Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr XIX sesji Rady Gminy Warnice z dnia 31 marca 2016 roku

Protokół

XIX Sesji

Rady Gminy Warnice

z dnia 31 marca 2016 roku

(posiedzenie Rady Gminy w Domu Strażaka w Warnicach)

 

 

Obrady XIX Sesji Rady Gminy Warnice VII kadencji otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący Rady Gminy, Pan Marek Brodowski stwierdzając jednocześnie quorum,

uprawniające Radę do podejmowania uchwał.

W obradach uczestniczyli: Wójt Gminy Warnice, Pani Anna Hackiewicz - Gębska, Skarbnik Gminy, Pan Ryszard Ligocki, Zastępca

Wójta Gminy, Pan Waldemar Lubiński, Komendant Powiatowy Policji w Pyrzycach, Pan Andrzej Sikora, Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Pyrzycach, Pan

Mirosław Rabiega, Kierownik OPS Warnice, Pani Marianna Margiel-Mikołajczak oraz radni powiatowi, sołtysi i mieszkańcy Gminy (lista zaproszonych gości stanowi załącznik

nr 1 do protokołu). W posiedzeniu uczestniczyło 15 radnych (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

 

Ad. 1, 2

 

j.w.

 

Ad. 3 Wójt Gminy, Pani Anna Hackiewicz – Gębska złożyła wniosek o zmianę do porządku obrad, polegającą na wprowadzeniu projektu uchwały nr 20/2016 w sprawie zamiaru

utworzenia Zespołu Szkół w Warnicach w punkcie 15. W związku z powyższym „Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia” przesunięto w miejsce punktu 16, a „Zamknięcie

obrad” w miejsce punktu 17. Radni 15 głosami „za” przyjęli porządek obrad w następującym brzmieniu: 

1. Otwarcie obrad.

2. Stwierdzenie quorum.

3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad.

4. Ocena stanu porządku publicznego w Gminie Warnice za rok 2015 na podstawie informacji:

- Komendy Powiatowej Policji,

- Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej,

- Ochotniczej Straży Pożarnej.

5. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Warnicach za 2015 rok.

6. Przyjęcie protokołu z XVIII sesji Rady Gminy Warnice z dnia 26 lutego 2016 r.

7. Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami.

8. Interpelacje i zapytania radnych.

9. Bezpieczeństwo publiczne w Gminie – informacja przygotowana przez komisję rolnictwa i rozwoju.

10. (Projekt Nr 15/2016) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Warnicach.

11. (Projekt Nr 16/2016) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Warnice w 2016 r.

12. (Projekt Nr 17/2016) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XII/62/2011 Rady Gminy Warnice z dnia 8 listopada 2011 roku w sprawie ustalenia regulaminu określającego zasady i tryb korzystania ze świetlic wiejskich na terenie Gminy Warnice.

13. (Projekt Nr 18/2016) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie na rzecz Gminy Warnice nieruchomości, oznaczonych jako działka ewidencyjna nr 92/22 i działka ewidencyjna nr 92/27 w obrębie Barnim.

14. (Projekt Nr 19/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Warnice na 2016 rok.

15. (Projekt Nr 20/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w Warnicach.

16. Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

17. Zamknięcie obrad.

 

Ad. 4 Komendant Powiatowy Policji w Pyrzycach, insp. Andrzej Sikora przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Warnice w 2015

roku.

 

Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Następnie Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Pyrzycach, bryg. inż. Mirosław Rabiega przedstawił stan ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy Warnice

za 2015 rok.

 

Informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

Ocenę stanu porządku publicznego w Gminie Warnice za rok 2015 na podstawie informacji Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawił Komendant OSP, Pan Grzegorz Pieńkowski.

 

Informacja stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Zastępca Wójta, Pan Waldemar Lubiński podziękował Komendantowi Powiatowej PSP w Pyrzycach za owocne lata współpracy.

O godzinie 1225 Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 minut przerwy.

 

Podczas przerwy obrady opuścili: Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej bryg.inż. Mirosław Rabiega, Komendant Powiatowy Policji w Pyrzycach insp. Andrzej

Sikora.

O godz. 1235 Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady sesji.

 

Ad. 5 Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Warnicach za 2015 rok przedstawiła Pani Marianna Margiel – Mikołajczak, Kierownik OPS. Stanowi ono

załącznik nr 6 do protokołu.

 

Pani Wójt uzupełniła przedmiotowe sprawozdanie o kilka istotnych informacji. Dużym obciążeniem dla Gminy są osoby, które musimy umieszczać w Domach Pomocy

Społecznej, pomimo tego, iż ich sytuacja rodzinna nie zawsze tego wymaga. W tej chwili mamy 5 takich osób. Każda z nich kosztuje nas 3000 zł. W zeszłym roku wydaliśmy na

ten cel 138 tys. zł, jest to bardzo duża kwota. Kiedy tylko istnieje taka możliwość, dodatkowe osoby staramy się umieszczać w ZOLu, co kosztuje nas około 1000 zł. Ponadto w

zeszłym roku Ośrodek Pomocy Społecznej wydał 793 decyzje administracyjne. Ilość przeprowadzonych wywiadów środowiskowych jest również duża. Lada dzień rusza program

Rodzina 500+, w związku z czym będziemy mięli około 400 interesantów więcej niż dotychczas, dlatego też postaraliśmy się zapewnić jak najlepsze warunki pracownikom OPS,

jak również interesantom i z dniem 04 kwietnia Ośrodek Pomocy Społecznej rozpocznie swoją pracę w nowej siedzibie, czyli w lokalu po byłym Banku Spółdzielczym,

mieszczącego się w budynku firmy POMTOR. W nowej siedzibie OPS będzie również funkcjonował punkt obsługi interesantów programu Rodzina 500+. Największy problem

jest w tej chwili z uruchomieniem sieci teleinformatycznej w nowej siedzibie Ośrodka, jednak mamy nadzieję, że wszystko zostanie uruchomione na czas. Nowością od dwóch lat

jest fakt, iż posiadamy w Gminie asystenta rodziny. Jego praca jest finansowana z budżetu państwa. Osoba ta pomaga rodzinom niewydolnym wychowawczo, w których istnieje

zagrożenie zabrania dzieci do domu dziecka. Na zakończenie Pani Wójt dodała, że w związku z dodatkowym pomieszczeniem wygospodarowanym w nowej siedzibie OPS w

Warnicach przymierzamy się do rozdawania bezpłatnie unijnej żywności tak, jak to się odbywało 4-5 lat temu. Wówczas zmniejszą się kwoty zasiłków celowych

(z przeznaczeniem na żywność).

 

Zastępca Wójta sprostował rządową wypowiedź, w myśl której zapowiedziano, że pieniądze z programu Rodzina 500+ będą wypłacane od połowy kwietnia. Jest to informacja

nieprawdziwa.

 

Pani Wójt dodała również, iż na informacji, którą otrzymali Sołtysi do wywieszenia na tablicach ogłoszeń w Sołectwach jest napisane, że wnioski o przyznanie świadczenia z

tytułu przedmiotowego programu można składać od kwietnia do czerwca, a pierwsze wypłaty będą realizowane od lipca. Prosimy zatem, aby interesanci nie przychodzili od razu

całymi grupami, ponieważ nie ma znaczenia, kiedy złożą wniosek. Środki zostaną im wypłacone od lipca.

 

Niniejsze sprawozdanie radni przyjęli jednogłośnie.

 

Ad. 6 Protokół z XVIII sesji Rady Gminy Warnice z dnia 26 lutego 2016 roku przyjęto bez odczytywania 15 głosami „za”.

 

Ad. 7 Wójt Gminy Warnice, Pani Anna Hackiewicz - Gębska przedstawiła informację z prac pomiędzy sesjami. (Informacja stanowi załącznik nr 7 do protokołu).

 

Radny Grzegorz Pieńkowski zapytał, czy w Wierzbnie wszyscy mieszkańcy zostali podłączeni do kanalizacji.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że mamy problem z trzema przyłączami i w tych przypadkach będziemy wyznaczać kuratora spadku. Nasz radca prawny jest w trakcie

przygotowywania wniosków do sądu w tej sprawie. Pani Wójt dodała, że zgłaszają się do nas również mieszkańcy Wierzbna, którzy kupili kawałek łąki i chcą sobie zrobić

przyłącze kanalizacyjne. Gmina jednak nie wyraża zgody na podłączanie niezabudowanych nieruchomości chyba, że mają one wydane warunki zabudowy. Koszt takiego

przyłącza wynosi 10.000 zł, a osoba, która podłączyłaby się do naszej kanalizacji zapłaciłaby nam tylko 500 zł, dlatego zgody na takie działania nie wyrażamy.

 

Ad. 8 Interpelacje i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady zapytał, na jakim etapie jest sprawa powiększenia cmentarza w Barnimiu.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że wydawane są warunki zabudowy dla inwestycji celu publicznego, abyśmy mogli skierować sprawę o wywłaszczenie. Brakuje nam tylko tego jednego

dokumentu.

 

Ad. 9 Bezpieczeństwo publiczne w Gminie – informacja przygotowana przez komisję rolnictwa i rozwoju stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 10 (Projekt Nr 15/2016) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Warnicach.

 

Pani Wójt krótko omówiła projekt uchwały, której podjęcie to tylko formalność. Do tej pory w Statucie OPS nie istniało świadczenie wychowawcze, które wchodzi od 01 kwietnia

br. Należy zatem wprowadzić zmianę, którą bezpośrednio narzuca nam ustawa.

 

Wszystkie komisje zajęły stanowisko „za” podjęciem niniejszej uchwały.

Głosowanie: 15 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały.

Uchwała Nr XIX/100/2016 stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

Ad. 11 (Projekt Nr 16/2016) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Warnice w 2016 r.

Pani Wójt zabrała głos w sprawie projektu uchwały. Jest to program, który musimy podjać jak co roku. W odpowiednim czasie zwróciliśmy do wielu schronisk, z którymi

chcieliśmy nawiązać współpracę. Wiele z nich nam w ogóle nie odpisało, jedno proponuje nam warunki finansowe, na które nie jesteśmy w stanie przystać, w związku z tym

będziemy działać tak, jak dotychczas. Mianowicie sami będziemy odławiać bezdomne zwierzęta i kierować je w odpowiednie miejsca, natomiast własnego schroniska, jak i stałej

umowy ze schroniskiem mieć nie będziemy. Jeżeli chodzi o program to są w nim naniesione tylko dwie poprawki, które w zeszłym roku zakwestionował nam Nadzór

Wojewódzki. Mamy nadzieję, że w tym programie nikt żadnych błędów nie dostrzeże.

 

Wszystkie komisje zajęły stanowisko „za” podjęciem niniejszej uchwały.

Głosowanie: 15 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały.

Uchwała Nr XIX/101/2016 stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Ad. 12 (Projekt Nr 17/2016) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XII/62/2011 Rady Gminy Warnice z dnia 8 listopada 2011 roku w sprawie ustalenia regulaminu

określającego zasady i tryb korzystania ze świetlic wiejskich na terenie Gminy Warnice.

 

Kolejny projekt uchwały omówił Zastępca Wójta. Jest on podyktowany wnioskiem, jaki wpłynął do Wójta Gminy z Sołectwa Stary Przylep. Chodzi w nim o uregulowanie

sytuacji, w której wnioskodawca rezerwuje terminy w celu zorganizowania (nieodpłatnych z punktu widzenia Gminy) zajęć czy imprez, które faktycznie się nie odbywają. Projekt

ten nie został pozytywnie zaopiniowany przez radcę prawnego. Chodzi o uniemożliwienie lub utrudnienie sytuacji robienia sobie na złość. Mamy świadomość tego, iż zdarzają się

takie sytuacje, w których impreza się nie udaje z różnych powodów, takich na przykład jak pogrzeb. Ponadto projekt zakłada możliwość obciążenia opłatą inicjatora imprezy w

sytuacji, w której nie zrezygnuje on na 7 dni przed imprezą z jej organizowania, dlatego co do niniejszego projektu mamy poważne wątpliwości. Z jednej strony istnieje potrzeba

unormowania przedmiotowej kwestii faktycznie jest, jednak w tej kwestii największy głos powinni zabrać Sołtysi, którzy najczęściej organizują wszelkiego rodzaju imprezy.

Pani Wójt również wypowiedziała się w kwestii omówionego projektu uchwały. Największą jej wątpliwość budzi opłata. Co ma zrobić osoba czy Sołtys w sytuacji, w której

impreza się nie odbędzie i pieniądze za wynajem świetlicy wiejskiej nie zostaną zapłacone. Czy w takim wypadku wystawić wnioskodawcy tytuł wykonawczy i skierować go do

Urzędu Skarbowego, czy na raty rozłożyć tę opłatę. Faktem jest, że sprawa wymaga uregulowania, ale to uderzy w osoby organizujące imprezy. Jeżeli kogoś raz w ten sposób

obciążymy opłatą, taka osoba więcej nie zorganizuje żadnej imprezy i to będzie największy problem. Sołtysi powinni wypowiedzieć się w sprawie tego projektu uchwały.

 Radna Małgorzata Brząkała powiedziała, że jest przeciwna podjęciu przedmiotowej uchwały, która według niej jest niezgodna z prawem. Skoro w regulaminie zwalniamy

stowarzyszenia i rady sołeckie z opłat za wynajem świetlicy to jakim prawem mamy obciążać Sołtysów kosztami imprez, które niestety się nie odbyły.

 

Przewodniczący Rady odczytał pismo, które wpłynęło od mieszkańców Starego Przylepu, ponieważ podobna sytuacja celowego blokowania terminów imprez może się powtarzać.

Pismo to stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

 

Pani Ewa Gamułkiewicz, Sołtys Starego Przylepu również zabrała głos w tej sprawie. Największy problem z wynajęciem świetlicy jest w Starym Przylepie, ponieważ zazwyczaj

jest ona zajęta przez stowarzyszenie, które faktycznie nie organizuje na niej żadnych imprez, a blokuje terminy najważniejsze w roku, tj. dzień kobiet, andrzejki czy sylwester.

 

Radna Żaklina Kwapisz powiedziała, że nie rezygnujemy z orkiestry 2 dni przed imprezą. Jest to dłuższy okres czasu. Każdy wie co najmniej 7 dni przed czy ona się odbędzie, czy

też nie, a zaliczkę tak czy siak trzeba wcześniej zapłacić. To nie ma żadnego związku z tym, czy impreza się odbędzie czy nie. Jeśli ktoś się deklaruje, że przyjdzie na imprezę to

również wpłaca zaliczkę.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że nie można zatrzymać zaliczki, jeśli impreza się nie odbyła.

 

Radny Grzegorz Nizio powiedział, że w 2015 roku miał przyjemność organizować dożynki wraz z Panią Sołtys. Była chęć organizacji, była również podpisana umowa z orkiestrą

z karą umowną w wysokości 50% od umówionej kwoty na wypadek, gdyby jednak impreza się nie odbyła. Na początku zapisanych było około 50 osób. Zaczęliśmy zbierać

pieniądze. W konsekwencji zostało tylko 11 par. Zebrane przez nas środki nie pozwoliły nam na pokrycie kosztów orkiestry, więc woleliśmy wycofać się z dalszego organizowania

imprezy i zapłacić orkiestrze ze środków własnych ustaloną w umowie karę w kwocie 400 zł. Gdybyśmy mieli dodatkowo ponieść koszty wynajmu sali, byłoby źle. Wniosek jest

taki, że nie wszystkie sytuacji są jednoznaczne, ale faktem jest, że obciążanie Sołtysów karą za niezorganizowanie imprezy jest niedorzeczne.

 

Pani Wójt dodała, że zna sytuację organizowania przez stowarzyszenie sylwestra w Starym Przylepie. Na terenie Gminy odbywało się wówczas 7 sylwestrów. W Starym Przylepie

nazbierało się tylko 15 par. Gdybyśmy z tego tytułu mieli za każdym razem obciążać organizatora, przestałyby się rodzić inicjatywy organizowania czegokolwiek na terenie całej

Gminy.

 

Radny Grzegorz Nizio dodał, że największy problem stanowią takie imprezy, jak sylwester, andrzejki i dzień kobiet, których termin odbycia się jest tylko jeden. Pozostałe

inicjatywy są kwestią dogadania się. W Obrytej takiego problemu nie ma, ponieważ jest podpisana umowa z Panem Jerzym Mielczarkiem, z której wynika, że udostępni Sołectwu

dwa wolne terminy. Problemy rodzą się w momencie, kiedy dwa Sołectwa, dwóch organizatorów chce zająć salę w tym samym czasie. Zdaniem Pana Radnego powinno się karać

opłatą tylko te osoby, które z pełną świadomością i celowo blokują wolne terminy imprez, których faktycznie nie organizują.

 

Radny Ryszard Staszewski powiedział, że w Starym Przylepie omawiany problem wystąpił kilka razy. To nie były zdarzenia losowe, tylko złośliwość.

O godz. 1320 obrady sesji opuścił Sołtys, Pan Tomasz Wochner.

 

Radny Bogdan Skoczek na zakończenie dodał, że zgadza się z Radnym Grzegorzem Nizio i również uważa, że omówioną kwestię powinno się w jakikolwiek sposób

sformalizować. Faktem jest, że nie możemy obciążyć opłatą Sołtysa, który organizuje imprezę, na którą nie przychodzą ludzie. W kwestii Starego Przylepu ewidentnie widoczny

jest konflikt personalny, w który nie należy ingerować. Ponadto w skardze, która wpłynęła do Przewodniczącego Rady nie było inicjatywy podjęcia uchwały. Jednak faktem jest,

że jakoś tę sprawę trzeba rozwiązać i zmienić zapisy regulaminu korzystania ze świetlic wiejskich tak, aby osoby złośliwie zajmujące terminy nie pozostawały bezkarne. Rada nad

tą kwestią na pewno się pochyli i spróbuje znaleźć dobre rozwiązanie dla tej sytuacji.

Na zakończenie dyskusji Pani Wójt dodała, że w chwili obecnej czekamy na wyjaśnienia ze strony stowarzyszenia ze Starego Przylepu w kwestii blokowania terminów imprez.

Takową odpowiedź powinniśmy uzyskać do następnej sesji.

Głosowanie: 3 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały, 9 radnych było „przeciw”, natomiast 3 radnych „wstrzymało się” od głosu. W związku z powyższym przedmiotowa

uchwała nie została podjęta.

Ad. 13 (Projekt Nr 18/2016) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie na rzecz Gminy Warnice nieruchomości, oznaczonych jako działka ewidencyjna nr 92/22 i działka ewidencyjna nr 92/27 w obrębie Barnim.

Następny projekt uchwały został omówiony przez Panią Wójt. Projekt dotyczy dwóch działek znajdujących się wokół osiedla w Barnimiu przy skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej

z powiatową i przylegająca do niej działka, która w tej chwili częściowo służy jako parking i posiada 5 utwardzonych przez mieszkańców miejsc parkingowych. Od roku

próbujemy tę sprawę uporządkować. Mieszkańcy Barnima zwrócili się do nas z prośbą o wyrażenie zgody na utwardzenie przedmiotowego terenu. W trakcie weryfikacji sprawy

okazało się jednak, że ten teren nie jest gminny, dlatego zwróciliśmy się do Agencji Nieruchomości Rolnych z prośbą o nieodpłatne przekazanie nam tych dwóch działek. Agencja

do tej prośby się przychyliła, zatem potrzebujemy zgody Rady Gminy, aby w pełni uregulować kwestię przejęcia omawianych działek.

 

Wszystkie komisje zajęły stanowisko „za” podjęciem niniejszej uchwały.

Radni nie mieli pytań do niniejszego protokołu.

Głosowanie: 15 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały.

Uchwała Nr XIX/102/2016 stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

 

O godz. 1335 obrady sesji opuścił Radny Grzegorz Pieńkowski i Pani Sołtys, Agata Romaniuk.


 

Ad. 14 (Projekt Nr 19/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Warnice na 2016 rok.

 

Przedostatni projekt uchwały krótko omówiła Pani Wójt. Zmiana w budżecie jest tylko w jednej pozycji i dotyczy kwoty 1.000 zł, której po rozeznaniu rynku zabrakłoby nam na

wymianę bramy cmentarnej w Obrytej.

 

Radny Grzegorz Nizio powiedział, że jesteśmy zmuszeni wymienić bramę, ponieważ ta, która jest obecnie uniemożliwia nam pobieranie jakichkolwiek opłat za wjazdy na

cmentarz, gdyż nie można jej zamknąć. Furtka i brama stanowi jedność i wymagają one rozdzielenia.

Głosowanie: 14 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały.

Uchwała Nr XIX/103/2016 stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

 

Ad. 15 (Projekt Nr 20/2016) Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w Warnicach.

 

Przed przystąpieniem do omawiania projektu uchwały Przewodniczący Rady poinformował zebranych, iż wpłynęła negatywna opinia z Kuratorium Oświaty w Szczecinie, w

sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w Warnicach. Pismo to stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Pani Wójt zabrała głos w sprawie projektu uchwały, który został przygotowany zgodnie z wytycznymi nowej Pani Kurator mówiący, iż w skład Zespołu Szkół wejdzie 5 punktów

a nie 3 tak, jak zakładano pierwotnie. Będą to również punkty przedszkolne pod przewodnictwem dyrektora Zespołu.

Głosowanie: 11 radnych głosowało „za” podjęciem uchwały, 2 radnych było „przeciw”, 1 osoba „wstrzymała się” od głosu.

Uchwała Nr XIX/104/2016 stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

O godz. 1355 obrady sesji opuściła Radna Żaklina Kwapisz.

 

Ad. 16 Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

 

Przewodniczący Rady odczytał orzeczenie regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, które stanowi załącznik nr 16 do

protokołu.

Pani Wójt odniosła się do odczytanej opinii. Nie była to przyjemna sprawa. Pani Wójt z przedstawionych jej zarzutów została uniewinniona. Następnie Pani Wójt

zakomunikowała, że na przełomie maja i czerwca chce zorganizować dla Sołtysów wspólny wyjazd na trzy świetlice kontenerowe. Ponadto zwróciła się z prośbą do wszystkich

zebranych, aby w razie wątpliwości co do słów, jakie padły na sesji i uznania, że w protokole zostały one skrócone, można w każdej chwili zwrócić się z prośbą do Biura Rady i

odsłuchać nagrany materiał, który jest przechowywany i archiwizowany. Niestety po sesjach często krążą plotki i rodzą się niestworzone historie. Po to sesje są nagrywane, aby

można było w każdej chwili wrócić do danej wypowiedzi i sprawdzić jej autentyczność.

O godz. 1415 obrady sesji opuściła Pani Sołtys, Ewa Gamułkiewicz.

 

Radny Grzegorz Nizio zapytał, czy są jakieś plany co do obiektu sportowego w Obrytej i terenów niezagospodarowanych w Sołectwie.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że przy boisku sportowym po lewej stronie jest projektowana siłownia zewnętrzna, natomiast pasy zieleni chcemy zagospodarować nasadzeniami na

wiosnę.

Radny Grzegorz Nizio zapytał również, czy przewidziane są środki na paliwo dla Sołectw, na utrzymanie terenów zielonych tak, jak to było w zeszłym roku. Pytanie nasuwa się

dlatego, że nie wszystkie Sołectwa zabezpieczyły środki finansowe na ten cel z funduszu sołeckiego.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że od przyszłego roku chcemy, aby to Sołectwa odpowiadały finansowo za koszty przeglądów bieżących kosiarek i innych sprzętów. Natomiast

sprawiedliwie jest, aby koszty paliwa pokrywała Gmina, ponieważ Sołectwa wyświadczają nam przysługę obkaszając nasze tereny zielone. Pani Wójt dodała, że od przyszłego

roku na pewno uregulujemy kwestię wyjazdów Sołectw nad morze, z racji ich bardzo dużej ilości oraz sprawę skrzynek elektrycznych. Wracając do pytania, jeśli dane Sołectwo

ma zabezpieczone środki w funduszu sołeckim na zakup paliwa to we wrześniu przesunie je na coś innego, a koszty związane z zakupem paliwa pokryje Gmina. Natomiast

eksploatacją kosiarek, wszelkimi naprawami powinny się zająć Sołectwa.

 

Radny Grzegorz Nizio zapytał, na kim spoczywa obowiązek naprawy innych sprzętów zakupionych na potrzeby Sołectwa ze środków funduszu sołeckiego czy ze środków Gminy,

takich jak np. bieżnie.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że fizycznie nie mamy środków na to, aby naprawiać sprzęt zakupiony np. z alkoholówki. Środki na ten cel powinny zapewniać Sołectwa z własnego

budżetu.

 

Radny Grzegorz Nizio zapytał, na którą drogę wewnętrzną z Obryty w kierunku Starego Przylepu przewidziany jest żużel, ponieważ mieszkańcach przyległych posiadłości

zgłaszali problem odnośnie fatalnego stanu technicznego dwóch dróg.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że kruszywo jest przewidziane na drogę wzdłuż warsztatu Państwa Dobiszewskich. Zostanie tam przewiezionych 50 ton żużlu. Pan Szymon

Dobiszewski zgłaszał nam ten problem już w zeszłym roku.

 

Ostatnią kwestią jaką poruszył Radny Grzegorz Nizio było zapytanie odnośnie projektu unijnego, który umożliwiłby zagospodarowanie terenu po basenie strażackim w

miejscowości Obryta. Jest to jedyne miejsce w Sołectwie, które wymaga zadbania. Mieszkańcy Sołectwa sami nie są w stanie podołać temu zadaniu. Tyle ile mogli wykonać w tej

kwestii już zrobili.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że jak najbardziej należy rozważyć tę kwestię. Miejsce po byłym basenie strażackim jest działką gminną, więc jak najbardziej warto pochylić się nad

tematem.

 

Radna Natalia Siatkowska zapytała, czy podania, które zostały złożone do GKRPA zostały już rozpatrzone.

 

Pani Wójt odpowiedziała, że od dnia 01 kwietnia koordynatorem ds. Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zostaje Pan Czesław Fiałko, Komendant Straży

Gminnej, dlatego też w przyszłym tygodniu na pierwszym posiedzeniu komisji wszystkie złożone podania zostaną rozpatrzone.

 

Radny Łukasz Makowski zapytał, czy to prawda, że od września nie będzie zerówki w Starym Przylepie.

 

Pani Ewa Rebeko odpowiedziała, że rodzice dzieci, które mogą pójść do zerówki do dnia 31 marca muszą się określić, czy chcą posłać dziecko do pierwszej klasy, czy zostawić w

zerówce. Na to pytanie będzie mogła odpowiedzieć dopiero na początku kwietnia, kiedy otrzymamy wszystkie decyzje rodziców, choć nie ulega wątpliwości, że na dzień

dzisiejszy jest mało dzieci chętnych do uczęszczania do klasy zero.

 

Pan Sołtys, Edward Owczarek odniósł się jeszcze do sytuacji związanej z wynajmem świetlic wiejskich. Jego zdaniem to zarząd stowarzyszenia w Starym Przylepie powinien

uchylić czoła do Rady Sołeckiej i podjąć rozmowy, w celu ustalenia wszelkich terminów imprez, które ma zamiar zorganizować.

 

Pani Wójt dodała tylko, że nie podejmie się żadnych mediacji pomiędzy stowarzyszeniem a Radą Sołecką w Sołectwie Stary Przylep. Na zakończenie powiedziała, że ma dobrą

informację odnośnie kontraktu samorządowego, który póki co został zatwierdzony połowicznie. Zawnioskowaliśmy o dodatkową grupę przedszkolną, o wydłużenie czasu pracy

obecnych przedszkoli oraz o ich doposażenie. Pewne jest, że otrzymamy po 400 tys. zł dla obu szkół na projekt, który będzie realizowany przez dwa lata. Pieniądze zostaną

przeznaczone na przystosowanie sal do zajęć dodatkowych i ich wyposażenie, na zbudowanie toru przeszkód do zajęć motoryzacyjnych wraz z rowerami itp.

 

Ad. 17 W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady zamknął posiedzenie XIX sesji o godz. 14:20.

 

 

 Przewodniczący Rady

 

Marek Brodowski

 

Protokołowała: Ewa Pawlak


 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Ostrowska 04-05-2016 08:27
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Ewa Pawlak 04-05-2016
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Ostrowska 04-05-2016 08:44