Ostatnia aktualizacja: - 25-02-2013 12:22