Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Wyciąg z protokołu z XLVII Sesji Rady Gminy Warnice z dnia 22 czerwca 2018 roku

Wyciąg z protokołu

XLVII Sesji

Rady Gminy Warnice

z dnia 22 czerwca 2018 roku

(posiedzenie Rady Gminy w Domu Strażaka w Warnicach)

 

Obrady XLVII Sesji Rady Gminy Warnice VII kadencji otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski stwierdzając jednocześnie quorum, uprawniające Radę do podejmowania uchwał. W obradach uczestniczyli: Wójt Gminy Warnice Pani Anna Hackiewicz-Gębska, Komendant Straży Gminnej Pan Czesław Fiałko, Skarbnik Gminy Pan Ryszard Ligocki, Radny Powiatowy Pan Jan Chmielewski, komisja ds. szacowania szkód w rolnictwie – Pan Ireneusz Gajewski, Pan Leszek Kazek (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu). Podczas otwarcia posiedzenia uczestniczyło w nim 14 radnych (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

 

Ad. 1, 2 jw.

 

Ad. 3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski udzielił głosu Pani Wójt.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska poprosiła o wprowadzenie do porządku obrad dwóch punktów. W punkcie 4 – szacowanie szkód w rolnictwie w związku z suszą która ma miejsce, oraz w punkcie 17 projektu uchwały nr 33/2018 w sprawie udzielenia, w roku budżetowym 2018, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła w Starym Przylepie dotacji do wykonania prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy remoncie kościoła filialnego pw. Matki Bożej Łaskawej w Obrycie.

Pani Wójt poinformowała że wniosek parafii wpłynął 20 czerwca br a kolejna sesja planowana jest na koniec września, w związku z czym komisja rewizyjna została poproszona o zaopiniowanie wniosku aby procedury mogły ruszyć w okresie letnim.

Głosowanie:

Wprowadzenie w pkt 4 informacji na temat szacowania szkód w rolnictwie.

Wszyscy radni za wprowadzeniem pkt 4.

Wprowadzenie w pkt w 17 projektu uchwały nr 33/2018.

Wszyscy radni za wprowadzeniem w pkt 17 projektu uchwały.

Głosowanie za przyjęciem porządku obrad ze zmianami:

wszyscy radni za przyjęciem porządku obrad.

Porządek obrad wyglądał następująco:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Stwierdzenie quorum.

  3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad.

  4. Szacowanie szkód w rolnictwie.

  5. Przyjęcie wyciągu z protokołu XLVI sesji Rady Gminy Warnice z dnia 25 maja 2018 r.

  6. Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami.

  7. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.

  8. (Projekt Nr 24/2018) Podjęcie uchwały w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Warnice oraz usytuowania ich miejsc sprzedaży i podawania.

  9. (Projekt Nr 25/2018) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia projektu „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Warnice”.

  10. (Projekt Nr 26/2018) Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Warnice.

  11. (Projekt Nr 27/2018) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie dotacji celowej z budżetu Gminy dla Ochotniczych Straży Pożarnych.

  12. (Projekt Nr 28/2018) Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie zasad udzielania stypendium Wójta Gminy Warnice dla uczniów za szczególnie wybitne osiągnięcia w nauce.

  13. (Projekt Nr 29/2018) Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Warnice za 2017 rok.

  14. (Projekt Nr 30/2018) Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium z wykonania budżetu za rok 2017.

  15. (Projekt Nr 31/2018) Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Warnice.

  16. (Projekt Nr 32/2018) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy w roku 2018.

  17. (Projekt Nr 33/2018) Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia, w roku budżetowym 2018, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła w Starym Przylepie dotacji do wykonania prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy remoncie kościoła filialnego pw. Matki Bożej Łaskawej w Obrycie.

  18. Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

  19. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 4. Szacowanie szkód w rolnictwie.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski udzielił głosu Pani Wójt.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że wnioski od rolników spływają lawinowo. Sytuacja jest dosyć poważna. Pani Wójt dodała, że planowane było większe spotkanie z rolnikami, ale dlatego że nie możemy zgrać terminów z inicjatywy Pana Gajewskiego i Pana Kazka odbędzie się to na dzisiejszej sesji. Panowie zostali zaproszeni aby przekazać informacje dla sołtysów jak będzie wyglądało szacowanie. Z dzisiejszego spotkania zostanie sporządzona notatka, która zostanie umieszczona na stronie internetowej, aby każdy z rolników mógł się z nią zapoznać, większość już wnioski złożyła ,ale nie wszyscy. Pracy przed nami bardzo dużo. Panowie przekażą informacje jak to będzie wyglądało.

Głos zabrał Pan Ireneusz Gajewski.

Pan Ireneusz Gajewski powiedział, że na terenie całego kraju wystąpiła susza w uprawach rolnych. Klęska suszy jest klęską specyficzną ponieważ opiera się na monitoringu w uprawach. Na chwilę obecną dotyczy upraw zbóż jarych i ozimych, wcześniej wszedł również rzepak i żyto. Klęska dotyczy również upraw roślin jagodowych i niektórych roślin sadowniczych. Nas interesują uprawy rolnicze. Na dzień dzisiejszy cały kraj jest objęty klęską suszy w związku z tym Wojewoda powołał komisję. Na terenie powiatu komisje powołane są w każdej gminie. Komisja powinna mieć skład 3 osobowy, przewodniczący komisji jest przedstawicielem Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolników w tej sytuacji przedstawicielem Zachodniopomorskiej Izby Rolników jest Pan Kazek oraz przedstawicielem lokalnych władz jest przedstawiciel urzędu czyli Pani Monika Ostrowska. Odbywa się to tak, że musimy przeprowadzić lustrację polową wcześniej, aby trafić na pola rolników, złożyć wniosek do właściwego wójta czy burmistrza. Wniosek zawiera wszelkie niezbędne dane, które są potrzebne do przeprowadzenia lustracji oraz do sporządzenia protokołu ze strat. Wniosek zmienił się ze względu na to że weszła ustawa RODO i druga strona wniosku to oświadczenia dotyczące przetwarzania danych osobowych. Wniosek powinien być wypełniony czytelnie, najlepiej drukowanymi literami. Do wniosku powinien być dołączony wniosek obszarowy z tego roku, dlatego że protokół musi się zgadzać co do ara z wnioskiem obszarowym. Spisując uprawy należy również kierować się wnioskiem obszarowym. Protokoły sporządzone przez komisję trafiają do Wojewody, Wojewoda je rejestruje sprawdza i zatwierdza. Bardzo proszę o dokładność i czytelne zapisy aby później nie było problemu z wypełnieniem protokołu. Trudno powiedzieć, jak to w praktyce się odbywa, ponieważ skala tego problemu będzie bardzo duża. We wniosku rolnik proponuje straty jakie są u niego w uprawach a komisja to weryfikuje. Monitoring określa, że jest około 15 gmin na terenie naszego województwa i dotyczy on ogólnie gleb słabych. trudno jest nam zweryfikować które gleby są słabe, a które nie. Na dzień dzisiejszy proszę pisać wszystkie uprawy jakie macie jeśli są w nich straty. Łąki w ogóle nie są monitorowane przez te pułapy. Nie ma określonego terminu do kiedy można składać wnioski, należy je składać póki trwa susza. W przyszłym tygodniu chcielibyśmy przyjąć jakiś określony sposób działania. Mam też prośbę do sołtysów w kwestii informacji i pomocy w ewentualnych lustracjach. Sołtys nie może się znaleźć w komisji bo takie są wytyczne ale liczymy na ich pomoc.

Radna Pani Małgorzata Brząkała zapytała co zrobić z łąkami jeżeli w tej chwili nie zostaną wpisane.

Pan Ireneusz Gajewski odpowiedział, że dla łąk nie jest prowadzony monitoring suszy, ale jeśli pani uważa, że są straty to proszę to wpisać. Nie wiemy jak się sytuacja rozwinie. Często jest tak że w trakcie szacowania prowadzone są modyfikacje. Jeśli nie będzie można czegoś oszacować to nie oszacujemy tego. Łąki to specyficzna uprawa, bo zależy od tego czy są zbiory. Jeśli pierwszy pokos został zebrany to 60% uprawy było, jeśli dalej by wyschło to przyjmuje się 40 % strat. W kwestii łąk będą zapytania do przewodniczącego wojewódzkiego, czy jakieś decyzje będą podjęte nie wiem.

Radny Pan Zygmunt Kijowski zapytał jak wygląda szacowanie w ilości procentowej co do uprawy, żeby nie było tak jak ostatnio że było 30 % a później 15 % i mało kto o tym wiedział.

Pan Ireneusz Gajewski odpowiedział, aby pisać takie straty jakie się uważa a komisja to oszacuje. Kiedyś faktycznie było tak, że o klęsce mówiliśmy dopiero jeśli straty przekraczały 30%.Może być tak, że w dwóch uprawach będzie
Pan miał 50-60 % strat, natomiast w innych w ogóle i w stosunku do całości gospodarstwa te straty nie wyniosą 30 %, co nie znaczy że Pan strat nie poniósł. Specyficzna sytuacja jest jeśli w gospodarstwie są zwierzęta, bo zawsze podnoszą straty na niekorzyść rolnika. Sporządzając protokół nie mamy na to wpływu, dlatego że pracujemy na gotowych wzorach ministerstwa i tam są przyjęte konkretne dane, my wprowadzamy tylko konkretne dane a program sam wylicza.

Radny Powiatowy Pan Jan Chmielewski powiedział, że został określony tak jakby lekki podział gleb. Gmina Warnice jest na glebach dosyć dobrych, ale rzeczywiście te straty są dosyć znaczne, szczególnie w rzepaku. Jeśli chodzi o buraki to buraki mają dobre wyznaczniki.

 

O godzinie 12:23 do obrad dołączyła Sołtys Pani Iwona Pakuła.

 

Pan Ireneusz Gajewski powiedział, że Pani Monika Ostrowska przygotowała materiały i prosiłby aby udostępnić to sołtysom, bo jest to wzór wniosku a także ogólna informacja o suszy i o tym jakie ewentualne środki pomocowe są przewidziane na dzień dzisiejszy.

Radny Pan Piotr Piwoni zapytał odnośnie klimatycznego bilansu wodnego jak ma się szacowanie strat, jeśli na 3 klasie gleby nie ma suszy a na terenie Gminy Warnice przychodzi teraz do szacowania. Czy będzie brane to pod uwagę?

Pan Leszek Kazek odpowiedział, że nie będzie brane to pod uwagę.

Pan Ireneusz Gajewski powiedział, że wie jakie są gleby na terenie Gminy Warnice, natomiast nie potrafi tego powiedzieć szacunkowo.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że pełna informacja będzie na stronie internetowej, oraz gdyby rolnicy pytali, można ich odsyłać do urzędu do Pani Moniki Ostrowskiej, która potwierdzi informacje lub poinstruuje jak wypełnić wniosek.

Pan Leszek Kazek poprosił aby zgłaszać jeśli ktoś posiada jęczmień jary lub zimowy albo inne uprawy, które mogą szybko dojrzeć, wtedy przyjedziemy i oszacujemy.

Pan Ireneusz Gajewski powiedział, że gdyby nie było możliwości, to zawsze jest dopuszczalna, podobnie jak w sytuacji szacowania przez towarzystwa ubezpieczeniowe, można ewentualnie zostawić do zdjęcia pas kontrolny. Z drugiej strony wiemy jakie będą zbiory w tym roku.

 

Ad. 5. Przyjęcie wyciągu z protokołu XLVI sesji Rady Gminy Warnice z dnia 25 maja 2018 r.

 

Głosowanie nad przyjęciem wyciągu z protokołu bez odczytania: wszyscy Radni za przyjęciem wyciągu z protokołu.

 

Ad. 6. Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami.

 

O godzinie 12:27 obrady opuścili:

Pan Ireneusz Gajewski,

Pan Leszek Kazek.

 

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska przedstawiła informację międzysesyjną za okres 26.05.2018 r. - 21.06.2018 r.

 

Informacja z prac Wójta między sesjami stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

O godzinie 12:34 obrady opuściła Pani Monika Ostrowska.

 

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska zaproponowała przełożenie terminu Rady Społecznej na 5 lipca oraz poinformowała o komisji wspólnej, która odbędzie się tego samego dnia w sprawie ZOZ-u. Zasadne jest aby komisja odbyła się wcześniej, aby Rada Społeczna wypracowała jakieś stanowisko co do wynagrodzenia uzupełniającego dla kierownika.

Radny Pan Łukasz Makowski powiedział, że na ostatniej sesji Rady Gminy Pani Wójt była nieobecna, a prosił Pana Zastępcę o sprostowanie błędu odnośnie sponsorów. W zmianach budżetowych była kwota 2300 zł, z której część poszła na Barnim i Warnice, dodatkowo był wpisany sponsor na piknik rodzinny. Rozmawiałem z Panem Wójtem i prosiłem o sprostowanie tego, miał Pani przekazać.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska przeprosiła i poinformowała, że Zastępca Wójta jest na zwolnieniu lekarskim od 4 tygodni i nie przekazał informacji. Pani Wójt poinformowała, że sprostuje tą informacje w osobistym piśmie do Pana Łukasza Makowskiego.

Sołtys Pani Ewa Czawłytko zapytała o działkę w Obrycie w zakresie planowania przestrzennego i remontów.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska odpowiedziała, że jest to działka rolnicza i chodzi o wiatę do celów gospodarczych o którą zawnioskowali państwo Nowak.

 

Ad. 7. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski poinformował, że wpłynęło pismo od rodziców przyszłej zerówki na rok szkolny 2018/2019, dotyczące utworzenia oddziału przedszkolnego klasy "0" w szkole Podstawowej w Starym Przylepie.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że na dzień dzisiejszy nie ma arkuszy organizacyjnych szkół, co jest spowodowane tym, że zdania Pani Wójt i pani Dyrektor różnią się od siebie. Pani Wójt dodała, że kuratorium również nie zatwierdziło arkuszy z uwagi na uchybienia prawne. Jest jedna klasa zero, a będą dwie. Jedna będzie 7 osobowa, druga 22 osobowa, ta 7 osobowa przypada w Starym Przylepie. Zrobiliśmy spotkanie z rodzicami, aby porozmawiać czy nie zechcieliby części dzieci przenieść do Starego Przylepu, chodziło głównie o miejscowość Barnim i Obryta, bo nawet z Obrytej mamy dzieci, które rodzice zapisali do Warnic zamiast do Starego Przylepu. W związku z tym robi się grupa 7 osobowa. Nie wiadomo czy kurator wyrazi zgodę na tą grupę, nauczyciele mówią, że w takiej grupie nie ma pracy, nie ma rywalizacji, bardzo ciężko się taką grupę prowadzi mimo że jest mało liczna. Teoretycznie są to dwie kasy po 15 dzieci, które można by zrobić jedną w Starym Przylepie, drugą w Warnicach. Klasa w Starym Przylepie byłaby jakąś kontynuacją i mogłaby przetrwać do 3 klasy zanim przeniesie się dzieci do Warnic. Dzieci powinny mieć placówkę pierwszego nauczania jak najbliżej miejsca zamieszkania, ale rodzice tego do końca nie rozumieją. Nauczyciele jeżdżą między dwoma placówkami, spóźniają się, robi się z tego spory tłok. Jestem w stanie przychylić się do tego aby stworzyć grupę 7 osobową, natomiast jeśli kurator przychyli się do tego to mamy grupę 22 osobową w Warnicach. Rodzice nie chcą mieć dzieci w tak dużej grupie. Łatwiej byłoby zrobić 2 grupy 15 osobowe, wtedy nauczyciel z każdym dzieckiem ma jakiś kontakt, może z nim pracować itd. Dwudziesto dwu osobowej grupy nie podzielę na 2 bo wtedy potrzeba 60-70 tys. zł więcej do budżetu aby tą grupę utrzymać. Nie wiadomo jak wypowie się Pani kurator na ten temat.

Rodzic powiedział, że rodzicom chodzi o to aby zrobić grupę do 3 klasy. Są to małe dzieci i każdy chciałby mieć je bliżej domu.

 

O godzinie 12:52 do obrad dołączył Sołtys Pan Edward Owczarek.

 

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że to rozumie. Dodała, że w miastach są klasy 25 osobowe, za zgodą kuratora można zrobić klasy 27 osobowe. Burmistrzowie i Prezydenci tworzą takie klasy tylko Wójtowie boją się co ludzie powiedzą. Od 4 klasy robi się z taką klasą problem bo są przedmioty. Na dzień dzisiejszy mamy ponad 40 nowonarodzonych dzieci w roczniku a wcześniej 25-30 i to sprawia że w każdym roczniku brakuje kilku dzieci aby dopełnić klasy, tak aby była zdrowa rywalizacja, aby dzieci normalnie pracowały.

Radny Pan Bogdan Skoczek zadał pytanie odnośnie arkuszy. Zapytał co dalej jeśli
Pani Wójt nie zaopiniowała arkuszy, jeśli kuratorium wydało negatywną opinię, a tam rozstrzygnie się ile będzie oddziałów i klas.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska odpowiedziała, że miały być mediacje między Wójtem, Panią Dyrektor, związkami zawodowymi, które od tego roku opiniują arkusze, a też jeden z nich wydał negatywną opinię. Negatywna opinia kuratorium polegała na zakazie przydzielania nadgodzin wicedyrektorowi, kierownikowi, dyrektorowi z czym się nie zgadzam. Nadgodziny pani Wicedyrektor to 4 godziny matematyki w ostatniej klasie. Moja motywacja jest taka żeby przydzielić te 4 godziny Pani Wicedyrektor z uwagi na to, że kontynuuje klasę która wychodzi ze szkoły. W przyszłym roku nie będę prosić, aby przydzielić jej nowe godziny bo jest zakaz ich przydzielania chyba że organ prowadzący ma ku temu powody. Na dzień dzisiejszy chciałabym, aby Pani Wicedyrektor tą klasę skończyła uczyć bo jest nauczycielką, która tą klasę prowadzi kilka lat, a zmiana nauczyciela w ostatnim roku nie będzie dla uczniów dobra. Tak samo jest z innymi nauczycielami. Mam obawy czy osoba która wraca z urlopu dla poratowania zdrowia, która jest na nim po raz 3 a potem przez pół roku jest na zwolnieniu lekarskim powinna dostać grupę. Uważam że nie, że powinna dostać zajęcia uzupełniające lub część świetlicy, że powinno to być dla dobra dzieci. Są to drobne przypadki, nadgodziny różnych nauczycieli. Lepiej mieć nadgodziny nauczyciela i nie wykazywać tego w tzw. wakacie niż zatrudniać nauczyciela na jeden rok, bo w przyszłym roku odchodzi jeden rocznik gimnazjum i ten nauczyciel nie będzie już potrzebny. Uważam, że nie ma sensu dotrudniać nauczycieli, lepiej dać naszym nadgodziny bo za rok dla nich będą gołe etaty. Jak wytłumaczyłam to pani wizytator to mnie zrozumiała, ale nie było uzasadnienia do arkuszy, które jest wymagane przepisami prawa. Ja się już umówiłam się na spotkanie, wszystko będzie wyjaśnione na piśmie. Myślę że na tą chwilę wielkich uwag nie będzie do arkusza.

Radny Pan Łukasz Makowski zapytał skąd podział jeśli chodzi o autokar na wyjazdy nad morze. Mieszkańcy Starego Przylepu trochę się bulwersują ponieważ stowarzyszenie jedzie za darmo, Gmina daje autobus za free a jak sołectwo jedzie to musi w tym przypadku płacić 16 zł.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska odpowiedziała, że radny co roku opiniuje program współpracy z organizacjami pozarządowymi i nigdy nie widziała żeby podniósł pan rękę przeciw. Co roku również przedstawiana jest informacja ze współpracy z organizacjami pozarządowymi i nigdy nie miał Pan pytań. Stowarzyszenie Biesiada również dostaje autobus, nie zawsze, kiedy jest możliwość. Stowarzyszenie ze Starego Przylepu po raz drugi odkąd istnieje 10 lat otrzymało za darmo autobus od Gminy. Tak mówi nasz program współpracy, że mamy prawo współpracować z organizacjami pozarządowymi w taki sposób, że nie udzielamy wsparcia finansowego bo nas nie stać, ale jeśli na przykład jest taka potrzeba, mają taką inicjatywę i chcą, to ten autobus jest im użyczany. Biesiada korzysta częściej ponieważ reprezentuje nas w terenie. Teraz tak często nie dostaje jakby chciała, ponieważ nie mamy dyspozycyjnego kierowcy żeby można było ich zawsze zawieźć. Mniej więcej na tym polega nasza współpraca. W tym roku Stowarzyszenie ze Starego Przylepu obchodzi jubileusz

10-lecia, istnieje już sporo i taka została podjęta moja decyzja na podstawie programu.

Radny Pan Bogdan Skoczek wypowiedział się odnośnie placu zabaw w Wójcinie. Powiedział, że w tym tygodniu będzie już nowy plac zabaw. Zapytał czy został już rozdysponowany, podzielony sprzęt po starym placu zabaw. Dodał, że pani sołtys prosiła, że będą potrzebne jej 2,3 belki do naprawy altany. Powiedział, że sprzęt można jeszcze wykorzystać.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że Wójcin otrzymuje nowy plac zabaw od sponsora a urządzenia są jeszcze w takim stanie technicznym jak na niektórych placach zabaw. Umówiłam się z panią sołtys, że to co potrzebuje aby uzupełnić zniszczoną altanę może sobie rozmontować, a resztę sprzętu rozmontowali nasi pracownicy. Jeszcze nie wiem jakie urządzenia gdzie mogłyby być zamontowane, ale na pewno na najgorsze 5 placów zabaw. Będziemy decydować w najbliższym czasie o tym, gdzie te urządzenia zostaną zamontowane. Plac zabaw był wybudowany ze środków unijnych, ale minęło 5 lat trwałości projektu w związku z czym możemy już go rozdysponować. Wkład własny Gminy był 25 %, 75% z PROW-u. Był to wkład z gminy, a nie z sołectwa i uważam, że jeśli Wójcin dostaje nowy plac zabaw od sponsora, to stare urządzenia trzeba wykorzystać w innych sołectwach gdzie są w najgorszym stanie technicznym.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski powiedział, że w związku z wyjazdem przy wypłacie diety zostanie potrącone po 20 zł wkładu własnego na autobus, paliwo. Przewodniczący poprosił o dobrowolne wpłacanie 20 zł.


O godzinie 13:05 Przewodniczący Rady Gminy zarządził 10 minut przerwy.

O godzinie 13:15 wznowiono obrady.

 

Ad. 8. (Projekt Nr 24/2018) Podjęcie uchwały w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Warnice oraz usytuowania ich miejsc sprzedaży i podawania.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że uchwała omawiana była na komisjach. Powiedziała, że musimy ustalić maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Na terenie Gminy obecnie mamy wydane 42 zezwolenia dla przedsiębiorców, przy czym może być tak, że jeden przedsiębiorca ma kilka zezwoleń na jeden punkt, z uwagi na to, że każde zezwolenie obejmuje inny rodzaj alkoholu jeśli chodzi o jego moc. Proponujemy aby maksymalną liczbą było 60 zezwoleń oraz zaproponowaliśmy zapis dotyczący odległości z uwagi na to, że takie punkty nie mogą być usytuowane zbyt blisko miejsc sakralnych. W naszej Gminie w kilku miejscowościach sklepy są przy samych kościołach, w związku z tym zaproponowaliśmy zapis w § 2 że odległość 30 m od tego miejsca liczy się w ciągu komunikacyjnym od drzwi wejściowych do punktu sprzedaży do ogólnodostępnego wejścia do obiektu wymienionego w § 2 pkt. 1.

 

Pytania – brak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowiska komisji:

Stanowisko: Komisji Rewizyjnej: za

Stanowisko Komisji Rozwoju i Rolnictwa: za

Stanowisko komisji Socjalnej: za

 

Głosowanie: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/236/2018 stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

Ad. 9. (Projekt Nr 25/2018) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia projektu „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Warnice”.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że uchwała omawiana była na komisjach. Powiedziała, że musimy go uchwalić ponieważ weszła nowa ustawa prawo wodne. Projekt jest dużo bardziej szczegółowy niż poprzedni obowiązujący regulamin. Reguluje warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe i inne. Bardzo skupiliśmy się na prawach i obowiązkach przedsiębiorstwa po to żeby zapewniało nam przede wszystkim dostawę wody w wymaganej jakości pod odpowiednim ciśnieniem. Na podstawie tego regulaminu będziemy mogli zmusić Wodociągi Zachodniopomorskie do tego, żeby jak najlepiej modernizowały obiekty, aby spełniały wymogi poszczególnych ustaw.

 

Pytania – brak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowiska komisji:

Stanowisko Komisji Rewizyjnej: za

Stanowisko Komisji Rozwoju i Rolnictwa: za

Stanowisko komisji Socjalnej: za

 

Głosowanie: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/237/2018 stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Ad. 10. (Projekt Nr 26/2018) Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Warnice.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że mamy ostatni etap uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Warnice. Zmiany dokonujemy typowo pod powiększenie cmentarzy komunalnych w miejscowościach Barnim i Warnice. Zabezpieczamy grunt tym planem w dwóch miejscowościach, po to żeby można było w przyszłości posadowić cmentarze. Zgodnie z nowymi przepisami aby ulokować cmentarz w odległości od gospodarstw domowych należy zachować odległość 150 m jeżeli są one niezwodociągowane, jeżeli są zwodociągowane wystarczy odległość 50 m. Są 3 posesje które tak jakby przeszkadzają w ulokowaniu cmentarzy. Plan jest taki aby te posesje zwodociągować po to, aby uruchomić cmentarz 100 m bliżej. W Barnimie chodzi o posesję bezpośrednio przylegającą do boiska. Tam nie ma wodociągu, w związku z czym cmentarz musiałby być oddalony o 150 m od zabudowań. W Warnicach są to dwa budynki zlokalizowane bezpośrednio za cmentarzem, które jeśli nie będą zwodociągowane to cmentarz będzie musiał być oddalony również o 150 m. Będziemy przystępować do tego aby zaprojektować przyłącze wodociągowe do tych posesji. W Barnimie wykonawca już jest, jest z nim zawarty aneks ponieważ wcześniej miał projektować przyłącze przy budynku na plaży w Wierzbnie, ale na dzień dzisiejszy nie można tego zrobić. Ta uchwała to jedyny brakujący nam załącznik do wniosku o wywłaszczenie, które składa się do Starostwa Powiatowego. Jeżeli z właścicielami tych gruntów nie będziemy mogło dojść do porozumienia w sprawie nabycia tych gruntów to złożymy wniosek o wywłaszczenie i będziemy płacili wtedy odszkodowanie w wysokości rynkowej stawki ziemi jaka na dzień dzisiejszy obowiązuje. Jest to przełomowa uchwała, ponieważ zabezpiecza nam miejsca na groby. Na dzień dzisiejszy żeby cmentarz mógł funkcjonować należy go ogrodzić, doprowadzić do niego wodę i przygotować miejsca parkingowe, bo w tej chwili przepisy są trochę inne niż kiedyś. Będzie trzeba zainwestować duże pieniądze aby to zrobić. Badania gruntu zostały zrobione więc myślę że jesteśmy na dobrej drodze aby to wykonać.

 

Pytania – brak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowiska komisji:

Stanowisko Komisji Rewizyjnej: za

Stanowisko Komisji Rozwoju i Rolnictwa: za

Stanowisko komisji Socjalnej: za

 

Głosowanie: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/238/2018 stanowi załącznik nr 6 do protokołu

 

Ad. 11. (Projekt Nr 27/2018) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie dotacji celowej z budżetu Gminy dla Ochotniczych Straży Pożarnych.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że podobną uchwałę podejmujemy co roku. Zostały złożone wnioski na finansowanie wydatków poszczególnych jednostek OSP.. Jeżeli Gmina zapewni wkład z budżetu w kwocie 11 398 zł, to dostaniemy dofinansowanie z funduszu MSWiA w kwocie 36 905 zł.

 

Pytania – brak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowiska komisji:

Stanowisko Komisji Rewizyjnej: za

Stanowisko Komisji Rozwoju i Rolnictwa: za

Stanowisko komisji Socjalnej: za

 

Głosowanie: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/239/2018 stanowi załącznik nr 7 do protokołu

 

Ad. 12. (Projekt Nr 28/2018) Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie zasad udzielania stypendium Wójta Gminy Warnice dla uczniów za szczególnie wybitne osiągnięcia w nauce.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że zmiana jest wyłącznie kosmetyczna i wynika z ustawy o systemie oświaty. Chodzi o wprowadzenie klasy 7 i 8 oraz wygaszanych oddziałów gimnazjalnych. Wniosek zmienia swoje nazewnictwo w dwóch punktach, dlatego że taka zmiana jest konieczna.

Pytania – brak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowiska komisji:

Stanowisko Komisji Rewizyjnej: za

Stanowisko Komisji Rozwoju i Rolnictwa: za

Stanowisko komisji Socjalnej: za

 

Głosowanie: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/240/2018 stanowi załącznik nr 8 do protokołu

 

Ad. 13. (Projekt Nr 29/2018) Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Warnice za 2017 rok.

Skarbnik Gminy Pan Ryszard Ligocki omówił sprawozdanie z wykonania budżetu oraz sprawozdanie finansowe na które składają się 4 bilanse. Poinformował, że komisja rewizyjna zajmowała się tą uchwałą pod względem udzielenia Wójtowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu.

Pytania – brak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowiska komisji:

Stanowisko Komisji Rewizyjnej: za

Stanowisko Komisji Rozwoju i Rolnictwa: za

Stanowisko komisji Socjalnej: za

Radny Pan Bogdan Skoczek znając stanowiska komisji i opinię RIO pogratulował Pani Wójt takiego sprawozdania z wykonania budżetu, jak również pogratulował Skarbnikowi, Pani Renacie Morgner oraz całemu wydziałowi księgowości, bo to oni czuwali nad tym cały rok i wspólnie to opracowali. Dodał, że opinia RIO jest bardzo pozytywna i nie ma się do czego przyczepić.

 

Głosowanie: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/241/2018 stanowi załącznik nr 9 do protokołu

 

Ad. 14. (Projekt Nr 30/2018) Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium z wykonania budżetu za rok 2017.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Panu Kamilowi Wochner.

Radny Pan Kamil Wochner poinformował, że Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie w sprawie absolutorium jest pozytywna, dodał, że wszyscy Radni się z nią zapoznali, oraz że była omawiana na każdej z komisji. Radny poinformował, że Komisja Rewizyjna po rozpatrzeniu sprawozdań stwierdza, że wykonanie dochodów i wydatków budżetu a 2017 r. było zgodne z uchwalonym budżetem. Komisja stwierdza, że Wójt Gminy Warnice wykonując powierzone uchwałą zadania realizował je w sposób celowy, oszczędny oraz z zachowaniem zasad określonych w art. 44 ust. z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W związku z powyższym Komisja Rewizyjna Rady Gminy Warnice pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu za 2017 r. i postanawia wystąpić do Rady z wnioskiem o udzielenie Wójtowi Gminy Warnice absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2017.

 

Pytania – brak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowiska komisji:

Stanowisko Komisji Rewizyjnej: za

Stanowisko Komisji Rozwoju i Rolnictwa: za

Stanowisko komisji Socjalnej: za

 

Głosowanie: 13 radnych opowiedziało się "za" podjęciem uchwały, 1 radny wstrzymał się od głosu.

Uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XLVII/242/2018 stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski pogratulował Pani Wójt, Skarbnikowi oraz pracownikom Urzędu Gminy.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska podziękowała radnym. Powiedziała, że nie był to łatwy rok. Pani Wójt przypomniała kilka rzeczy które się wydarzyły i które były trudne bo sprawiły że dopięcie budżetu wisiało na włosku. Pierwszą rzeczą są niespływające na czas podatki, wnioski o umorzenia i odroczenia płatności. W grudniu brakowało ponad 80 tys. zł planowanych podatków. Na koniec roku każda złotówka się liczy aby dochody bieżące przynajmniej zrównały się z wydatkami bieżącymi. Drugą rzeczą jaka się wydarzyła to pożar pod koniec roku, gdzie trzeba było wysupłać z budżetu prawie 70 tys. zł. Wydarzyło się to 5 października kiedy czynimy wydatki te które są konieczne i o dużych kwotach nikt nie myśli. Łatwo nie było. Cały czas drożeją usługi. Aby rozstrzygnąć przetarg na świetlicę w Kłębach musieliśmy zwiększyć kwotę o 50 tys. zł, aby rozstrzygnąć przetarg na świetlicę w Grędźcu trzeba było podnieść budżet o 30 tys. zł. Podziękowania dla Skarbnika Pani Renaty za pomoc, dla Zastępcy którego dzisiaj nie ma, dla Państwa Radnych za dużą współpracę, sołtysom za współpracę i wyrozumiałość. Pani Wójt dodała, że urząd ma dużą rotację i ciężko było pracować nowymi pracownikami, nie do końca nauczonymi, chociaż chętnymi do pracy i należą sie za to podziękowania. Wiecie Państwo że każdy popełnia błędy i tych błędów popełniliśmy sporo ale zapewniam, że ekipa którą mam, jest chętna do pracy, do nauki, do tego aby dostać nowe zadania, które są nam narzucone lub wynikają z przydzielenia obowiązków innych pracowników. Jestem zadowolona z tego roku mimo że był bardzo trudny. Serdecznie dziękuje wszystkim i mam nadzieję że tegoroczny budżet również będzie dobrze wykonany. Jest już połowa roku a wszyscy dobrze wiemy że łatwo nie jest. Jest susza, podatków znowu nie będzie, nie będą na czas albo będą odroczenia. Już widzimy, że rok będzie dosyć trudny.

 

Ad. 15. (Projekt Nr 31/2018) Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Warnice.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski powiedział, że w związku z wejściem nowych przepisów zmniejszono o 20 % wynagrodzenia wójtom, burmistrzom, prezydentom. Dodał, że wszystkie Rady Gmin, Miast muszą podejmować uchwały w tej sprawie. Jeśli ktoś z Wójtów, burmistrzów czy rezydentów miał stawki maksymalne to niestety wynagrodzenie spada o 20 %, jeśli ktoś nie miał maksymalnych stawek to jest jeszcze pole manewru.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że nie chce się w tej sprawie wypowiadać. Dodała, że słyszała iż są rady które uchwalają wynagrodzenie wstecz, po to żeby zrekompensować to co straci się do końca roku.

 

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowisko komisji rewizyjnej.

Radny Pan Kamil Wochner Przewodniczący Komisji Rewizyjnej powiedział, że komisja wypracowała wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4 700 zł, dodatek funkcyjny w wysokości 1 900 zł, dodatek specjalny w wysokości 40 %, co łącznie daje wynagrodzenie w kwocie 9 851 zł.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski zapytał jaki jest spadek wynagrodzenia.

Radny Pan Kamil Wochner odpowiedział że spadek jest o 464,50 zł.

Radny Pan Bogdan Skoczek dodał, że są to maksymalne kwoty jakie można dać.

Radny Pan Grzegorz Nizio zapytał przewodniczącego komisji rewizyjnej z czego wynika minus przy wysłudze lat.

Radny Pan Kamil Wochner odpowiedział że wysługa lat jest liczona procentowo od stażu pracy.

Pytania – brak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o stanowiska komisji:

Stanowisko Komisji Rozwoju i Rolnictwa: takie samo jak stanowisko komisji rewizyjnej

Stanowisko komisji Socjalnej: nie podjęła stanowiska

Głosowanie według stanowiska komisji rewizyjnej: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/243/2018 stanowi załącznik nr 11 do protokołu

 

Ad.16. (Projekt Nr 32/2018) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy w roku 2018.

Skarbnik Gminy Pan Ryszard Ligocki omowił zmiany dotyczące budżetu.

Pytania – brak.

Głosowanie: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/244/2018 stanowi załącznik nr 12 do protokołu

 

Ad.17. (Projekt Nr 33/2018) Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia, w roku budżetowym 2018, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła w Starym Przylepie dotacji do wykonania prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy remoncie kościoła filialnego pw. Matki Bożej Łaskawej w Obrycie.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że chodzi o drugą część kościoła w Obrycie. Dwa lata temu zostały wykonane rynny i odwodnienie po jednej stronie budynku. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zostały użyte odpowiednie materiały itd. W tamtym roku pieniądze miały być umownie przekazane księdzu proboszczowi z Warnic na zabytki ale ksiądz nie miał gotowej dokumentacji i do końca roku nie mogliśmy tego zrobić. Biorąc zasadę, że jeden rok jedna parafia, drugi rok druga parafia, to teoretycznie ten rok przypada w udziale Parafii w Starym Przylepie. Chodzi o montaż rynien i odwodnienie z drugiej strony wieży po to, żeby osuszyć tą drugą część. Odpadają tam tynki, mury są zagniłe, sytuacja jest trudna. Trzeba zacząć od tego aby jakieś inne prace móc w kościele wykonywać.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał § 1 uchwały: "kwota dotacji w wysokości 15 680 zł na wykonanie prac polegających na odprowadzeniu wód deszczowych."

Pytania – brak.

Głosowanie: wszyscy radni opowiedzieli się "za" podjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta.


Uchwała Nr XLVII/245/2018 stanowi załącznik nr 13 do protokołu

 

Ad.18. Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska przekazała informacje odnośnie oczyszczalni ścieków i dofinansowania które wstępnie otrzymaliśmy, które nas nie satysfakcjonuje. W ocenie dopuszczalności, sporządzonej 5 marca, nasz wniosek z kwotą kosztów kwalifikowanych 6 mln 376 tys. zł, z wstępną kwotą dofinansowania, która wynosiła 5 mln 419 tys zł, po rozstrzygnięciu naboru wynika, że nasz wniosek wyklasyfikował się na 4 miejscu, na 11 wniosków przy czym cała wartość projektu wynosi 7 mln 972 tys zł. Wartość dofinansowania zaproponowanego przez Marszałka wynosi 2 mln 604 tys zł. W związku z tym, że dofinansowanie jest za niskie Pani Wójt przekazała, iż rezygnuje z dofinansowania, ponieważ nie ma innego źródła gdzie można wziąć na oczyszczalnie tak duże pieniądze. Część gmin które są na tej liście zrezygnowało. Nabór jest uruchomiony ponownie. Rezygnacja wynika z tego, że 1 stycznia weszły nowe wytyczne, które mówią o tym, że jeśli wniosek przekracza 1 mln euro to dla takiej inwestycji wylicza się tzw. lukę finansową. Na etapie gdy składaliśmy wniosek 31 października tych wytycznych nie było. W związku z tym Marszałek wyliczył tzw. lukę finansową wszystkim wnioskom, które przekraczały 1 mln euro. Ta luka finansowa jak na nasz budżet jest nie do przebrnięcia. Nabór jest ogłoszony ponownie, ponieważ dużo gmin nie podpisało umów, dlatego że nie są w stanie dołożyć tak dużej kwoty. Pracownicy pana Marszałka zaproponowali aby wniosek podzielić na etapy. Nie chcieliśmy tego robić z uwagi na to że chcieliśmy załatwić ten temat kompleksowo - oczyszczalnia, rozbiórka starej oczyszczalni, przesyły i wymiana sieci w Barnimiu. Niestety przekracza to 1 mln euro i propozycja jest taka, żeby złożyć wniosek na samą oczyszczalnie. Jeżeli nie przekroczy ona 1 mln euro to dofinansowanie wyniesie 85%, a na całą resztę czyli rozbiór, który nam zostanie aplikować ponownie w ramach innego naboru lub PROW-u. Nie mamy wyjścia, musimy to zrobić bo inaczej nie będziemy w stanie dołożyć tak dużej kwoty. Drugą rzeczą jest to, że na poprzedniej sesji podjęliście państwo uchwałę, która dotyczyła zabrania pieniędzy z przebudowy drogi wojewódzkiej. Z uwagi na to, że przez 40 dni nikt w tej sprawie się nie odezwał, te pieniądze zostały przełożone na projektowanie budowy sieci wodociągowej Reńsko - Warnice. Trzy dni po sesji otrzymałam telefon od pracowników pana Marszałka, że marszałkowie wyrażają zgodę na kwotę 50 tys. zł. Przetarg już wyszedł, wszystko jest dopięte. Nie wiem czy od naszego stanowiska i od naszych 50 tys. zł zależy pozostałe 850 tys. zł. Na dzień dzisiejszy musielibyśmy z powrotem zabrać pieniądze z tego wodociągu. Projektant który miał projektować wodociąg na dzień dzisiejszy się wycofał, ponieważ stał się pracownikiem wodociągów Zachodniopomorskich a jeżeli on to nam zaprojektuje to Wodociągi nie będą mogły przystąpić do przetargu, więc szukamy nowego projektanta. Chciałabym znać państwa stanowisko co w tej sprawie mam zrobić, czy mam odpowiedzieć marszałkowi że nie damy tych 50 tys. zł, czy czekać czy oni zrobią to bez naszych 50 tys. zł, czy podejmować jakieś inne kroki.

Przewodniczący Rady Gminy pan Marek Brodowski powiedział, że zostanie przegłosowane kto jest za tym aby nie finansować przebudowy i niech robią ze swoich środków bo jest o ich obowiązkiem.

Radny Pan Ryszard Staszewski powiedział, że będzie, że radni nie chcą drogi w Warnicach.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski powiedział, że oni muszą to zrobić bo jest to ostatni odcinek przebudowy drogi wojewódzkiej.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że myśli iż nie jest o decyzja czy radny chce czy nie chce, tylko czy ważniejszy jest wodociąg czy droga. To żeby ta droga była przebudowana to wszyscy chcemy. Kwestia jest taka co jest ważniejsze. Agrofirma Witkowo przesunęła nam termin przełączenia się do naszej sieci od sierpnia 2020 roku. Trochę czasu potrwa projektowanie, przetarg i wykonanie. Chciałabym wiedzieć co dla Państwa jest ważniejsze i jakie jest Państwa stanowisko.

Radny Pan Bogdan Skoczek powiedział, że wychodziliśmy do marszałka z propozycją 50 tys zł, i stanowisko ich było takie że albo 100 tys. zł albo wcale. Drugą sprawą jest to, że my już zrobiliśmy prezent powiatowi w postaci chodników w całej gminie. Będziemy je jeszcze 10 lat spłacać a dzisiaj są własnością powiatu. Przestańmy robić prezenty. Mając alternatywę albo wodociąg w Reńsku albo jakiś mały wkład w remont, gdzie przetarg jest już ogłoszony, to myślę że stanowisko rady powinno być jednoznaczne.

 

Głosowanie ZA dofinansowaniem do drogi wojewódzkiej w kwocie 50 tys. zł.

żaden z radnych nie opowiedział się za;

12 radnych opowiedziało się przeciw;

2 radnych wstrzymało się od głosu.

Stanowisko Rady Gminy Warnice: nie dofinansowujemy remontu drogi wojewódzkiej.

 

Radny Pan Grzegorz Pieńkowski wypowiedział się na temat boiska w Wierzbnie o które walczy już drugą kadencje. Radny powiedział, że najpierw pozyskał grunty w czym pomógł Radny Pan Bogdan Skoczek, Skarb Państwa przekazał działkę na obiekt sportowy w Wierzbnie o powierzchni 1,61 ha. Jest tam 2 metry terenu do zniwelowania, kwota jaka będzie potrzebna to niestety 70-100 tys. zł. Można to zrobić systemem gospodarczym za 20 tys. zł i biec pod górkę ale nie chodzi o to żeby zbudować obiekt i żeby nie miało żadnych wymiarów i żebyśmy nie otrzymali na to dofinansowań. Szukam pieniędzy i wyszedłem z propozycją do komisji o tak jakby zabranie pieniędzy z placów zabaw z siłowni zewnętrznych, żeby uszczknąć gdzieś tam te pieniądze. Wiadomo że radni nie podniosą ręki żeby zabrać te pieniądze. Troszeczkę rozmawialiśmy z Panią Wójt i wyszliśmy z inicjatywą że może byśmy zarządzeniem Wójta przesunęli jakąś kwotę, a później gdzieś dołożyli te pieniążki. Dostaliśmy z grantów sołeckich 10 tys. zł na piłkochwyty. Jeżeli nie powstanie boisko do końca września to przepadnie to. Ja o ten teren dbam, z nauczycielami poszedłem na noże bo to były działki nauczycielskie. Kosztuje to w granicach 100 tys. zł. Chciałbym coś uszczknąć, zwłaszcza że jest to druga kadencja prawdopodobnie ostatnia i to taka wisienka na torcie żeby zrobić ten obiekt sportowy. Jeżeli zostanie zrobione to tak jak należy, to można dostać 20-30 tys zł z ministerstwa sportu na obiekty sportowe. Jeżeli nie zrobimy tego książkowo to nie dostaniemy złotówki. Taki obiekt nam jako mieszkańcom jest bardzo potrzebny i proszę Państwa radnych żebyśmy te pieniążki spróbowali poszukać.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że prace ziemne i usługi sprzętem są bardzo drogie. Kwota, którą pan radny powiedział, to nie jest kwota z kosmosu. Jedna firma wyceniła nam na 70 tys zł nie wiedząc co jest pod ziemią. W Barnimiu próbowaliśmy zrobić to systemem gospodarczym i kosztowało nas to prawie 40 tys. zł. Teren mniej więcej został zniwelowany systemem gospodarczym. Osiemdziesiąt cm ziemi zostało przerzucone z jednej strony na drugą, napotkaliśmy fundamenty pod spodem, pojawiły się cegły, wywózka gruzu, doszły dodatkowe koszty. Kamienie były zbierane przez 2 tygodnie. Teren został w miarę wyprowadzony. Czekamy na sprzyjającą pogodę żeby zasiać trawę. Obiekt w Wierzbnie to jest większe pole do manewru, ponieważ jest metraż i można zrobić naprawdę piękne boisko i moja propozycja była taka aby wstępnie to skosztorysować. Umówiliśmy się że zrobimy odkrywkę i oszacujemy jakie byłyby koszty, bo wykonawca po odkrywkach jest w stanie powiedzieć ile weźmie za zniwelowanie terenu. W czasie wakacji mogę tylko przesunąć pieniądze zarządzeniem Wójta lub zwołać sesję nadzwyczajną, chociaż na pewno jakaś się zdarzy. Jest to okres urlopowy, państwo też wyjeżdżacie, mnie też nie będzie przez 3 tygodnie. Propozycja jest taka, że jeżeli będzie kosztorys i kwota będzie w miarę rozsądna i zamknie się ryczałtem to jestem w stanie zgodzić się na to, że jeśli państwo zaakceptujecie że mogę zarządzeniem przesunąć pieniądze w ramach działu to zabiorę z siłowni, które nie są jeszcze rozpatrzone i z którymi nie wiadomo co będzie, a na kolejnej sesji lub sesji nadzwyczajnej zaproponuje z czego do tych siłowni dołożyć. Na pewno jakaś sesja nadzwyczajna nam się zdarzy przez te 3 miesiące, choćby po to że są rozpatrywane wnioski na Wójcin i Wierzbno a terminy wychodzą w wakacje i muszą być rozpatrzone w czasie kiedy nie będzie sesji. Myślę, że gdyby chodziło o kwotę 50 tys. zł to moglibyśmy pomyśleć, pociąć trochę i zrobić to zarządzeniem jeśli państwo radni pozwolicie na to.

Radny Pan Bogdan Skoczek powiedział, że jest to bardzo dobry pomysł, jest to jakaś alternatywa żeby rozpocząć jakiekolwiek działania i przede wszystkim nie stracić grantów sołeckich. Przejmując te działki my wszyscy wspólnie zgodziliśmy się na to, że będzie to obiekt sportowy. Podążajmy dalej w tym kierunku jeżeli jest taka możliwość, że będzie można te pieniądze np. przesunąć a później będziemy myśleć skąd to przesunąć. Myślę że powinniśmy w tym kierunku dążyć.

Radny Pan Grzegorz Nizio powiedział, że musimy się cofnąć pamięcią i spojrzeć na to jak przez tą kadencję wypowiadał i zachowywał się Pan Pieńkowski. Była to osoba, która nigdy nie była na nie, był to jeden z nielicznych grabi w naszej radzie, który potrafił od siebie zabrać bo gdzieś brakowało. Patrząc przez pryzmat 4 lat, wszędzie coś zostało wykonane. Patrząc szerzej przez pryzmat OSP jest to miejscowość gdzie nie mają gdzie trenować. W Warnicach na obiekcie nie ma możliwości organizacji zawodów tak jak byśmy chcieli, bo są wymogi nie niszczenia trawy i tego typu rzeczy. Organizujemy wszystko na obiekcie w Zaborsku, zmieniamy tylko gospodarza. Tylko tam jesteśmy w stanie i to naciągając maksymalnie mało że po rowach nie biegając. Kolejna sprawa w kwestii straży pożarnej to wszystko Pan Pieńkowski odsuwał, siłownie mają jaką mają. Jest to osoba, która włożyła mnóstwo nie tylko pracy, ale i swoich środków pieniężnych. Dodatkowo wszystko co w tym sołectwie jest, jest robione systemem gospodarczym, tam nie wpada ekipa, nie mówię o Miedwiu bo zaraz ktoś powie że tam jest jezioro. Jezioro jest nas wszystkich. W miejscowości nie ma nic. Szukać teraz jest ciężko bo jest rok wyborczy i każdy by chciał pod siebie. Pan Staszewski nie ma wielu rzeczy jak każdy z nas, ale to jest sołectwo, w którym jeśli coś ciągnie się 8 lat, to czas żeby to skończyć raz definitywnie. Nie róbmy tego błędu, który został np. zrobiony w innych sołectwach, tak jak Pani Wójt powiedziała 40 tys zł i temat nie jest dokończony. W przybliżeniu kwota 80 tys. zł to tylko 40 tys. zł różnicy ale wtedy wchodzi firma, zaczyna, kończy, ktoś przecina wstążkę i temat jest zamknięty.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska poprosiła o stanowisko rady czy wyrażają zgodę na to, żeby zarządzeniem przesunąć pieniądze jeśli będą pomysły skąd je dołożyć na kolejnej sesji. Pani Wójt dodała, że nie musi mieć zgody radnych bo zarządzeniem może przesunąć w ramach działu ale potem trzeba mieć pomysł skąd do tych siłowni dołożyć.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski powiedział, że nie jest powiedziane że zostanie zabrane z siłowni, dodał, że może wyjdzie z czegoś innego.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska odpowiedziała, że jest to dział obiekty sportowe i są to pieniądze zarówno na siłownie zewnętrzne, które są zaprojektowane jak i na plac zabaw na plaży w Wierzbnie, jest to w ramach jednych środków. Chciałabym mieć państwa wstępne stanowisko czy mogę zarządzeniem przesunąć te środki.

Radny Pan Ryszard Staszewski powiedział, że popiera Pana Pieńkowskiego, Pana Nizio i jak trzeba to trzeba, tylko żeby nie było tak, że jak my się zgodzimy i pójdą te pieniądze przykładowo z siłowni, żeby później nie było jakichś numerów że nie ma a siłownie w tej wiosce, w tej wiosce. Ja w Pulsie Powiatu wyczytałem Pani Wójt wypowiedź, że niektóre sołectwa się bardzo obłupiły.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że w wywiadzie telefonicznym powiedziała ,że sołectwa się obłupiły.

Radny Pan Ryszard Staszewski dodał, że może redaktor przekręcił, ale na pewno tak jest napisane. Powiedział, że jest sesja i znowu to tych obu polnych sołectw, akurat ostatnio na sesji pani nie było, tu jest 1000 zł, tam jest 500 zł, a następne sołectwa te biedniejsze zostają. Ja w 100 % poprę Pana Pieńkowskiego bo też mu się należ, ale mówię żeby nie było później jakichś takich, że ta wioska nie będzie miała czy ta wioska nie będzie miała.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że to czy w tym punkcie gdzie są pieniądze na siłownie starczy pieniędzy o my nie wiemy. Według kosztorysowej ceny starczy, ale za jakie pieniądze wykonawca to wykona to my też nie wiemy. Nie wiemy czy nam przejdzie wniosek, jeśli nie przejdzie to państwo radni będą decydować na ile starczy i w których miejscowościach robimy. Jeżeli wniosek przejdzie a uznacie że miejscowości, które są we wniosku, że dla nich nie tylko dla kogo innego to rezygnujemy z dofinansowania i robimy w tych miejscowościach co państwo przegłosujecie. Ja nie będę decydowała bez państwa w których miejscowościach siłownie powstaną. Państwo zdecydujecie po rozpatrzeniu wniosku czy robimy te z wniosku czy rezygnujemy z dofinansowania i budujemy tam gdzie komu potrzebne. Ceny galopują. Kiedyś urządzenie podwójne kosztowało 5 500 zł a teraz 8 500 - 9 000 zł. Mamy poprojektowane siłownie po 4 urządzenia podwójne, tylko 3 miejscowości mają okrojone - Grędziec, 5-domów i Dębica gdzie się nie zmieściło 4 urządzenie, reszta ma 4 podwójne, ławkę i tablicę informacyjną. Nie jestem w stanie powiedzieć na ile wystarczy ,bo ceny kosztorysowe bardzo różnią się od ceny rynkowej.

Radna Pani Małgorzata Brząkała powiedziała, że nie ma nic przeciwko boisku bo trzeba je zrobić. Powiedziała również, że Grędziec prosi się od tamtego roku o wyrównanie drogi, dodała również że prosili o 4 wywrotki a resztę by zrobili sami. Zapytała czy jeśli zabraknie pieniędzy, czy nie będą później wzięte pieniądze na boisko z dróg.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że tam jeszcze są pieniądze oraz że z uwagi na warunki pogodowe na razie nie robimy nic bo jest sucho, rolnicy twierdzą że w tym momencie jest to bez sensu, więc tego nie robię. Pani Wójt dodała, że komisja rekomendowała na które drogi co przywozimy.

Radna Pani Małgorzata Brząkała powiedziała, że ich droga była rekomendowana do równiarki i nawet nie puszczono kawałka równiarki. W tej chwili jest wyrównana do połowy, od połowy nie.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że na drogach pieniądze jeszcze są. Dodała, że na promocji trochę pieniędzy zostanie, bo dożynki to jest dużo niższa kwota niż impreza majowa, na innych działach myślę że też ewentualnie można przyoszczędzić. Nie wiem jak połowa roku się zakończy, nie wiem ile mi braknie na płace. Wierzbno ma swoje 10 tys. zł z funduszu sołeckiego, więc powiedzmy że mówimy o kwocie 40 tys zł które trzeba uzbierać aby zacząć najważniejszy pierwszy etap.

Radny Pan Bogdan Skoczek podsumowując powiedział, że Pani Wójt prosi i pyta o akceptację i o przesunięcia w jednym dziale, że takie przesunięcie ewentualnie by zrobiła, ale sama powiedziała, że wiedząc już albo domyślając się skąd te pieniądze w razie czego będzie można później przesunąć.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że zarządzeniem może przesunąć ale nie chce stawiać radnych w sytuacji że przyjdą we wrześniu i mają 50 tys. zł zabrane z siłowni.

Sołtys Pan Edward Owczarek zapytał czy to boisko ma być pełnowymiarowe i do czego ono ma służyć. Powiedział, że jest drużyna Mechanik Warnice, Bryza Reńsko i nie ma kto grać. Wybudować boisko bo ja obiecałem a potem to tylko utrzymywać. Jest boisko w Przylepie i co tam jest robione? Jest Orlik w Obrytej i to co widzę to najczęściej koszenie trawy i sprzątanie. Wedle czego to jest robione? wedle idei? Są dwie drużyny i nie ma komu grać, sam pan wchodzi na boisko i gra, dla kogo to jest?

 

O godzinie 14:20 obrady opuścił Radny Pan Łukasz Makowski.

Od tej pory w obradach uczestniczyło 13 radnych.

 

Radny Pan Grzegorz Pieńkowski powiedział, że nie może patrzeć przez taki pryzmat bo sam ma dwóch synów którzy grają w piłkę i nie mają gdzie grać. Nie będę mówił, że będę zakładał drużynę, może będę zakładał akademię piłkarską nie mam pojęcia. Będziemy mogło zorganizować zawody strażackie, jakiś festyn, jakiś turniej lub cokolwiek, tam wcale nie musi być drużyny. Nie może pan mówić, że obiekt jest potrzebny dla idei. Ja sam osobiście będę o ten obiekt dbał, bo to jest mój konik i idę w tym kierunku, mieszkam niedaleko i Gmina nie będzie musiała przyjeżdżać i dokładać. Chcę tylko taką kwotę, żeby ten obiekt powstał a resztą niech już się pan nie martwi. Tak samo można powiedzieć po co w Reńsku? Po to żeby grali w piłkę. Dzieci z rodzicami przychodzą żeby pokopać w piłkę, mają gdzie iść z rodzicami.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Marek Brodowski powiedział, że pan sołtys miał może co innego na myśli, że może nie musi to być pełnowymiarowe boisko.

Radny Pan Grzegorz Pieńkowski powiedział, że boisko pełnowymiarowe ma 105 x 68 m, pełnowymiarowe dlatego że będzie można zwrócić się do ministerstwa sportu o jakiekolwiek dotacje. O boisku niepełnowymiarowym nikt nie będzie chciał rozmawiać, powiedzą że zrobiłem sobie boisko rekreacyjne. Na boisko rekreacyjne dofinansowań nie ma.

Sołtys Pan Edward Owczarek powiedział, że też jest drugą kadencję i pól wioski ma chodnik a pół nie ma. Miało być i nie ma. Nic w Reńsku nie jest zrobione, Pan ma teraz budowaną świetlicę i remizę.

Radny Pan Grzegorz Pieńkowski powiedział, że jest drugą kadencję i jeszcze nie został wbity szpadel.

Sołtys Pan Edward Owczarek powiedział tak jak Radny Pan Staszewski: dzielmy wszystkich jednakowym gatunkiem.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że do Reńska w przyszłości będzie potrzebne 500 tys. zł żeby pociągnąć wodociąg. Zamiast pół miliona na świetlicę wydamy pół miliona na wodociąg.

 

Głosowanie nad zobowiązaniem Pani Wójt do poszukania pieniędzy w odpowiednich działach.

12 radnych opowiedziało się za,

1 radny wstrzymał się od głosu.

 

Radny Pan Piotr Piwoni zapytał dlaczego na stadionie Mechanika nie można zorganizować zawodów sportowych.

Wójt Gminy Pani Anna Hackiewicz-Gębska odpowiedziała, że nie ma czegoś takiego, że nie można. Pilnujemy tylko aby nie wjeżdżano ciężkim sprzętem, samochodami szczególnie kiedy jest grząsko bo szkoda murawy.

Radny Pan Ryszard Staszewski powiedział do Radnego Nizia, że zawody strażackie robi się w Zaborsku bo tam grać się nie da, tam mogą jeździć wozy strażackie i dlatego są zawody. Do Pana Pieńkowskiego powiedział, że ktoś wydał na to zezwolenie i ktoś wziął za to pieniądze. Dodał, że tam też należy to zrobić bo można nogę złamać. Radny Pan Ryszard Staszewski podziękował Pani Wójt za to że dała strażaków na dzień dziecka, sołtysowi z Reńska również podziękował, a o pani sołtys z Przysiółka nie wspomina dlatego że ma obowiązek robić coś na wiosce. Dodał, że dwie wioski się zmobilizowały i bardzo mu się podobało.

 

Ad.19. Zamknięcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy zamknął posiedzenie XLVI Sesji Rady Gminy Warnice o godzinie 14:30.

 

 

 

 

Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy:

 

Ewelina Gontarz Marek Brodowski

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Iza Soja 26-10-2018 12:49
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Iza Soja 22-06-2018
Ostatnia aktualizacja: Iza Soja 26-10-2018 12:51