System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
UCHWAŁA NR XLI/275/2014 RADY GMINY WARNICE z dnia 28 kwietnia 2014 roku
Uchwała Nr XLI/275/2014
Rady Gminy WARNICE
z dnia 28 kwietnia 2014 roku
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Warnice
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. 2013r. poz. 1399, poz. 1593), po uzyskaniu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Warnice, uchwala:
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice, zwany dalej „regulaminem”, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice, dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych;
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego przylegających do posesji,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach, liczby osób korzystających z tych pojemników;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) gminie - należy przez to rozumieć Gminę Warnice;
2) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Związku Gmin Dolnej Odry, sporządzany i ogłaszany przez zarządzającego;
3) punkcie selektywnego zbierania odpadów - należy przez to rozumieć, specjalnie w tym celu przygotowane, wyposażone i dozorowane miejsce, zlokalizowane w miejscu dostępnym dla mieszkańców, w którym mieszkańcy mogą przekazywać nieodpłatnie odpady komunalne pochodzące z nieruchomości zamieszkałych zbierane selektywnie wymienione w § 3 pkt. 2 litera a-k oraz czysty gruz budowlany, o którym mowa w pkt. 8;
4) przedsiębiorcy odbierającym odpady - rozumie się przez to podmiot lub podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przetwarzania tych odpadów, który został wybrany w drodze przetargu, o którym mowa w art. 6d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2013r. poz. 1399 z późn. zm.)i z którym zarządzający podpisał umowę;
5) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.);
6) zarządzającym systemem gospodarowania odpadami (dalej – zarządzający) – rozumie się przez to Zarząd Związku Gmin Dolnej Odry, wykonujący zadania Związku Gmin Dolnej Odry w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na obszarach gmin należących do tego Związku, na podstawie Statutu Związku Gmin Dolnej Odry (Dz. Urz. Województwa Zachodniopomorskiego z 2003 r. Nr 24, poz. 326 z późn. zm.) oraz art. 3 ust. 2a ustawy;
7) osoba zatrudniona - rozumie się przez to zarówno właścicieli, osoby współpracujące w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.) osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy oraz umów cywilnoprawnych, świadczące pracę w miejscu powstawania odpadów;
8) czysty gruz budowlany - rozumie się przez toodpadowy materiał budowlany
w postaci potłuczonych wyrobów ceramiki budowlanej (pustaków, cegieł, dachówek, kafli i in.), pokruszonego betonu, tynku, gipsu, cementu;
9) odpady wielkogabarytowe - rozumie się przez to odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach/workach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, między innymi: drzwi, okna, meble, sprzęt elektryczny i elektroniczny, sprzęt AGD, RTV, armatura sanitarna, materace, dywany, kołdry, donice, duże elementy dekoracyjne wyposażenia wnętrz, stolarka budowlana, opakowania i inne materiały o dużych rozmiarach;
10) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921) i zalicza się do nich:
a) koniowate - zwierzęta gatunków: koń lub osioł,
b) bydło - zwierzęta gatunków: bydło domowe oraz bawoły,
c) jeleniowate - zwierzęta gatunków: jeleń lub daniel utrzymywane w warunkach fermowych, w celu pozyskania mięsa i skór,
d) drób - ptaki gatunków: kura, kaczka, gęś, indyk, przepiórka, perlica oraz utrzymywany w warunkach fermowych struś,
e) świnie,
f) owce,
g) kozy,
h) pszczołę miodną,
i) zwierzęta futerkowe - lisa pospolitego, lisa polarnego, norkę, tchórza, jenota, nutrię, szynszylę i królika – utrzymywanych w celu produkcji surowca dla przemysłu futrzarskiego, mięsnego i włókienniczego,
11) zwierzętach innych niż gospodarskie - należy przez to rozumieć pozostałe inne nie wymienione zwierzęta pozostające pod opieką człowieka;
12) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką zwierzęta dotąd pozostawały;
13) zwierzęta wolno żyjące (dzikie) - należy przez to rozumieć zwierzęta nie udomowione żyjące w warunkach niezależnych od człowieka.
Rozdział II.
Wymagania dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku oraz należyty stan sanitarno-higieniczny na terenie nieruchomości poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych, opisane w rozdziale III regulaminu;
2) prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, z wydzieleniem następujących frakcji odpadów:
a) papier i tektura, czasopisma, gazety, itp., w tym opakowania,
b) szkło i odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego,
c) metal, tworzywa sztuczne, w tym opakowania oraz opakowania wielomateriałowe i typu tetrapak,
d) odpady biodegradowalne w tym odpady zielone,
e) zużyte opony,
f) odpady wielkogabarytowe,
g) przeterminowane leki i opakowania po lekach,
h) chemikalia i opakowania po chemikaliach, w tym farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itp.,
i) zużyte baterie i akumulatory,
j) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
k) wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki,
l) odpady budowlane i rozbiórkowe;
3) przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych, o których mowa
w pkt. 2 litera a-k, przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalnelub bezpośrednio do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
4) usuwania z chodnika położonego bezpośrednio przy granicy nieruchomości śniegu, błota oraz lodu na całej jego długości i możliwie największej jego szerokości, lecz nie mniej niż 1,5 m; przy czym piasek lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania; zakazuje się stosowania popiołu i żużlu oraz środków chemicznych działających szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa;
5) dojścia i dojazdy do obiektów budowlanych, znajdujących się na terenie nieruchomości, winny być odśnieżane i odladzane w miarę potrzeby, jeżeli po nieruchomości poruszają się pojazdy lub osoby postronne poza właścicielem i stałą obsługą;
6) śnieg, lód lub błoto należy odgarnąć w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;
7) usuwania na bieżąco sopli i nawisów z dachu, stwarzających zagrożenie dla przechodniów.
§ 4. 1. Poza myjniami i warsztatami samochodowymi:
1) mycie pojazdów samochodowych zgodnie z niniejszym regulaminem oraz obowiązującymi przepisami może odbywać się jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z niniejszym regulaminem. W szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do gruntu;
2) doraźne naprawy i regulacje samochodów mogą odbywać się wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady gromadzone będą
w pojemnikach do tego przeznaczonych.
§ 5. Ustala się następujące zasady i częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz doboru ich objętości:
1. Właściciel nieruchomości nie mający możliwości włączenia się do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez zbudowanie i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, przyjmując zużycie wody w gospodarstwach domowych według wskazań zalegalizowanego wodomierza lub, w przypadku jego braku jako równe 3m3/osobę/miesiąc. W innych przypadkach należy przyjąć normy zużycia wody zapisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8 poz. 70).
2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do przedsiębiorcy uprawnionego, z którym podpisał umowę. Zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni roboczych od złożenia zamówienia.
3. Opróżnianie nieczystości ciekłych musi odbywać się w sposób systematyczny, niedopuszczający do przepełniania się urządzeń, z częstotliwością wynikającą z ilości zużytej wody i pojemności zbiornika bezodpływowego oraz w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości. W przypadku osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni, częstotliwość opróżniania wynika z ich instrukcji eksploatacji.
§ 6. Każda nieruchomość na terenie gminy, w obrębie której znajduje się kanalizacja sanitarna powinna być przyłączona do kanalizacji sanitarnej lub ogólnospławnej na warunkach podanych przez administratora sieci, a w przypadku braku takiej możliwości, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych.
Rozdział III.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania i utrzymania tych pojemników
§ 7. Odpady komunalne mogą być zbierane jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach (kontenerach) wyłącznie do tego celu przeznaczonych oraz przeznaczonych do tego celu workach.
§ 8.Określa się następującą minimalną pojemność pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1) z nieruchomości zamieszkałych:
a) do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych - pojemniki o minimalnej pojemności 120 l;
b) do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. a-d z nieruchomości z zabudową jednorodzinną i zagrodową - worki o minimalnej pojemności 120 l;
c) do selektywnegozbierania odpadów komunalnych z nieruchomości z zabudową wielorodzinną - pojemniki o minimalnej pojemności 240 l;
d) do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. d z nieruchomości z zabudową wielorodzinną – worki o minimalnej pojemności 120 l;
2) z nieruchomości niezamieszkałych:
a) do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych - pojemniki o minimalnej pojemności 120 l;
b) do selektywnegozbierania odpadów komunalnych – worki o minimalnej pojemności 120 l lub pojemniki o minimalnej pojemności 120 l z zastrzeżeniem lit. c;
c) do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. d, worki o minimalnej pojemności 120 l;
d) do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych na drogach i w miejscach publicznych - kosze uliczne o minimalnej pojemności 20 l;
3) do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych wymienionych w § 3 pkt. 2
lit.: a-c, zarówno z nieruchomości zamieszkałych jak i niezamieszkałych mogą być używane punkty selektywnego gromadzenia odpadów składające się każdy z co najmniej 3 pojemników o pojemności nie mniejszej niż 1,1 m3 po nie mniej niż jednym na określoną w § 3 pkt. 2 lit. a-c grupę odpadów.
§ 9.Właściciel nieruchomości zamieszkałej, przy jej wyposażaniu w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest dostosować pojemność pojemników na odpady zmieszane do częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości oraz liczby osób korzystających z pojemników, kierując się niżej wymienionymi normatywami:
1) w przypadku prowadzenia selektywnego zbierania, w oparciu o worki, w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej:
a) gospodarstwo jedno-, dwu- i trzyosobowe – co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l;
b) gospodarstwo czteroosobowe i większe – co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;
2) w przypadku prowadzenia selektywnego zbierania, w oparciu o pojemniki, w zabudowie wielorodzinnej – pojemnik o minimalnej pojemności uwzględniającej średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych – 20 l na osobę;
3) w przypadku zbierania wyłącznie zmieszanych odpadów komunalnych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej:
a) gospodarstwo jedno-, dwuosobowe – co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120l;
b) gospodarstwo trzy-, cztero- i pięcioosobowe – co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;
c) gospodarstwo sześcioosobowe i większe – co najmniej dwa pojemniki o minimalnej pojemności 240 l lub jeden pojemnik o pojemności 660 l;
4) w przypadku zbierania wyłącznie zmieszanych odpadów komunalnych w zabudowie wielorodzinnej - pojemnik o minimalnej pojemności uwzględniającej średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych - 30 l na osobę.
§ 10.Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, przy jej wyposażaniu w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest dostosować pojemność pojemników do częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości, liczby osób korzystających z pojemników oraz uwzględniać średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych, kierując się niżej wymienionymi normatywami:
1) dla budynków przeznaczonych dla administracji publicznej, kultury i innych budynków biurowych i socjalnych; dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 l na każdą osobę zatrudnioną, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l;
2) dla szkół wszelkiego typu, żłobków i przedszkoli - 6 l na każdą osobę zatrudnioną, ucznia, dziecko jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;
3) dla lokali handlowych – co najmniej 60 l na każdą osobę zatrudnioną, przy czym nie mniej niż jeden pojemnik 120 l na lokal;
4) dla lokali gastronomicznych – 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l na lokal; dotyczy to także miejsc
w tzw. „ogródkach”, zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
5) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – nie mniej niż jeden pojemnik
o minimalnej pojemności 120 l na punkt;
6) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów, koszarów, internatów, zakładów karnych itp. – 12 l na jedno łóżko, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 240 l;
7) dla ogródków działkowych 3 l na każdą działkę, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 240 l na rodzinny ogród działkowy w rozumieniu ustawy z dnia 13 grudnia 2013r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014r. poz. 40);
8) dla budynków rekreacji indywidualnej, domków letniskowych przeznaczonych do okresowego wypoczynku rodzinnego – nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l na budynek rekreacji indywidualnej, domek letniskowy;
9) na drogach i w miejscach publicznych, na przystankach komunikacji publicznej,
w parkach - kosze uliczne o minimalnej pojemności 20 l;
10) dla targowisk, hal targowych, giełd – 1 l na każdy m2 powierzchni całkowitej, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 240 l;
11) dla gabinetów lekarskich, weterynaryjnych i innych – 15 l na każdą osobę zatrudnioną, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l;
12) dla cmentarzy – co najmniej jeden pojemnik 660 l;
13) dla kempingów, pól namiotowych, obozowisk 2 l na każde 10m² powierzchni całkowitej, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;
14) dla innych nieruchomości niezamieszkałych niewymienionych powyżej – nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l.
§ 11. Normy gromadzenia odpadów, o których mowa w § 10 nie obejmują odpadów innych niż komunalne, wytwarzanych na terenie nieruchomości niezamieszkałych, lub nieruchomości w części niezamieszkałej.
§ 12. Właściciel nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość zamieszkałą, a w części nieruchomość niezamieszkałą, przy jej wyposażaniu w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest do wyposażenia tej nieruchomości w co najmniej jeden dodatkowy pojemnik o minimalnej pojemności 120 l.
§ 13.Właściciel nieruchomości, na której będzie organizowana impreza masowa, ma obowiązek wyposażenia tej nieruchomości w pojemniki o pojemności dostosowanej do przewidywanej średniej liczby osób uczestniczących w imprezie, uwzględniając średnią ilość wytwarzanych odpadów 1 l na 1 osobę.
§ 14.1. Ustala się następującą kolorystykę pojemników do selektywnego zbierania odpadów komunalnych:
1) NIEBIESKI – papier i tektura, czasopisma, gazety, itp., w tym opakowania;
2) ZIELONY – szkło i odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego;
3) ŻÓŁTY – tworzywa sztuczne, w tym opakowania oraz opakowania wielomateriałowe i typu tetrapak oraz metal;
1. Ustala się następującą kolorystykę worków do selektywnego zbierania odpadów komunalnych:
1) NIEBIESKI – papier i tektura, czasopisma, gazety, itp., w tym opakowania;
2) ZIELONY – szkło i odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego;
3) ŻÓŁTY – tworzywa sztuczne, w tym opakowania oraz opakowania wielomateriałowe i typu tetrapak oraz metal;
4) BRĄZOWY – odpady zielone.
§ 15. W przypadku, gdy odpady wymienione w § 3 pkt. 2, lit. a-d, są zbierane w sposób selektywny powinny być gromadzone:
1) w workach – na terenie nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, przy czym worki te mogą być umieszczone w pojemnikach, z zastrzeżeniem, że
w dniu odbioru odpadów właściciel nieruchomości obowiązany jest do wyjęcia worków z pojemników i umieszczenia ich w miejscu widocznym przed posesją;
2) w pojemnikach – na terenie pozostałych nieruchomości zamieszkałych,
z zastrzeżeniem odpadów, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. d;
3) w pojemnikach lub workach – na terenie nieruchomości niezamieszkałych.
§ 16.Pojemniki, w których gromadzone są odpady, powinny być utrzymane przez właściciela nieruchomości w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, w szczególności:
1) użytkowanie nie powinno prowadzić do przeciążenia lub uszkodzenia pojemników;
2) miejsce usytuowania pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych właściciel nieruchomości obowiązany jest utrzymać w porządku i czystości, koszty przygotowania i utrzymania tych miejsc w porządku i czystości ponosi właściciel nieruchomości;
3) właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić worki lub pojemniki w punkcie zbierania odpadów komunalnych spełniających wymagania § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2002.75.690), pojemniki należy umieszczać tak, by nie powodować uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców i innych osób trzecich;
4) właściciel nieruchomości zobowiązany jest gwarantować dostęp dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady w dniu ich odbioru, pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawić w miejscu widocznym, dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, przed wejściem na teren nieruchomości;
5) właściciel nieruchomości ma obowiązek okresowego dezynfekowania pojemników.
§ 17.Właścicieli nieruchomości w pojemniki i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych może wyposażyć zarządzający, za pośrednictwem przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, na podstawie uchwały Zgromadzenia Związku Gmin Dolnej Odry
Rozdział IV.
Częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 18. 1.Ustala się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomościzamieszkałej i niezamieszkałej na co najmniej raz na dwa tygodnie, z zastrzeżeniem ust. 2-6.
2. Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. od e-k regulaminu, odbierane są przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne co najmniej cztery razy w roku według ogłoszonego harmonogramu.
3. Odpady budowlane i rozbiórkowe powinny być wywożone przez przedsiębiorstwo wywozowe wpisane do Rejestru Działalności Regulowanej Związku Gmin Dolnej Odry w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na podstawie indywidualnego zgłoszenia właścicieli, na ich koszt.
4. Czysty gruz budowlany pochodzący z drobnych prac wykonywanych we własnym zakresie (nie dotyczy robót budowlanych i rozbiórkowych, na wykonanie których, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę lub na wykonanie, których wymagane jest zgłoszenie do administracji architektoniczno – budowlanej) – można bezpłatnie oddać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
5. Odpady biodegradowalne za wyjątkiem odpadów zielonych zebrane na terenie nieruchomości należy gromadzić w pojemnikach na zmieszane odpady komunalne. Dopuszcza się zbieranie i gromadzenie w przydomowych kompostownikach odpadów biodegradowalnych powstających na terenie nieruchomości.
6. Odpady zielone są odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne co najmniej jeden raz w miesiącu, według ogłoszonego harmonogramu. Dopuszcza się zbieranie i gromadzenie w przydomowych kompostownikach odpadów zielonych powstających na terenie nieruchomości.
§ 19. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone, nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru, na terenie nieruchomości w miejscu przeznaczonym na gromadzenie odpadów, w sposób umożliwiający swobodny dostęp przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.
§ 20. Opróżnianie koszy ulicznych powinno być prowadzone z częstotliwością, która nie powoduje ich przepełnienia jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
§ 21.Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego.
§ 22.Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji; instrukcja taka powinna być przedłożona po oddaniu do eksploatacji danej instalacji oraz na żądanie organu gminy.
§ 23.Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiorników, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.
§ 24. Zabrania się używania zawartości zbiorników bezodpływowych na potrzeby użyźniania gleby oraz wylewania ich zawartości na teren nieruchomości, odprowadzania nieczystości do cieków wodnych, urządzeń melioracyjnych i odwadniających drogi.
Rozdział V.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 25. 1. Osoby utrzymujące na obszarze gminy zwierzęta domowe są zobowiązane do:
1) opiekowania się nimi;
2) zachowania środków ostrożności, a mianowicie:
a) niepozostawiania zwierzęcia bez nadzoru osób dorosłych, utrzymywanie zwierzęcia w pomieszczeniach zamkniętych lub na ogrodzonych nieruchomościach, zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się na zewnątrz,
b) na terenie ogólnodostępnym prowadzenie psa na smyczy, a rasy psów uznanych za agresywne, oraz inne psy - wykazujące cechy agresywności lub swoim wyglądem i zachowaniem mogące stwarzać zagrożenie dla ludzi przebywających w otoczeniu - muszą mieć dodatkowo założony kaganiec;
3) dbałości o to, aby jego zwierzę nie zakłócało spokoju mieszkańcom znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie, zwłaszcza w godzinach od 22.00 do 6.00;
2. Zwierzęta domowe a w szczególności psy i koty powinny być utrzymywane tak, aby:
a) nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi,
b) nie stanowiły uciążliwości dla osób trzecich,
c) nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
d) nie zakłócały ciszy domowej, szczególnie w porze nocnej przez wycie, szczekanie albo inne głośne zachowanie.
3. Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jego granice oraz umieścić w widocznym miejscu tabliczkę ostrzegawczą z napisem "Uwaga! Zły pies" lub tabliczkę z rysunkiem psa.
4. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do uprzątnięcia zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatki schodowe, chodniki, ulice, place, parki.
§ 26.Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie Gminy Warnice reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Warnice w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Warnice.
.
Rozdział VI.
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 27. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się pod następującymi warunkami:
1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.);
2) wszelkie uciążliwości hodowli dla środowiska i otoczenia, w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.
2 Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać zapisów rozdziału 2 niniejszego Regulaminu, a ponadto:
1) przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych;
2) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wioną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony.
Rozdział VII.
Zasady wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
§ 28. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.
2. Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomości poprzez zarządzenie.
3. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.
Rozdział VIII.
Wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
§ 29. Zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych odebranych przez przedsiębiorcę z nieruchomości na terenie Gminy Warnice odbywa się w regionalnych instalacjach przetwarzania odpadów komunalnych, wskazanych w „Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023”, przyjętym przez Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwałą Nr XVI/218/12 z dnia 29 czerwca 2012 roku.
Rozdział IX.
Postanowienia końcowe
§ 30. Traci moc uchwała Nr XXV/166/2012Rady Gminy Warnice z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice (Dz. U. Woj.. Zachodniopomorskiego z 2013 r. poz. 769).
§ 31.Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Warnice.
§ 32.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2015 r..
Przewodniczący Rady Gminy
Marek Brodowski
|
|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Magdalena Pacyna | 12-06-2014 14:00 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Monika Ostrowska | 12-06-2014 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 12-06-2014 14:00 |