Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr XLII sesji Rady Gminy warnice z dnia 30 maja 2014 roku

Protokół  z XLII sesji

RADY GMINY WARNICE

z dnia 30 maja 2014 roku

 

Obrady XLI sesji Rady Gminy Warnice o godzinie 12:05 otworzył Przewodniczący Rady Gminy Warnice Marek Brodowski.

W obradach uczestniczyli: Wójt Anna Hackiewicz – Gębska, Zastępca Wójta Waldemar Lubiński, Skarbnik Ryszard Ligocki, Komendant Straży Gminnej Dariusz Juchniewicz, Radny Powiatu Jan Chmielewski, Dyrektor Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Pyrzycach Zenon Mirowski,oraz sołtysi ( lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu). W obradach sesji uczestniczyło 14 radnych ( lista obecności stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Gminy Warnice Marek Brodowski na podstawie listy obecności radnych stwierdził  quorum uprawniające Radę do podejmowania uchwał.

 

Ad.1, 2

j.w.

Przewodniczący Rady Gminy Warnice Marek Brodowski poinformował, że do Przewodniczącego Rady Gminy Warnice wpłynął wniosek Pana Wojciecha Seredyńskiego o udzielenie głosu. Zgodnie ze statutem Gminy Warnice par 23 Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności. W związku z tym, że Pan Wojciech Seredyński wystąpił o udzielenie głosu na okres 15 minut, głos zostanie udzielony w punkcie 15 na okres 5 minut.

Kserokopia pisma stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Ad.3

Wójt Anna Hackiewicz – Gębska złożyła wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu  Nr 34/2014 oraz projektu Nr 35/2014.

„za” wprowadzeniem  ww. projektów głosowało 14 radnych

Za przyjęciem porządku obrad ze zmianami głosowało 14 radnych.

 

Porządek obrad przedstawiał się następująco:

1.        Otwarcie obrad.

2.        Stwierdzenie quorum.

3.        Zgłaszanie zmian do porządku obrad.

4.        Przyjęcie protokołu z XLI sesji Rady Gminy Warnice z dnia 28 kwietnia 2014 roku.

5.        Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami.

6.        Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.

7.        Sprawozdanie z działalności Spółek Wodnych za 2013 rok – Z. Mirowski.

8.        Informacja z pozyskiwania środków unijnych i zewnętrznych i wykorzystania dotychczas pozyskanych w Gminie – informacja przygotowana przez komisję rolnictwa i rozwoju.

9.        (Projekt Nr 30/2014) Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Warnice

10.    (Projekt Nr 31/2014) Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane w Punkcie Przedszkolnym w Szkole Podstawowej w Starym Przylepie.

11.    (Projekt Nr 32/2014) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Warnice na 2014 rok.

12.    (Projekt Nr 33/2014) Podjęcie uchwały w sprawie podziału Powiatu Pyrzyckiego na okręgi wyborcze, nadania im numerów, granic oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu.

13.    (Projekt Nr 34/2014) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Warnice na lata 2014 – 2023.

14.    (Projekt Nr 35/2014) Podjęcie uchwały zmieniającej w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice.

15.    Wolne wnioski, komunikaty i ogłoszenia.

16.    Zakończenie obrad.

 

 

 

Ad.4

Protokół z XLI sesji Rady Gminy Warnice z dnia 28 kwietnia został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania.

 

Ad. 5 Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami.

Wójt Anna Hackiewicz – Gębska przedstawiła informację z prac pomiędzy sesjami.

Informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Radny Bogdan Skoczek zapytał o zmiany w arkuszach organizacyjnych szkół w stosunku do roku poprzedniego.

Wójt Anna Hackiewicz – Gębska poinformowała, że liczba pracowników obsługi nie zmieniła się, w Starym Przylepie wynosi ona 6 osób z uwagi na punkt przedszkolny. Na dzień dzisiejszy zaakceptowana została liczba oddziałów, w przypadku zmniejszenia liczebności klas będziemy ewentualnie łączyć oddziały. Dotyczy to szczególnie klas II, gdzie liczba dzieci jest na pograniczu.

Ad.6 Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.

Radni nie wnieśli żadnych interpelacji.

Radny Maciej Banicki – drzewo na cmentarzu w Warnicach, spróchniałe i puste w środku.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że sprawą zajmiemy się niezwłocznie.

 

Ad.7 Sprawozdanie z działalności Spółek Wodnych za 2013 rok – Z. Mirowski.

Zenon Mirowski przedstawił sprawozdanie.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński podziękował za współpracę.

Radny Ryszard Staszewski zapytał, co z rowem skarbu państwa, który jest usytuowany za jego polem w stronę Dębicy.

Z. Mirowski poinformował, że rów ten należy do skarbu państwa. Podkreślił, że został wyczyszczony kolka lat temu i należy reagować wcześniej zanim pole będzie podtopione.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że dziś jest mowa o tym co było do tej pory i co udało się zrobić przez ostatnie 3 lata.

Głos zabrał pan Lorenc i zapytał o rowy w miejscowości Stary Przylep.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski zwrócił uwagę, że zgodnie z przepisami trzeba wystąpić do Przewodniczącego z wnioskiem o zabranie głosu.

 

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Ad. 8

Wójt Anna Hackiewicz – Gębska poinformowała, że w tej informacji nie ma dwóch informacji ponieważ wynikły w między czasie. Pierwsza to zadanie – Rozbudowa bazy sportowej czyli szatnia i boisko w Obrytej. – dofinansowanie 200 000,00 zł z Ministerstwa Sportu. Drugie zadanie to 15 000,00 zł, które dostaliśmy od Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego na część zadania dotyczącego remontu kościoła w miejscowości Wierzbno. Dofinansowanie to dostała parafia a nie gmina, gmina wcześniej udzieliła dotacji na dokumentację, dlatego na bieżąco informujemy radę o pozyskanych dofinansowaniach. Plus 25 000,00zł na alejkę spacerową z tablicą pamiątkową. Razem 240 000,00 złotych.

 

Kopia informacji stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

Ad.9

Przewodniczący Rady Marek Brodowski poinformował, że komisją, która merytorycznie zajmowała się rozpatrywaniem skargi na działalność Wójta Gminy Warnice była komisja rewizyjna.

Przewodniczący komisji rewizyjnej Kamil Wochner odczytał uzasadnienie do uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Warnice.

Głosowanie:

14 radnych głosowało „za”

Uchwała Nr XLII/278/2014 stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Uchwała została podjęta jednogłośnie, skarga została uznana za bezzasadną w całości.

 

Ad.10

Zastępca Wójta omówił projekt uchwały.

Zmiana ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 13 czerwca 2013r. (Dz. U. z 2013r., poz. 827) wprowadziła zmiany w organizacji i finansowaniu wychowania przedszkolnego.

Rada Gminy, zgodnie z zapisami art. 14 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 oraz ust. 7 ustawy z dnia 7

września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych przedszkolach, jak i innych formach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez gminę z uwzględnieniem bezpłatnego  nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.

W ustawie o systemie oświaty została także określona maksymalna opłata za korzystanie ze

świadczeń przedszkola i oddziałów przedszkolnych na poziomie nie wyższym niż 1,00 zł za

godzinę prowadzonych zajęć.

Uchwała zawiera regulacje odnoszące się do zmienionego stanu prawnego w zakresie

wysokości opłaty za świadczenia udzielane przez Punkt Przedszkolny w Starym Przylepie prowadzony przez Gminę Warnice.

 

Głosowanie:

14 radnych głosowało „za”

 

Uchwała Nr XLII/279/2014 stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad.11

Skarbnik Gminy Ryszard Ligocki omówił projekt uchwały.

Projekt uchwały Rady Gminy Warnice dotyczy zmian w budżecie gminy na 2014 rok.

Zmiany w dochodach polegają na:

- zwiększeniach na kwotę 1.200,00 zł w dziale: Administracja publiczna.

Zmiany w wydatkach polegają na:

-zwiększeniach na kwotę 531.200,00 zł w działach:

Administracja publiczna – 1.200,00 zł oraz

Kultura fizyczna – 530.000,00 zł (Rozbudowa bazy sportowej w Gminie Warnice).

Wydatki na kulturę fizyczną w 2014 roku sfinansowane będą poprzez zaciągnięcie nowych obligacji na kwotę 530.000,00 zł i zwiększenie planowanego deficytu budżetowego na ten rok z kwoty 387.100,00 zł do kwoty 917.100,00 zł.

 

Głosowanie:

14 radnych głosowało „za”;

Uchwała Nr XLII/280/2014 stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

 

 

Ad.12

Wójt Anna Hackiewicz – Gębska omówiła projekt uchwały.

Za zasadnością połączenia gmin Bielice, Kozielice i Warnice przemawia podobieństwo tych gmin ze względu na ich charakter jako gmin wiejskich oraz ze względu na podobną liczbę ludności.

Głosowanie:

14   radnych głosowało „za”

Uchwała Nr XLII/281/2014 stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

Ad.13

Skarbnik Ryszard Ligocki omówił projekt uchwały.

Proponowane zmiany w załączniku  nr 3 (przedsięwzięcia) polegają na zmianie nazwy zadania Rozbudowa bazy sportowej w Gminie Warnice na:

-Rozbudowa bazy sportowej w Gminie Warnice – budowa szatni kontenerowej w Warnicach oraz wprowadzeniu nowego zadania: Rozbudowa bazy sportowej w Gminie Warnice – budowa zespołu boisk sportowych w m. Obryta na kwotę 530.000,00 zł.

Zmiany w załączniku nr 1 są następstwem zmian w przedsięwzięciach  (zał. 3) oraz zmian w budżecie.

 

Głosowanie:

14   radnych głosowało „za”

Uchwała Nr XLII/282/2014 stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

 

 

 

Ad.14

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński omówił projekt uchwały

W dniu 13.05.2014 r. do tut. Urzędu wpłynęło zawiadomienie Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie o wszczęciu postępowania nadzorczego w odniesieniu do uchwały Nr XLI/275/2014 Rady Gminy Warnice z dnia 28 kwietnia 2014 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice. Należy zaznaczyć, że postępowanie dotyczy wszystkich gmin Związku Gmin Dolnej Odry.  

       Po rozmowie z osobą nadzorującą gminą Warnice z Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie, zostały wprowadzone zmiany do przedmiotowej uchwały i przedstawione w niniejszym projekcie uchwały.

       Analizując treść uchwały Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie zauważył, że:

1.        w treści § 1 wymieniony został identycznie brzmiący zakres spraw jak ten w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 poz. 1399 z późn. zm.). W związku z powyższym nie ma potrzeby powtarzania w regulaminie utrzymania czystości i porządku tego, co zostało wcześniej uregulowane przez prawodawcę w przepisie powszechnie obowiązującym.

2.        W § 2 uchwały wyjaśnione zostały pojęcia  min zwierząt gospodarskich (pkt. 10), zwierząt bezdomnych (pkt. 13) i zwierząt wolno żyjących – dzikich (pkt. 13), jednakże wszystkie te pojęcia zostały objaśnione w art. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013 r. poz. 856). W związku z powyższym nie ma potrzeby powtarzania w regulaminie utrzymania czystości i porządku tego, co zostało wcześniej uregulowane przez prawodawcę w przepisie powszechnie obowiązującym.

3.        W § 3 pkt. 4 i pkt. 7 Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie zauważył, że w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy winny się znaleźć postanowienia dotyczące uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, ale tylko z części służących do użytku publicznego. Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie stoi na stanowisku, że brak jest podstaw prawnych do roszczenia tego obowiązku i nałożenia na właścicieli nieruchomości dodatkowych wymagań związanych z koniecznością uprzątnięcia określonych materiałów po ustaniu przyczyn ich zastosowania czy też przesądzanie jakich materiałów należy bądź nie należy używać. Zasada stosowania środków chemicznych w sposób najmniej szkodzący terenom zieleni i zadrzewieniom została sformułowana przez ustawodawcę w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.), zaś rodzaje dopuszczalnych środków oraz warunki ich stosowania zostały unormowane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (Dz. U. Nr 230, poz. 1960). W związku z powyższym nie ma potrzeby powtarzania w regulaminie utrzymania czystości i porządku tego, co zostało wcześniej uregulowane przez prawodawcę w przepisie powszechnie obowiązującym.

4.        W § 5 ust. 2 Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie zauważył, że w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy że brak jest podstaw prawnych do nałożenia obowiązku na przedsiębiorcę określającego czas zrealizowania zamówienia w zakresie odbierania nieczystości ciekłych od mieszkańców. Zatem zachodzi konieczność skreślenie zdania drugiego tj. treści „Zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni       roboczych od złożenia zmówienia”.

5.        W § 16 pkt. 2 zapis mówiący, że „miejsce usytuowania pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych właściciel nieruchomości obowiązany jest utrzymać w porządku i czystości, koszty przygotowania i utrzymania tych miejsc w porządku i czystości ponosi właściciel nieruchomości” jest przekroczeniem uprawnień jednostki samorządu terytorialnego, który posiada kompetencje  do określania warunków utrzymania w odpowiednim stanie pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Zatem §16 pkt. 2 otrzymuje brzmienie - „2) pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych właściciel nieruchomości obowiązany jest utrzymać w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.”

6.        W § 24 który zabraniał używania zawartości zbiorników bezodpływowych na potrzeby użyźniania gleby oraz wylewania ich zawartości na teren nieruchomości, odprowadzania nieczystości do cieków wodnych, urządzeń melioracyjnych i odwadniających dróg jest w ocenie organu nadzoru naruszeniem przepisu art. 39 oraz art. 40 ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145 z późn. zm.), gdzie zasady stosowania zawartości zbiorników bezodpływowych zostały już określone. W związku z powyższym nie ma potrzeby powtarzania w regulaminie utrzymania czystości i porządku tego, co zostało wcześniej uregulowane przez prawodawcę w przepisie powszechnie obowiązującym. 

1.        W § 25 ust. 3 zapis o obowiązku umieszczenia w widocznym miejscu tabliczki ostrzegawczej z napisem "Uwaga! Zły pies" lub tabliczki z rysunkiem psa jest według organu nadzoru wkracza w zakres uregulowany przez prawo własności. Zatem zachodzi konieczność skreślenie w § 25 ust. 3 słów: „oraz umieścić w widocznym miejscu tabliczkę ostrzegawczą z napisem "Uwaga! Zły pies" lub tabliczkę z rysunkiem psa”.

2.        W § 28 ust. 2 i 3 regulaminu skreśla się, ponieważ organ nadzoru stoi na stanowisku, że wyznaczanie terminów przeprowadzenie obowiązkowej deratyzacji jest niedopuszczalną subdelegacją na wójta uprawnień organu stanowiącego.

Wprowadzenie niniejszych zmian jest zasadne.

 

Głosowanie:

14   radnych głosowało „za”

Uchwała Nr XLII/283/2014 stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

 

Ad.15

Wójt Anna Hackiewicz – Gębska wręczyła podziękowania za pomoc w organizacji IV Warnickiego Pikniku Rodzinnego.

Podziękowania otrzymali: radny Ryszard Staszewski, sołectwo Nowy Przylep,  OSP Zaborsko, sołectwo Dębica, OSP Warnice, OSP Obryta, OSP Wierzbno, OSP Stary Przylep.

 

Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu Wojciechowi Seredyńskiemu.

Wojciech Seredyński podziękował Przewodniczącemu za udzielony głos.

Poinformował, że być może zamierza kandydować na stanowisko Wójta Gminy Warnice i te informacje o które prosi we wnioskach o udostępnienie informacji publicznej są mu niezbędne. Żeby się przygotować do kandydowania trzeba mieć odpowiednią wiedzę a do tego jedyną możliwością jest informacja publiczna.

Pan Seredyński zarzucił, że w miejscowościach Gminy Warnice nie ma informacji na tablicach ogłoszeń, że jest sesja. Poinformował, że na stronie internetowej Gminy Warnice nie ma budżetu gminy na ten rok.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński podziękował za remont drogi Kłęby – Nowy Przylep.

Podziękował Waldemarowi Kieningowi , za pomoc w remoncie dróg w Wierzbnie. Gmina nie otrzymała gotówki ale usługi warte 2 000,00 złotych, które polegały na transporcie kruszca i na jego rozgarnięciu.

Terminarz sesji jest ustalony, na pierwszej sesji w tym roku i stanowi załącznik do uchwały, która znajduje się na BIP-ie.

Przewodniczący Rady Gminy Warnice Marek Brodowski poinformował, że kolejna sesja Rady Gminy Warnice odbędzie się 30 czerwca tj. poniedziałek.

 

Ad.19

Prowadzący obrady Marek Brodowski Przewodniczący Rady Gminy Warnice – wobec wyczerpania porządku obrad o godzinie 14:10 zamknął obrady XLII sesji Rady Gminy Warnice.

 

 

                                                                                         Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                                     Marek Brodowski

Protokołowała

Irena Michno

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Magdalena Pacyna 14-07-2014 10:36
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Magdalena Pacyna 14-07-2014
Ostatnia aktualizacja: - 14-07-2014 10:36