Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA NR XLI/275/2014 RADY GMINY WARNICE z dnia 28 kwietnia 2014 roku

Uchwała Nr XLI/275/2014
Rady Gminy WARNICE

z dnia 28 kwietnia 2014 roku

 

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku 
na terenie Gminy Warnice

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. 2013r. poz. 1399, poz. 1593), po uzyskaniu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Warnice, uchwala: 

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice 

 

Rozdział I.
Postanowienia ogólne

 

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice, zwany dalej „regulaminem”, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice, dotyczące: 

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, obejmujących: 

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych; 

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego przylegających do posesji, 

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi; 

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach, liczby osób korzystających z tych pojemników; 

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego; 

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami; 

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku; 

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach; 

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania. 

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o: 

1) gminie - należy przez to rozumieć Gminę Warnice; 

2) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Związku Gmin Dolnej Odry, sporządzany i ogłaszany przez zarządzającego; 

3) punkcie selektywnego zbierania odpadów - należy przez to rozumieć, specjalnie w tym celu przygotowane, wyposażone i dozorowane miejsce, zlokalizowane w miejscu dostępnym dla mieszkańców, w którym mieszkańcy mogą przekazywać nieodpłatnie odpady komunalne pochodzące z nieruchomości zamieszkałych zbierane selektywnie wymienione w § 3 pkt. 2 litera a-k oraz czysty gruz budowlany, o którym mowa w pkt. 8; 

4) przedsiębiorcy odbierającym odpady - rozumie się przez to podmiot lub podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przetwarzania tych odpadów, który został wybrany w drodze przetargu, o którym mowa w art.  6d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2013r. poz. 1399 z późn. zm.)i z którym zarządzający podpisał umowę; 

5) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.); 

6) zarządzającym systemem gospodarowania odpadami (dalej – zarządzający)  rozumie się przez to Zarząd Związku Gmin Dolnej Odry, wykonujący zadania Związku Gmin Dolnej Odry w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na obszarach gmin należących do tego Związku, na podstawie Statutu Związku Gmin Dolnej Odry (Dz. Urz. Województwa Zachodniopomorskiego z 2003 r. Nr 24, poz. 326 z późn. zm.) oraz art. 3 ust. 2a ustawy; 

7) osoba zatrudniona - rozumie się przez to zarówno właścicieli, osoby współpracujące w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.) osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy oraz umów cywilnoprawnych, świadczące pracę w miejscu powstawania odpadów;

8) czysty gruz budowlany - rozumie się przez toodpadowy materiał budowlany 
w postaci potłuczonych wyrobów ceramiki budowlanej (pustakówcegiełdachówekkafli i in.), pokruszonego betonu, tynku,  gipsu, cementu; 

9) odpady wielkogabarytowe - rozumie się przez to odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach/workach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, między innymi: drzwi, okna, meble, sprzęt elektryczny i elektroniczny, sprzęt AGD, RTV, armatura sanitarna, materace, dywany, kołdry, donice,  duże elementy dekoracyjne wyposażenia wnętrz, stolarka budowlana, opakowania i inne materiały o dużych rozmiarach; 

10) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921) i zalicza się do nich: 

a)   koniowate - zwierzęta gatunków: koń lub osioł, 

b) bydło - zwierzęta gatunków: bydło domowe oraz bawoły, 

c)   jeleniowate - zwierzęta gatunków: jeleń lub daniel utrzymywane w warunkach fermowych, w celu pozyskania mięsa i skór, 

d) drób - ptaki gatunków: kura, kaczka, gęś, indyk, przepiórka, perlica oraz utrzymywany w warunkach fermowych struś, 

e)   świnie, 

f)   owce, 

g) kozy, 

h) pszczołę miodną, 

i) zwierzęta futerkowe - lisa pospolitego, lisa polarnego, norkę, tchórza, jenota, nutrię, szynszylę i królika – utrzymywanych w celu produkcji surowca dla przemysłu futrzarskiego, mięsnego i włókienniczego, 

11) zwierzętach innych niż gospodarskie - należy przez to rozumieć pozostałe inne nie wymienione zwierzęta pozostające pod opieką człowieka; 

12) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką zwierzęta dotąd pozostawały; 

13) zwierzęta wolno żyjące (dzikie) - należy przez to rozumieć zwierzęta nie udomowione żyjące w warunkach niezależnych od człowieka. 

 

Rozdział II.
Wymagania dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

 

§ 3. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku oraz  należyty stan sanitarno-higieniczny  na terenie nieruchomości poprzez:

1)      wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych, opisane w rozdziale III regulaminu;

 

2)      prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, z wydzieleniem następujących frakcji odpadów:

a)      papier i tektura, czasopisma, gazety, itp., w tym opakowania,

b)      szkło i odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego,

c)      metal, tworzywa  sztuczne, w tym opakowania oraz opakowania wielomateriałowe i typu tetrapak,

d)     odpady biodegradowalne w tym odpady zielone,

e)      zużyte opony,

f)       odpady wielkogabarytowe,

g)      przeterminowane leki i opakowania po lekach,

h)      chemikalia i opakowania po chemikaliach, w tym farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itp.,

i)        zużyte baterie i akumulatory,

j)        zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

k)      wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki,

l)        odpady budowlane i rozbiórkowe;

 

3)      przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych, o których mowa
w pkt. 2 litera a-k,  przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalnelub bezpośrednio do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

 

4)      usuwania z chodnika położonego bezpośrednio przy granicy nieruchomości śniegu, błota oraz lodu na całej jego długości i możliwie największej jego szerokości, lecz nie mniej niż 1,5 m; przy czym piasek lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania; zakazuje się stosowania popiołu i żużlu oraz środków chemicznych działających szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa;

 

5)      dojścia i dojazdy do obiektów budowlanych, znajdujących się na terenie nieruchomości, winny być odśnieżane i odladzane w miarę potrzeby, jeżeli po nieruchomości poruszają się pojazdy lub osoby postronne poza właścicielem i stałą obsługą;

 

6)      śnieg, lód lub błoto należy odgarnąć w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;

 

7)      usuwania na bieżąco sopli i nawisów z dachu, stwarzających zagrożenie dla przechodniów. 

 

§ 4. 1. Poza myjniami i warsztatami samochodowymi:

1)      mycie pojazdów samochodowych zgodnie z niniejszym regulaminem oraz obowiązującymi przepisami może odbywać się jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z niniejszym regulaminem. W szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do gruntu;

 

2)     doraźne naprawy i regulacje samochodów mogą odbywać się wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady gromadzone będą
w pojemnikach do tego przeznaczonych. 

 

§ 5. Ustala się następujące zasady i częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz doboru ich objętości: 

1. Właściciel nieruchomości nie mający możliwości włączenia się do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez zbudowanie i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, przyjmując zużycie wody w gospodarstwach domowych według wskazań zalegalizowanego wodomierza lub, w przypadku jego braku jako równe 3m3/osobę/miesiąc. W innych przypadkach należy przyjąć normy zużycia wody zapisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8 poz. 70). 

2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do przedsiębiorcy uprawnionego, z którym podpisał umowę. Zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni roboczych od złożenia zamówienia. 

3. Opróżnianie nieczystości ciekłych musi odbywać się w sposób systematyczny, niedopuszczający do przepełniania się urządzeń, z częstotliwością wynikającą z ilości zużytej wody i pojemności zbiornika bezodpływowego oraz w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości. W przypadku osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni, częstotliwość opróżniania wynika z ich instrukcji eksploatacji.

§ 6. Każda nieruchomość na terenie gminy, w obrębie której znajduje się kanalizacja sanitarna powinna być przyłączona do kanalizacji sanitarnej lub ogólnospławnej na warunkach podanych przez administratora sieci, a w przypadku braku takiej możliwości, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych. 

 

Rozdział III.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie  nieruchomości i na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania i utrzymania tych pojemników

 

§ 7. Odpady komunalne mogą być zbierane jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach (kontenerach) wyłącznie do tego celu przeznaczonych oraz przeznaczonych do tego celu workach.

 

§ 8.Określa się następującą minimalną pojemność pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

1)      z nieruchomości zamieszkałych:

a)      do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych - pojemniki o minimalnej pojemności  120 l;

b)      do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. a-d z nieruchomości z zabudową jednorodzinną i zagrodową - worki  o minimalnej pojemności 120 l;

c)      do selektywnegozbierania odpadów komunalnych z nieruchomości z zabudową wielorodzinną - pojemniki o minimalnej pojemności  240 l;

d)     do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. d z nieruchomości z zabudową wielorodzinną – worki o minimalnej pojemności 120 l;

 

2)      z nieruchomości niezamieszkałych:

a)      do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych - pojemniki o minimalnej pojemności  120 l;

b)      do selektywnegozbierania odpadów komunalnych – worki o minimalnej pojemności  120 l lub pojemniki o minimalnej pojemności 120 l z zastrzeżeniem lit. c;

c)      do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. d, worki o minimalnej pojemności 120 l;

d)     do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych na drogach i w miejscach publicznych - kosze uliczne o minimalnej pojemności  20 l;

 

3)      do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych wymienionych w § 3 pkt. 2
lit.: a-c, zarówno z nieruchomości zamieszkałych jak i niezamieszkałych mogą być używane punkty selektywnego gromadzenia odpadów składające się każdy z co najmniej 3 pojemników o pojemności nie mniejszej niż 1,1 m3 po nie mniej niż jednym na określoną  w § 3 pkt. 2 lit. a-c grupę odpadów.

 

§ 9.Właściciel nieruchomości zamieszkałej, przy jej wyposażaniu w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest dostosować pojemność pojemników na odpady zmieszane do częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości oraz liczby osób korzystających z pojemników, kierując się niżej wymienionymi normatywami:

1)      w przypadku prowadzenia selektywnego zbierania, w oparciu o worki, w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej:

a)      gospodarstwo jedno-, dwu- i trzyosobowe – co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l;

b)      gospodarstwo czteroosobowe i większe – co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;

 

2)      w przypadku prowadzenia selektywnego zbierania, w oparciu o pojemniki, w zabudowie wielorodzinnej – pojemnik o minimalnej pojemności uwzględniającej średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych – 20 l na osobę; 

 

3)      w przypadku zbierania wyłącznie zmieszanych odpadów komunalnych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej:

a)      gospodarstwo jedno-,  dwuosobowe – co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120l;

b)      gospodarstwo trzy-, cztero- i pięcioosobowe – co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;

c)      gospodarstwo sześcioosobowe i większe – co najmniej  dwa pojemniki o minimalnej pojemności 240 l lub jeden pojemnik o pojemności 660 l;

 

4)      w przypadku zbierania wyłącznie zmieszanych odpadów komunalnych w zabudowie wielorodzinnej - pojemnik o minimalnej pojemności uwzględniającej średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych - 30 l na osobę. 

 

§ 10.Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, przy jej wyposażaniu w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest dostosować pojemność pojemników do częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości, liczby osób korzystających z pojemników oraz uwzględniać średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych, kierując się niżej wymienionymi normatywami:

1)      dla budynków przeznaczonych dla administracji publicznej, kultury i innych budynków biurowych i socjalnych; dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 l na każdą osobę zatrudnioną, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l;

 

2)      dla szkół wszelkiego typu, żłobków i przedszkoli - 6 l na każdą osobę zatrudnioną, ucznia, dziecko jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;

 

3)      dla lokali handlowych –  co najmniej 60 l na każdą osobę zatrudnioną, przy czym nie mniej niż jeden pojemnik 120 l na lokal;

 

4)      dla lokali gastronomicznych – 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l na lokal; dotyczy to także miejsc
w tzw. „ogródkach”, zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;

 

5)      dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – nie mniej niż jeden pojemnik
o minimalnej pojemności 120 l na punkt;

 

6)      dla domów opieki, hoteli, pensjonatów, koszarów, internatów, zakładów karnych itp. – 12 l na jedno łóżko, jednak nie mniej niż  jeden pojemnik o pojemności 240 l;

 

7)      dla ogródków działkowych 3 l na każdą działkę, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 240 l na rodzinny ogród działkowy w rozumieniu ustawy z dnia 13 grudnia 2013r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014r. poz. 40);

8)      dla budynków rekreacji indywidualnej, domków letniskowych przeznaczonych do okresowego wypoczynku rodzinnego – nie mniej niż  jeden pojemnik o pojemności 120 l na budynek rekreacji indywidualnej, domek letniskowy; 

 

9)      na drogach i w miejscach publicznych, na przystankach komunikacji publicznej,
w parkach - kosze uliczne o minimalnej pojemności  20 l;

 

10)  dla targowisk, hal targowych, giełd – 1 l na każdy m2 powierzchni całkowitej, jednak nie mniej niż  jeden pojemnik o pojemności 240 l;

 

11)  dla gabinetów lekarskich, weterynaryjnych i innych – 15 l na każdą osobę zatrudnioną, jednak nie mniej niż  jeden pojemnik o pojemności 120 l;

 

12)  dla cmentarzy – co najmniej jeden pojemnik 660 l;

 

13)  dla kempingów, pól namiotowych, obozowisk 2 l na każde 10m² powierzchni całkowitej,  jednak nie mniej niż jeden pojemnik o minimalnej pojemności 240 l;

 

14)  dla innych nieruchomości niezamieszkałych niewymienionych powyżej – nie mniej niż  jeden pojemnik o pojemności 120 l.

 

§ 11. Normy gromadzenia odpadów, o których mowa w § 10 nie obejmują odpadów innych niż komunalne, wytwarzanych na terenie nieruchomości niezamieszkałych, lub nieruchomości w części niezamieszkałej.

 

§ 12. Właściciel nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość zamieszkałą, a w części nieruchomość niezamieszkałą, przy jej wyposażaniu w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest do wyposażenia tej nieruchomości w co najmniej jeden dodatkowy pojemnik o minimalnej pojemności 120 l.

 

§ 13.Właściciel nieruchomości, na której będzie organizowana impreza masowa, ma obowiązek wyposażenia tej nieruchomości w pojemniki o pojemności dostosowanej do przewidywanej średniej liczby osób uczestniczących w imprezie, uwzględniając średnią ilość wytwarzanych odpadów 1 l na 1 osobę.

 

§ 14.1. Ustala się następującą kolorystykę pojemników do selektywnego zbierania  odpadów komunalnych:

1)      NIEBIESKI  – papier i tektura, czasopisma, gazety, itp., w tym opakowania;

2)      ZIELONY  – szkło i odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego;

3)      ŻÓŁTY – tworzywa  sztuczne, w tym opakowania oraz opakowania wielomateriałowe i typu tetrapak oraz metal;

 

1.      Ustala się następującą kolorystykę worków do selektywnego zbierania  odpadów komunalnych:

1)      NIEBIESKI  – papier i tektura, czasopisma, gazety, itp., w tym opakowania;

2)      ZIELONY  – szkło i odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego;

3)      ŻÓŁTY – tworzywa  sztuczne, w tym opakowania oraz opakowania wielomateriałowe i typu tetrapak oraz metal;

4)      BRĄZOWY – odpady zielone.

 

§ 15. W przypadku, gdy odpady wymienione w § 3 pkt. 2, lit. a-d, są zbierane w sposób selektywny  powinny być gromadzone:

1)      w workach – na terenie nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, przy czym worki te mogą być umieszczone w pojemnikach, z zastrzeżeniem, że
w dniu odbioru odpadów właściciel nieruchomości obowiązany jest do wyjęcia worków z pojemników i umieszczenia ich w miejscu widocznym przed posesją;

2)      w pojemnikach – na terenie pozostałych nieruchomości zamieszkałych,
z zastrzeżeniem odpadów, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. d;

3)      w pojemnikach lub workach – na terenie nieruchomości niezamieszkałych.

 

§ 16.Pojemniki, w których gromadzone są odpady, powinny być utrzymane przez właściciela nieruchomości w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, w szczególności:

1)      użytkowanie nie powinno prowadzić do przeciążenia lub uszkodzenia pojemników;

 

2)      miejsce usytuowania pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych właściciel nieruchomości obowiązany jest utrzymać w porządku i czystości, koszty przygotowania i utrzymania tych miejsc w porządku i czystości ponosi właściciel nieruchomości;

 

3)      właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić worki lub pojemniki w punkcie zbierania odpadów komunalnych spełniających wymagania § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2002.75.690), pojemniki należy umieszczać tak, by nie powodować uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców i innych osób trzecich;

 

4)      właściciel nieruchomości zobowiązany jest gwarantować dostęp dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady w dniu ich odbioru, pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawić w miejscu widocznym, dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, przed wejściem na teren nieruchomości;

 

5)      właściciel nieruchomości ma obowiązek okresowego dezynfekowania pojemników.

 

§ 17.Właścicieli nieruchomości w  pojemniki i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych może wyposażyć zarządzający, za pośrednictwem przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, na podstawie uchwały Zgromadzenia Związku Gmin Dolnej Odry

 

Rozdział IV.
Częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych

z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 18. 1.Ustala się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomościzamieszkałej i niezamieszkałej na co najmniej raz na dwa tygodnie,  z zastrzeżeniem ust. 2-6.

 

2.      Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 3 pkt. 2 lit. od e-k regulaminu, odbierane są przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne co najmniej cztery razy w roku według ogłoszonego harmonogramu.

 

3.      Odpady budowlane i rozbiórkowe powinny być wywożone przez przedsiębiorstwo wywozowe wpisane do Rejestru Działalności Regulowanej Związku Gmin Dolnej Odry w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na podstawie indywidualnego zgłoszenia właścicieli, na ich koszt.

 

4.      Czysty gruz budowlany pochodzący z drobnych prac wykonywanych we własnym zakresie (nie dotyczy robót budowlanych i rozbiórkowych, na wykonanie których, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę lub na wykonanie, których wymagane jest zgłoszenie do administracji architektoniczno – budowlanej) – można bezpłatnie oddać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

 

5.      Odpady biodegradowalne za wyjątkiem odpadów zielonych zebrane na terenie nieruchomości należy gromadzić w pojemnikach na zmieszane odpady komunalne. Dopuszcza się zbieranie i gromadzenie w przydomowych kompostownikach odpadów biodegradowalnych powstających na terenie nieruchomości.

 

6.      Odpady zielone są odbierane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne co najmniej jeden raz w miesiącu, według ogłoszonego harmonogramu. Dopuszcza się zbieranie i gromadzenie w przydomowych kompostownikach odpadów zielonych powstających na terenie nieruchomości.

 

§ 19. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone, nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru, na terenie nieruchomości w miejscu przeznaczonym na gromadzenie odpadów, w sposób umożliwiający swobodny dostęp przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.

 

§ 20. Opróżnianie koszy ulicznych powinno być prowadzone z częstotliwością, która nie powoduje ich przepełnienia jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

 

§ 21.Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego.

 

§ 22.Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji; instrukcja taka powinna być przedłożona po oddaniu do eksploatacji danej instalacji oraz na żądanie organu gminy.

 

§ 23.Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiorników, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.

 

§ 24. Zabrania się używania zawartości zbiorników bezodpływowych na potrzeby użyźniania gleby oraz wylewania ich zawartości na teren nieruchomości, odprowadzania nieczystości do cieków wodnych, urządzeń melioracyjnych i odwadniających drogi. 

 

Rozdział V.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

 

§ 25. 1. Osoby utrzymujące na obszarze gminy zwierzęta domowe są zobowiązane do: 

1) opiekowania się nimi; 

2) zachowania środków ostrożności, a mianowicie: 

a) niepozostawiania zwierzęcia bez nadzoru osób dorosłych, utrzymywanie zwierzęcia w pomieszczeniach zamkniętych lub na ogrodzonych nieruchomościach, zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się na zewnątrz, 

b) na terenie ogólnodostępnym prowadzenie psa na smyczy, a rasy psów uznanych za agresywne, oraz inne psy - wykazujące cechy agresywności lub swoim wyglądem i zachowaniem mogące stwarzać zagrożenie dla ludzi przebywających w otoczeniu - muszą mieć dodatkowo założony kaganiec; 

3) dbałości o to, aby jego zwierzę nie zakłócało spokoju mieszkańcom znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie, zwłaszcza w godzinach od 22.00 do 6.00; 

2. Zwierzęta domowe a w szczególności psy i koty powinny być utrzymywane tak, aby: 

a)         nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi, 

b) nie stanowiły uciążliwości dla osób trzecich, 

c)         nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego, 

d) nie zakłócały ciszy domowej, szczególnie w porze nocnej przez wycie, szczekanie albo inne głośne zachowanie. 

3. Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jego granice oraz umieścić w widocznym miejscu tabliczkę ostrzegawczą z napisem "Uwaga! Zły pies" lub tabliczkę z rysunkiem psa. 

4. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do uprzątnięcia zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatki schodowe, chodniki, ulice, place, parki. 

§ 26.Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie Gminy Warnice reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Warnice w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Warnice.

Rozdział VI.
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

 

§ 27. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się pod następującymi warunkami: 

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.); 

2) wszelkie uciążliwości hodowli dla środowiska i otoczenia, w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

2 Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać zapisów rozdziału 2 niniejszego Regulaminu, a ponadto: 

1) przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych; 

2) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wioną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony. 

 

Rozdział VII.
Zasady wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

 

§ 28. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby. 

2. Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomości poprzez zarządzenie. 

3. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia. 

 

Rozdział VIII.
Wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

 

§ 29. Zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych odebranych przez przedsiębiorcę z nieruchomości na terenie Gminy Warnice odbywa się w regionalnych instalacjach przetwarzania odpadów komunalnych, wskazanych w „Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023”, przyjętym przez Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwałą Nr XVI/218/12 z dnia 29 czerwca 2012 roku. 

 

Rozdział IX.
Postanowienia końcowe

§ 30. Traci moc uchwała Nr XXV/166/2012Rady Gminy Warnice z dnia 28 grudnia  2012 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Warnice (Dz. U. Woj.. Zachodniopomorskiego z 2013 r. poz. 769)

§ 31.Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Warnice.

§ 32.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2015 r.. 

 

                                                                                  Przewodniczący Rady Gminy

Marek Brodowski

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Magdalena Pacyna 12-06-2014 14:00
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Monika Ostrowska 12-06-2014
Ostatnia aktualizacja: - 12-06-2014 14:00