Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr XXIV Sesji Rady Gminy Warnice z dnia 30 listopada 2012 roku

Protokół z XXIV sesji

Rady Gminy Warnice

z dnia 30listopada 2012 roku

 

Obrady XXIV sesji Rady Gminy Warnice o godz. 11:00 otworzył Przewodniczący Rady Marek Brodowski. W obradach uczestniczyli: Zastępca Wójta Waldemar Lubiński, Skarbnik Gminy Ryszard Ligocki Komendant Straży Gminnej Dariusz Juchniewicz oraz zaproszeni goście radny powiatowy Jan Chmielewski, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Warnicach Ewa Rebeko i Dyrektor Gimnazjum Małgorzata Jakubowska oraz sołtysi (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu). W obradach sesji uczestniczyło 13 radnych (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Przewodniczący Rady Marek Brodowski na podstawie listy obecności radnych stwierdził quorum uprawniające radę do podejmowania uchwał.

 

Ad. 1, 2Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum

jw.

 

Ad. 3Zgłaszanie zmian do porządku obrad

Nikt nie zgłosił żadnych zmian do porządku obrad.

Porządek obrad wyglądał następująco:

  1. Otwarcie obrad
  2. Stwierdzenie quorum
  3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad
  4. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych
  5. (Projekt nr 52/2012) Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Warnice
  6. (Projekt nr 71/2012) Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Warnice w zakresie lokalizacji zespołu elektrowni wiatrowych
  7. (Projekt nr 72/2012) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Warnice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 rok”
  8. (Projekt nr 73/2012) Podjęcie uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego dla działań dotyczących dożywiania dzieci i młodzieży w ramach programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na rok 2013
  9. (Projekt nr 74/2012) Podjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia członka Zgromadzenia Ogólnego Związku Gmin Dolnej Odry z siedzibą w Gryfinie
  10. (Projekt nr 75/2012) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Warnice na lata 2012-2023
  11. (Projekt nr 76/2012) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Warnice na 2012 rok
  12. (Projekt nr 77/2012) Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia, w roku budżetowym 2012, Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Św. Michała Archanioła w Starym Przylepie dotacji na wykonanie dokumentacji technicznej i konserwatorskiej remontu kościoła filialnego p.w. Św. Józefa w Wierzbnie
  13. Wolne wnioski
  14. Zakończenie obrad

 

Ad. 4 Radni nie zgłosili żadnych interpelacji.

 

Ad. 5 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że zarówno projekt uchwały dotyczący zmiany studium uwarunkowań jak i projekt dotyczący zmiany planu zagospodarowania przestrzennego ma na celu wprowadzenie możliwości zlokalizowania na terenie gminy farm wiatrowych. Koszty opracowań pokrywa firma, która zamierza zainwestować w farmy wiatrowe. Na każdym etapie procedur mieszkańcy mogą zgłaszać zmiany do studium uwarunkowań.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIV/156/2012 stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Ad. 6Radni zapoznali się z projektem uchwały na wspólnej komisji.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIV/157/2012 stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

Ad. 7 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że chodzi o wyprostowanie sprawy związanej z możliwością udzielania dotacji. Ma to na celu ogłaszanie konkursów na realizację zadań, przyznanie dotacji i rozliczenie jej. Projekt uchwały ma na celu formalne uporządkowanie tej kwestii.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIV/158/2012 stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Ad. 8 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że projekt uchwały ma na celu utrzymanie pomocy w kwestii dożywiania na dotychczasowym poziomie. Jeżeli uchwała nie zostałaby podjęta to obowiązywałoby kryterium wynikające jedynie z ustawy.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIV/159/2012 stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

Ad. 9 Radny Bogdan Skoczek powiedział, że mieszkańców gminy musi ktoś reprezentować w Związku Gmin Dolnej Odry. Na dzień obrad sesji jest już po zebraniach wiejskich, z tego co wiadomo, radny poinformował, że stawki od zebrań wiejskich zmieniły się, zmieniają się one z dnia na dzień. Radny powiedział, że Pan, który przekonywał radnych do Związku Gmin Dolnej Odry mówił o wielu rzeczach, które nie mają odzwierciedlenia z tym, o czym radni teraz wiedzą. Obecnie wiadomo o stawce 9 złotych za segregację śmieci i 15 złotych od mieszkańca za nie segregowane śmieci.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski powiedział, że wszyscy przekonają się o wszystkim w lipcu, jak wejdzie w życie ustawa, a koszty za śmieci wzrosną do 300%, 400%.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że są dwie kwestie jeżeli chodzi o projekt uchwały. Poinformował, że wynikła sprawa kontrowersyjna w gminie Kozielice, gdzie Zastępca Wójta pojechał na walne zebranie Związku Gmin Dolnej Odry i został wyproszony. Z uwagi na chwilową nieobecność pani wójt z ustawy kompetencje przechodzą na zastępcę. Aby nie dyskutować ze Związkiem zaproponowany jest obecny projekt uchwały.

Zastępca Wójta poinformował, że jeżeli chodzi o ustawę śmieciową to nie jest to reforma, ponieważ nic nie będzie lepiej i taniej. Do tej pory mieszkaniec mógł wybrać przedsiębiorstwo, które będzie wywozić nieczystości i mógł wybrać najtańsze dla siebie. Po reformie każdy z nas zapłaci więcej. Do niedawna Gmina Warnice była tak samo jak Stargard przypisana do wysypiska Łęczyca. Sytuacja się zmieniła dla tych gmin, które pozostały w tym związku, ponieważ Stargard utworzył swój Zakład Usług Komunalnych i rozwiązuje problem tylko dla własnych gmin. Ze wszystkich rozwiązań Związek Gmin Dolnej Odry wydaje się być najmniej bolesny i najmniej kosztowny dla mieszkańców. Zastępca poinformował, że dziś podpisał pismo na zapytanie ministra Boniego, rząd nagle zainteresował się jakie będą koszty dla mieszkańców po wejściu w życie ustawy śmieciowej. Odpowiedź poszła, że mieszkańcy będą płacić o 300%, 400 % więcej. Każda z metod naliczania opłaty śmieciowej ma swoje mankamenty: od wielkości powierzchni zapłacą dużo osoby starsze, które mieszkają same; od zużytej ilości wody, nie zapłacą osoby, które posiadają studnie głębinowe, a produkują śmieci. W tej chwili proponowane stawki za śmieci to 9 zł za segregację śmieci, a 15 zł za nie segregowanie śmieci. W okolicach marca zostaną zrobione kolejne zebrania wiejskie na których pani wójt będzie chciała rozliczyć się z poprzedniego roku, więcej będzie już konkretów odnośnie reformy śmieciowej oraz przedstawiony zostanie mieszkańcom komendant gminny.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że w statucie Związku jest chyba zapis, że to rada gminy wyznacza przedstawiciela związku.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że z ustawy wynika, że wójt reprezentuję gminę na zewnątrz, z ustawy o samorządzie gminnym wynika, że pod nieobecność wójta zastępuje go zastępca. Związek Gmin Dolnej Odry interpretuje to trochę inaczej, stąd obecny projekt uchwały.

Radny Bogdan Skoczek poinformował, że w protokole z sierpnia jest zapis o 11 zł za osobę, a cena przy segregacji będzie pomniejszona o 2/3 ceny. Na dzień dzisiejszy stawka za śmieci sięga kwoty  złotych. Na tamtej sesji zadane było również pytanie kogo będą kosze, padła odpowiedź, że kosze będą tej firmy, która wygra przetarg aby mogła ona podpisać umowę na trzy lata i zamortyzować poniesione koszty. Dziś wiadomo, że kosze trzeba będzie wykupić bądź wziąć w dzierżawę.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, żeby wyszacować koszty jakie trzeba będzie pobrać od mieszkańców pod uwagę trzeba wziąć kilka czynników:

  1. wysokość opłaty marszałkowskiej, na dzień dzisiejszy jest to 107 złotych za tonę śmieci, która trafia na wysypisko, opłata ta w ciągu najbliższych trzech lat będzie drastycznie wzrastać i ma wzrosnąć do kwoty 220 złotych,
  2. koszt samego wywozu śmieci,
  3. ilość osób, które nie będą płacić i konieczne będzie wobec nich wszczęcie windykacji.

Zastępca poinformował, że na dzień dzisiejszy sam związek nie wie w jakich granicach cały koszt się zamknie. Można mieć zastrzeżenia do Związku Gmin Dolnej Odry lecz trzeba się zastanowić czy jest w coś zamian. Plusem jest to, że w urzędzie nie zwiększy się zatrudnienie, urząd nie będzie prowadził windykacji, gmina pozbywa się pewnych kosztów, ale też pozbywa się dochodów związanych z ustawą śmieciową. Warto zadać sobie pytanie czy jest coś w zamian. W blokach gdzie do nie dawna płaciło się 18 złotych, bo w hurcie jest taniej, kwota ta drastycznie wzrośnie, ponieważ w blokach nie da się prowadzić segregacji. Zastępca poinformował, że około 700 gmin zwróciło się z ustawą śmieciową do Trybunału Konstytucyjnego, możliwe , że ustawodawca zmieni zdanie.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że wiele mieszkańców w gminie zagwarantuje segregację, po dwóch miesiącach okaże się to nieprawdą. Ustawa ta doprowadzi do tego, że jeszcze mniej osób będzie płaciło za śmieci.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIV/160/2012 stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Ad. 10 Skarbnik Ryszard Ligocki poinformował, że zmiany w wieloletniej prognozie finansowej były sygnalizowane. Głównymi zadaniami była wymiana pieców w obydwu szkołach w Warnicach i w Starym Przylepie. Na komisjach nie było w materiałach kupna kosiarki ze środków zaoszczędzonych z zakupu pieców.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski spytał się czy będzie to kosiarka samobieżna.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że będzie to kosiarka traktorkowa. Kosiarka ta byłaby bardzo przydatna, gmina wydaje środki na koszenie boisk i jeszcze na wykaszanie boiska w Warnicach. Kosiarka przydałaby się do wykaszania ścieżki rowerowej. Kosiarka taka była kiedyś w gminie jednak zginęła. Kosiarka ta będzie przechowywana w szkole w garażu, gdzie wcześniej był składowany pelet, na ten garaż będzie bądź już jest skierowana kamera.

Radna Maria Malkiewicz spytała się czy tą kosiarką będą wykaszane wszystkie boiska.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że kosiarka raczej nie będzie przewożona, koszenie boisk nadal będzie zlecane. Kosiarka byłaby po to aby przy wykaszaniu boiska w Warnicach nie niszczyć murawy. Koszenie boisk w tym roku zebrało pozytywne recenzje.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIV/161/2012 stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 11 Skarbnik Ryszard Ligocki poinformował, że zmiany w wieloletniej prognozie finansowej muszą mieć odzwierciedlenie w zmianach do budżetu stąd przedstawiony projekt uchwały. Głównymi zmianami do budżetu to środki na zakup kosiarki i zwiększenie subwencji oświatowej.

O godz. 11:51 na sesję przybył radny Maciej Banicki.

Radny Bogdan Skoczek poinformował, że w dwóch punktach, w których zawsze brakowało środków czyli w oświacie i w ochotniczych strażach pożarnych są oszczędności. Świadczy to o dobrze zrobionym planie.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że oszczędności w oświacie to efekt wcześniej podjętych decyzji przez radnych. W miarę możliwości w szkołach zostaną jeszcze wymienione okna. Urząd stanu cywilnego otrzymał dotacje, która również zostanie wykorzystana na wymianę okien, gmina co roku stara się o taką dotację z urzędu wojewódzkiego, również w urzędzie zostaną wymienione okna. Jeżeli chodzi o ochotnicze straże pożarne, to jest to efektem tego, że nie została docieplona strażnica w Obrytej, ale zadanie to zostanie wykonane w przyszłym roku.

Za projektem uchwały było 14 radnych.

Uchwała nr XXIV/162/2012 stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

Ad. 12 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że sprawa ta była sygnalizowana już wcześniej. Projekt tej uchwały poprzedziło podjęcie przez radnych programu opieki nad zabytkami. Gmina nie ma możliwości finansowania parafii oraz związków wyznaniowych. Uchwała ta daje możliwość współfinansowania zadań parafii związanych z ochroną zabytków. Ustalone jest z księżmi, że co roku dotacja będzie udzielana jednej z parafii.

Radny Bogdan Skoczek poinformował, że zasady zostały przyjęte już wcześniej przez radnych, środki zostały w budżecie wyodrębnione, dziś jest to kontynuacja wcześniej podjętych kroków.

Za projektem uchwały było 14 radnych.

Uchwała nr XXIV/163/2012 stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

Ad. 13 Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował o rozpoczętych inwestycjach: o ociepleniu świetlicy w Zaborsku, 21 grudnia inwestycja powinna się zakończyć; droga do Państwa Soja powinna się rozpocząć w poniedziałek, inwestycja ta również powinna się zakończyć do końca roku; zatoczka w Barnimiu jest już rozpoczęta, jest to od kilku lat pierwsza inwestycja robiona w Gminie przez zarząd dróg powiatowych.

Zastępca Wójta poinformował, że wpłynęło zapytanie z Urzędu Wojewódzkiego o brak sekretarza w urzędzie, sytuacja została wyjaśniona, zwróciliśmy się o kopie tego pisma.

Jeżeli chodzi o portal internetowy, sprawa z poprzedniej sesji, Zastępca Wójta został umówiony w przyszłym tygodniu na przesłuchanie.

Zastępca Wójta poinformował, że na każdej teraz sesji będzie uczestniczył Komendant Gminny. W tym tygodniu Komendant załatwił dwie sprawy (rozjechanie chodnika w Zaborsku przez energetykę, oraz sprawy, które zostały zgłoszone na komisji wspólnej). W trakcie są załatwiane sprawy odnośnie postawienia fotoradarów.

Radny Bogdan Skoczek spytał się, że jeżeli wyniknie problem na wiosce, co wtedy trzeba zrobić.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że Komendant Gminny pracuje w godzinach pracy urzędu i jeżeli coś wyniknie na wioskach, aby zgłaszać to do urzędu.

Radny Grzegorz Pieńkowski zadał pytanie do radnego powiatowego o drogę w Wierzbnie, gdzie powstał lej koło drogi, na drodze stoi woda, aby nie zniszczyła ona w okresie zimowym drogi.

Radny Jan Chmielewski zapisał sobie tą sprawę jako interpelację.

Radny Sławomir konieczny spytał się o zatoczkę w Barnimiu, czy powstanie tam krawężnik, czy będzie można z niej podjeżdżać pod świetlicę.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że projekt jak i finansowanie jest po stronie zarządu dróg powiatowych.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski spytał się inwestycję jaka miała być zrobiona w Barnimiu przez zarząd dróg wojewódzkich związanej z przebudową skrzyżowania.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że w tym roku zarząd dróg wojewódzkich zrobił dokumentację, a w następnym roku powstanie inwestycja.

Radny Grzegorz Pieńkowski spytał się o ocieplenie świetlicy w Zaborsku, czy aby nie za późno robiona jest ta inwestycja, zostały zrobione wykopy koło fundamentów, stoi w nich woda, po czyjej stronie będzie wina, jeżeli wilgoć wyjdzie na ścianach, chodzi o to aby do tego samego tematu nie wracać za rok i występować z roszczeniami do wykonawcy.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że zostały zrobione inwestycje, które wcześniej były zaplanowane, zwolniły się środki i z nich można było zrobić kolejne zadania. Zastępca Wójta poinformował, że inspektor nadzoru jest doświadczoną osobą, sprawdził się na świetlicy w Kłębach, również na świetlicy w Zaborsku pilnuje inwestycji pod względem budowlanym.

Radny Zygmunt Kijowski spytał się cz odbył się już odbiór świetlicy w Kłębach.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że fizycznie nie została ona jeszcze odebrana, zostaną naliczone kary umowne, na poczet nich zostaną zlecone firmie dodatkowe prace, będzie to wykonanie płotków na dachu aby śnieg wolniej z niego spadał.

Radny Bogdan Skoczek spytał się o ustawę śmieciową. Radny porównał ceny i system naliczania stawki jaki będzie w Szczecinie, powiedział, że ceny będą podobne do stawek szczecińskich przy zbiórce selektywnej w naszej gminie. Nie widzi on różnic między Szczecinem a Gminą.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że stawka ta jest nieadekwatna jeżeli pęknie rura i licznik nabije dodatkowe litry, wtedy taka rodzina zapłaci więcej.

Radny Bogdan Skoczek poinformował, że patrząc na stawki zaproponowane przez Związek Gmin Dolnej Odry stawki te nie są aż takie małe.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że patrząc na stawkę naliczaną względem mieszkańców zamieszkujących daną posesję jest to stawka najmniej bolesna. System, który ma być wprowadzony w Polsce jest bardziej rygorystyczny od systemu niemieckiego.

Radny powiatu Jan Chmielewski poinformował o środkach jakie powiat ma przeznaczyć na drogi powiatowe w przyszłym roku.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że zatoczka w Barnimiu ma być tańsza niż  się wydawało, stąd powiat w następnym roku ma większą kwotę przeznaczyć na drogi powiatowe.

Sołtys miejscowości Warnice Teresa Suliga spytała się kiedy rozpocznie się remont drogi w kierunku Państwa Soja.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że prace rozpoczną się od poniedziałku i potrwają około 3-4 dni.

 

Ad. 14Prowadzący obrady Marek Brodowski Przewodniczący Rady Gminy – wobec wyczerpania porządku obrad o godz. 12:27– zamknął obrady XXIV sesji Rady Gminy Warnice.

Przewodniczący Rady

   Marek Brodowski

Protokołowała

Urszula Kacperska

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Urszula Kacperska 28-12-2012 07:11
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 28-12-2012
Ostatnia aktualizacja: - 28-12-2012 07:11