Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr XX sesji Rady Gminy Warnice z dnia 29 kwietnia 2016 roku

Protokół

 

XX Sesji

 

Rady Gminy Warnice

 

z dnia 29 kwietnia 2016 roku

 

(posiedzenie Rady Gminy w Domu Strażaka w Warnicach)

 

Obrady XX Sesji Rady Gminy Warnice VII kadencji otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący Rady Gminy, Pan Marek Brodowski stwierdzając jednocześnie quorum,

 

uprawniające Radę do podejmowania uchwał. W obradach uczestniczyli: Wójt Gminy Warnice, Pani Anna Hackiewicz - Gębska, Skarbnik Gminy, Pan Ryszard Ligocki, Zastępca

 

Wójta Gminy, Pan Waldemar Lubiński, Komendant Straży Gminnej, Pan Czesław Fiałko oraz sołtysi i mieszkańcy Gminy (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do

 

protokołu). Podczas otwarcia posiedzenia uczestniczyło w nim 12 radnych, o godz. 12:05 dołączyła radna Żaklina Kwapisz i o godz. 12:10 radna Małgorzata Jakrzewska, czyli

 

łącznie w posiedzeniu uczestniczyło 14 radnych (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

 

 

Ad. 1, 2

 

j.w.

 

Ad. 3 Wójt Gminy, Pani Anna Hackiewicz – Gębska złożyła wniosek o zmianę do porządku obrad, polegającą na wprowadzeniu projektu uchwały nr 24/2016 w sprawie zmiany

 

uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu w punkcie 11, oraz na wprowadzeniu projektu uchwały nr 25/2016 w

 

sprawie zmiany uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu w punkcie 12. W związku z powyższym projektu

 

uchwały nr 26/2016 w sprawie zmian uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Warnice na lata 2016 – 2025 przesunięto w miejsce punktu 13,

 

„Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia” przesunięto w miejsce punktu 14, a „Zamknięcie obrad” w miejsce punktu 15.

 

O godz. 12:05 do obrad dołączyła radna Żaklina Kwapisz.

 

Radni 13 głosami „za” przyjęli porządek obrad w następującym brzmieniu: 

 

1. Otwarcie obrad

 

2. Stwierdzenie quorum.

 

3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad.

 

4. Przyjęcie protokołu z XIX sesji Rady Gminy Warnice z dnia 31 marca 2016 r

 

5. Informacja z realizacji Programu współpracy Gminy Warnice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i klubami

 

sportowymi w 2015 roku.

 

6. Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami.

 

7. Interpelacje i zapytania radnych.

 

8. (Projekt Nr 21/2016) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

 

9. (Projekt Nr 22/2016) Podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia braku podstaw do wygaśnięcia mandatu radnego.

 

10. (Projekt Nr 23/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmian uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na

rok 2016.

 

11. (Projekt Nr 24/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

 

12. (Projekt Nr 25/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

 

13. (Projekt Nr 26/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmian uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Warnice na lata 2016 – 2025.

 

14. Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

 

      15. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 4 Protokół z XIX sesji Rady Gminy Warnice z dnia 31 marca 2016 roku przyjęto bez odczytywania 13 głosami „za”.

 

 

O godz. 12:10 do obrad dołączyła radna Małgorzata Jakrzewska.

 

 

Ad. 5 Informacja z realizacji Programu współpracy Gminy Warnice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i klubami

 

sportowymi w 2015 roku stanowi załącznik nr 3 do protokołu

 

Radni poinformowali,że zapoznali się z przygotowaną informacją podczas posiedzeń komisji przedsesyjnych. Informacja została przyjęta bez odczytywania.

 

Ad. 6 Wójt Gminy Warnice, Pani Anna Hackiewicz - Gębska przedstawiła informację z prac pomiędzy sesjami. (Informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu).

 

Ad. 7 Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady Pan Marek Brodowski, zapytał o zmiany jakie nastąpiły w odbiorze odpadów komunalnych przez firmę ECO - FIUK. W związku z tym, że ceny mocno

 

wzrosły, a nic się nie zmieniło w systemie odbioru odpadów komunalnych. Na osiedlach wcześniej były postawione duże kosze, typu dzwon, na plastik oraz szkło, a w tej chwili

 

postawiono małe kosze, na których w dodatku umieszczone są informacje co można do nich wrzucać, a czego nie można. I tak np. nie można wrzucać plastikowych opakowań po

 

jogurtach, czy maśle, a wcześniej wrzucano je właśnie do tych pojemników zbiorczych. Co z tym teraz robić? Nie ma też informacji o odbiorze gabarytów.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że odbyło się już Zgromadzenie Członków ZGDO w Chojnie, w którym uczestniczył także Prezes firmy ECO – FIUK. Poinformował, że to był

 

pierwszy cykl odbioru odpadów w naszej gminie. Prosił, abyśmy zaczekali, aż firma zrobi dwa pełne cykle, aby pracownicy mogli dobrze się zapoznać z terenem naszej gminy.

 

Wszelkie uwagi, kierowane od mieszkańców, czy też pracowników urzędu są notowane przez pracowników firmy ECO – FIUK i analizowane. Dużym problemem są małe kosze

 

zakupione przez mieszkańców wspólnot mieszkaniowych. Kosze te są przechowywane w garażach, czy komórkach i pracownicy odbierający odpady nie są w stanie ich znaleźć.

 

Później mieszkańcy dzwonią i zgłaszają, że nie odebrano odpadów.

 

Jeśli chodzi o duże pojemniki na szkło i plastik typu dzwon, to tych pojemników już nie będzie. Wokół nich zawsze był duży nieład. Kosze, które są ustawione w tej chwili, są to

 

kosze tymczasowe. W najbliższym czasie zostaną postawione duże kosze 1100 l. W trzech kolorach, na papier, szkło i plastik.

 

Natomiast, co do tego,co powinniśmy do koszy wrzucać, to niedługo odbędzie się duża kampania informująca właśnie w tej sprawie. Do końca roku kalendarzowego będziemy

 

edukować mieszkańców w sprawie nowego systemu segregacji odpadów. W tej chwili plastikowe pojemniki po jogurtach, czy maśle, jak również niezużyte, np. przeterminowane

 

tego typu art. spożywcze wrzucać będziemy do odpadów zmieszanych.

 

Jeśli chodzi o odbiór gabarytów, to w najbliższych dniach będzie gotowy harmonogram ich odbioru. Z uwagi na to, że jesienią na terenie naszej gminy gabaryty nie były odbierane

 

spodziewamy się dużej ilości tych odpadów, dlatego zamiast dwóch dni jak to było wcześniej, planowany jest trzydniowy odbiór.

 

Radny Bogdan Skoczek zapytał, czy była już jakaś interwencja w sprawie mieszkańców Barnima, którzy należą do Spółdzielni Mieszkaniowej, dot. wykupu koszy na odpady

.

Głos w tej sprawie zabrał Komendant Straży Gminnej Pan Czesław Fiałko. Poinformował, że zapoznał się z przepisami w tej sprawie, które wyraźnie mówią, że to na Zarządzie

 

Spółdzielni Mieszkaniowej ciąży obowiązek zaopatrzenia mieszkańców w kosze, doliczania im kosztów wynajmu kosza do czynszu. Nawet jeśli mieszkańcy nie płacą, to

 

Spółdzielnia nie ma prawa im tych koszy zamykać. Kosze muszą być udostępnione, a należności pobierane w drodze windykacji. Poinformuję o tym Panią Prezes Spółdzielni.

 

Natomiast jeśli chodzi o ten budynek, który wyłączył się ze Spółdzielni, to tu sprawa jest trochę bardziej złożona. Mieszkańcy tego budynku, wyłączając się ze Spółdzielni

 

Mieszkaniowej, tworzą wspólnotę większą i powinni w ciągu dwóch lat od momentu stworzenia wspólnoty większej wybrać zarząd, który będzie pobierał od mieszkańców opłaty

 

za zarządzanie nieruchomością i w ich imieniu będzie zarządzał mieniem. W bloku, który odłączył się od Spółdzielni Mieszkaniowej mieszka dwanaście rodzin. Każdego

 

właściciela tejże nieruchomości wezwę do siebie i przedstawię stan prawny w jakim się znaleźli. Jeśli nie spróbują się porozumieć, wystąpimy do Sądu o ustanowienie zarządu

przymusowego.

Zastępca Wójta dodał, że nieporozumienie jakie zaszło pomiędzy mieszkańcami w związku z wynajęciem koszy jest to kwota rzędu ok. 1,20 zł. miesięcznie od jednej rodziny.

 

Pani Wójt dodała jeszcze, że problem jest również u mieszkańców należących do Spółdzielni Mieszkaniowej, ponieważ Pani Prezes nie zapewniła im odpowiedniej liczby

 

pojemników. Z uwagi na to, że ilość pojemników na taką liczbę osób jest zbyt mała, kosze są przepełnione już po tygodniu. Zgodnie z Ustawą Pani Prezes zostanie przez nas

 

zobligowana do zakupienia odpowiedniej liczby pojemników.

 

Komendant Straży Gminnej Pan Czesław Fiałko zwrócił się z prośbą do Sołtysów o poinformowanie mieszkańców o tym, że niezaopatrzenie nieruchomości w pojemnik do

 

zbierania odpadów komunalnych podlega karze grzywny w kwocie od 20 do 500 złotych i zgodnie z ustawą, w celu wyegzekwowania tego obowiązku, będziemy z tego typu kar

 

korzystać.

 

Ad. 8 (Projekt Nr 21/2016) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

 

Projekt uchwały omówiła Pani Wójt. Nieruchomość, którą chcemy przejąć od Agencji Nieruchomości Rolnych to jedyna nieruchomość stanowiąca dojazd do hydroforni w

 

Wierzbnie. Hydrofornia jest własnością Marszałka Województwa, ale jest we władaniu Wodociągów Zachodniopomorskich i nie mamy do niej własnego dojazdu. Jest to

 

nieruchomość wielkości 9 akr. Już dwukrotnie ANR ogłaszała przetarg na sprzedaż tej nieruchomości za kwotę ponad 19 tys. zł. Ani za pierwszym, ani za drugim razem nie

 

przystąpiliśmy do tego przetargu. Zmieniła się ustawa i ANR nie może już sprzedawać gruntów rolnych, ale może na podstawie ustawy przekazać je na cele publiczne.

 

Wszystkie komisje zajęły stanowisko „za” podjęciem niniejszej uchwały.

 

 

Głosowanie: 14 radnych głosowała „za” podjęciem uchwały.

 

 

Uchwała NR XX/105/2016 stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

 

Ad. 9 (Projekt Nr 22/2016) Podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia braku podstaw do wygaśnięcia mandatu radnego.

 

W związku z tym, że komisją merytorycznie odpowiedzialną za tą uchwałę jest komisja rewizyjna, Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego

 

komisji rewizyjnej o odczytanie tej uchwały.

 

Przewodniczący komisji rewizyjnej Pan Kamil Wochner odczytał uzasadnienie do niniejszej uchwały, w którym zwrócił się do Radnego Pana Grzegorza Nizio o złożenie

 

wyjaśnień. Radny wyżej wymienione wyjaśnienia złożył wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu, w których wyjaśnił także, że miejscem jego centrum życiowego jest Obryta

 

oraz, że bierze aktywny udział w życiu mieszkańców oraz w pracach na rzecz sołectwa. Komisja rewizyjna prowadząc postępowanie wyjaśniające zwróciła się także pismem do

 

Sołtys wsi Obryta oraz do Prezesa OSP w Obrytej o wyjaśnienie kilku spraw. Prezes OSP w Obrytej, Sołtys wsi oraz cała rada sołecka podpisały się pod oświadczeniem, że Radny

 

Pan Grzegorz Nizio bierze czynny udział we wszelkich pracach na rzecz sołectwa, jak również jest opiekunem miejscowej siłowni. Przewodniczący komisji rewizyjnej

 

poinformował, że po zapoznaniu się z zebranymi materiałami komisja stwierdziła, że brak jest podstaw do wygaśnięcia mandatu Radnego.

 

Głosowanie: 14 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały.

 

Uchwała Nr XX/106/2016 stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

 

Radny Pan Grzegorz Nizio poprosił o zabranie głosu, dziękując wszystkim radnym za to, że w sytuacjach gdy ktoś działa przeciwko niejednemu z nas zawsze są jedną drużyną i

 

zawsze mogą liczyć na swoje wsparcie. Odczytał także pismo, które w tej sprawie zostało złożone do ZUW w Szczecinie.

 

O godz. 12:55 Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 minut przerwy.

 

Podczas przerwy obrady opuściła sołtys Pani Iwona Pakuła oraz pracownica Urzędu Gminy Warnice Pani Olga Silska – Gajb.

 

O godz. 13:05 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

 

 

Ad. 10 (Projekt Nr 23/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmian uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na

rok 2016.

 

Pani Wójt zabrała głos w sprawie projektu uchwały. Wyjaśniła, że Regionalna Izba Obrachunkowa dopatrzyła się niezgodności w poprzednio podjętej uchwale. Te niezgodności

 

wynikają z różnic w kwotach pomiędzy programem a budżetem. Ta różnica to kwota 1 000 zł. Prawdopodobnie jest to błąd pisarski. Poprzednia Koordynator przygotowując

 

projekt uchwały najprawdopodobniej skopiowała kwoty z budżetu poprzedniego. Musimy te niezgodności poprawić.

 

Głosowanie: 14 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały.

 

Uchwała Nr XX/107/2016 stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Ad. 11 (Projekt Nr 24/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

 

Skarbnik Gminy Pan Ryszard Ligocki omówił projekt Nr 24/2016 uchwały i jednocześnie projekt Nr 25/2016 . Wyjaśnił, że musimy wydłużyć spłatę obligacji na dalsze lata,

 

ponieważ nie przesunięcie terminu spłaty części obligacji powoduje nieścisłości w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy. Wskaźniki pokazują, że chcąc spłacić obligacje w

 

krótszym terminie nie mamy odpowiedniej liczby środków.

 

Pani Wójt Anna Hackiewicz – Gębska dodała jeszcze, że w grudniu 2015 roku, kiedy był uchwalany budżet gminy na 2016 rok wszystko było w porządku. Sytuacja uległa

 

zmianie w styczniu 2016, kiedy to musieliśmy spłacić pożyczkę zaciągnięto na remont świetlicy w Starym Przylepie. Po tej spłacie zmieniły się wskaźniki w WPF, które pokazują,

 

że nie będzie nas stać na spłatę kolejnej części obligacji w takim czasie jakim to sobie zaplanowaliśmy, a na to Regionalna Izba Obrachunkowa nie wyraża zgody. Dlatego w

 

porozumieniu z bankiem rozłożyliśmy spłatę na dalsze lata. Jeśli nie poprawimy wskaźników to RIO wprowadzi nam program naprawczy.

 

Głosowanie: 13 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały, 1 radna była „przeciw”. W związku z powyższym przedmiotowa uchwała została podjęta.

 

Uchwała Nr XX/108/2016 stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 12 (Projekt Nr 25/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

 

Głosowanie: 13 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały, 1 radna była „przeciw”. W związku z powyższym przedmiotowa uchwał została podjęta.

 

Uchwała Nr XX/109/2016 stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

 

Ad. 13 (Projekt Nr 26/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmian uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Warnice na lata 2016 – 2025.

 

Projekt uchwały omówił Skarbnik Gminy Pan Ryszard Ligocki. Zmiany do wieloletniej prognozy finansowej, wynikają ze zmian w uchwale w sprawie obligacji. Wydłużając

 

spłatę części obligacji musimy także zmienić WPF, ponieważ jej wskaźniki także ulegną zmianie.

 

Głosowanie: 13 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały, 1 radna była „przeciw”. W związku z powyższym przedmiotowa uchwał została podjęta.

 

Uchwała Nr XX/110/2016 stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

 

Ad. 14 Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

 

Przewodniczący Rady odniósł się do skargi, która wpłynęło do niego na niestosowne zachowanie się radnego. (Skarga stanowi załącznik nr 11 do protokołu). Poinformował, że

 

Rada Gminy nie ma w kompetencji rozpatrywania tego typu skarg. Każdy radny odpowiada przed swoimi wyborcami w swoim okręgu wyborczym.

 

Zastępca Wójta podziękował miejscowym rolnikom za okazaną pomoc przy organizacji VI Pikniku Rodzinnego.

 

Pani Wójt poinformowała, że wpłynęło do urzędu pismo od Starosty Pyrzyckiego, który informuje w nim, że rezygnuje z planowanych do realizacji zadań na terenie naszej gminy

 

, m.in. z przebudowy dwóch dróg. (Stanowi załącznik nr 12 do protokołu). Pan Starosta wyjaśnia to w ten sposób, że poprzedni zarząd nie zabezpieczył wystarczającej ilości

 

środków finansowych na realizację tych zadań i w związku z tym nie może przystąpić do realizacji tych zadań. Pani Wójt przekazała również informację w sprawie możliwości

 

otrzymania od Agencji Nieruchomości Rolnych kilku działek. 10 maja odbędzie się spotkania na którym Wójtowie oraz Burmistrzowie gmin powiatu pyrzyckiego przekażą wykaz

 

nieruchomości, które chciałyby otrzymać od ANR na cele pożytku publicznego. Na naszym terenie jest 71 takich działek.

 

Radny Bogdan Skoczek zapytał o działkę za transformatorem na której stoi blaszak w Wójcinie. Wydaje mi się, że my już tą działkę przejmowaliśmy.

 

Pani Wójt powiedziała, że to sprawdzi. Poinformowała także, że pozytywnie przeszedł wniosek na dofinansowanie organizacji półkolonii i zajęć świetlicowych dla dzieci. Kwota

 

dofinansowania to 170 tys. zł. na okres 2 lat. Więcej szczegółów przekażę na następnej Sesji. GKRPA rozpatrzyła już złożone wnioski i środki zostały rozdysponowane. Komisja

 

jest formacją niezależną i nikt nie może wnikać w jej decyzje. Stowarzyszenie ze Starego Przylepu ustosunkowało się do pisma w sprawie zajmowania terminów na imprezy w sali

 

wiejskiej. Dołączyliśmy je Państwu do materiałów. (Załącznik nr 13 do protokołu). Proszę się z tym pismem zapoznać abyśmy mogli zająć w tej sprawie jakieś stanowisko.

 

 

Kierownik SP w Starym Przylepie Pani Dorota Gorąca powiedziała, że ostatnio szkoła wspólnie z sołectwem Stary Przylep chciała zorganizować zabawę. Niestety zgłosiła się tak

 

mała liczba osób chętnych do udziału w zabawie, że musieliśmy ją odwołać.

 

Pani Wójt powiedziała, że została już opracowana pierwsza koncepcja strategi rozwoju gminy Warnice. Aby przygotować tą strategię została przeprowadzona wśród mieszkańców

 

ankieta, ponieważ przygotowujemy ją właśnie dla mieszkańców i to ich uwagi są dla nas najważniejsze. Dostaniecie Państwo tą strategię jeszcze przed uchwaleniem, aby się z nią

 

zapoznać i ewentualnie wnieść jakieś uwagi.

 

Przewodniczący Rady przypomniał jeszcze, że w materiałach wszyscy otrzymali plan z wykonania budżetu za 2015 rok. Będzie on potrzebny na czerwcową Sesję, dlatego bardzo

 

proszę nie wyrzucać, zapoznać się i przynieść na Sesję w czerwcu.

 

O godz. 13:40 obrady opuściła radna Pani Żaklina Kwapisz.

 

Pani Wójt raz jeszcze zaprosiła wszystkich na VI Warnicki Piknik Rodzinny.

 

 

Ad. 15 W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady zamknął posiedzenie XX sesji o godz. 13:45.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady

 

Marek Brodowski

 

 

 

 

Protokołowała: Ewa Pawlak


 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Ostrowska 01-06-2016 14:14
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Pawlak 01-06-2016
Ostatnia aktualizacja: Olga Silska-Gajb 20-09-2017 13:07