Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr XXIII Sesji Rady Gminy Warnice z dnia 09 listopada 2012 roku

 

Protokół z XXIII sesji

Rady Gminy Warnice

z dnia 09 listopada 2012 roku

 

 

Obrady XXIII sesji Rady Gminy Warnice otworzył Przewodniczący Rady Marek Brodowski. W obradach uczestniczyli: Wójt Anna Hackiewicz-Gębska, Zastępca Wójta Waldemar Lubiński, Skarbnik Gminy Ryszard Ligocki oraz zaproszeni goście radny powiatowy Jan Chmielewski, przedstawiciele z Zachodniopomorskiej Izby Rolniczej Krzysztof Masternak oraz Justyna Wochner i sołtysi (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu). W obradach sesji uczestniczyło 13 radnych (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Marek Brodowski na podstawie listy obecności radnych stwierdził quorum uprawniające radę do podejmowania uchwał.

 

Ad. 1, 2Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum

jw.

 

Ad. 3Zgłaszanie zmian do porządku obrad

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska złożyła wniosek o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały nr 52/2012 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Warnice oraz wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały nr 70/2012 w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Warnice na lata 2012-2023.

Za wycofaniem projektu uchwały nr 52/2012 z porządku obrad było 13 radnych.

Za wprowadzeniem projektu uchwały nr 70/2012 z porządku obrad było 13 radnych.

Porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad wyglądał następująco:

  1. Otwarcie obrad
  2. Stwierdzenie quorum
  3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad
  4. Przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Gminy Warnice z dnia 28 września 2012 r.
  5. Informacja wójta z prac pomiędzy sesjami
  6. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych
  7. (Projekt Nr 49/2012) Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży części działki nr 251/1 w miejscowości Obryta w drodze bezprzetargowej
  8. (Projekt Nr 50/2012) Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży części działki nr 288/44 w miejscowości Warnice w drodze bezprzetargowej
  9. (Projekt Nr 51/2012) Podjęcie uchwały w sprawie opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych
  10. (Projekt Nr 53/2012) Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień od tego podatku
  11. (Projekt Nr 54/2012) Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych
  12. (Projekt Nr 55/2012) Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego
  13. (Projekt Nr 56/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Barnim położonego w Gminie Warnice
  14. (Projekt Nr 57/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Obryta położonego w Gminie Warnice
  15. (Projekt Nr 58/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Cieszysław położonego w Gminie Warnice
  16. (Projekt Nr 59/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Dębica położonego w Gminie Warnice
  17. (Projekt Nr 60/2012)Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Grędziec położonego w Gminie Warnice
  18. (Projekt Nr 61/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Kłęby położonego w Gminie Warnice
  19. (Projekt Nr 62/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Nowy Przylep położonego w Gminie Warnice
  20. (Projekt Nr 63/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Reńsko położonego w Gminie Warnice
  21. (Projekt Nr 64/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Stary Przylep położonego w Gminie Warnice
  22. (Projekt Nr 65/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Warnice położonego w Gminie Warnice
  23. (Projekt Nr 66/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Wierzbno położonego w Gminie Warnice
  24. (Projekt Nr 67/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Wójcin położonego w Gminie Warnice
  25. (Projekt Nr 68/2012) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Zaborsko położonego w Gminie Warnice
  26. (Projekt Nr 69/2012) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Warnice na 2012 rok
  27. (Projekt Nr 70/2012) Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Warnice na lata 2012-2023
  28. Informacja dot. realizacji inwestycji na terenie gminy Warnice
  29. Informacja dot. wykorzystania zewnętrznych środków finansowych
  30. Wolne wnioski
  31. Zakończenie obrad

 

Ad. 4 Protokół z XXI sesji został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania.

 

Ad. 5Informacja Wójta z prac pomiędzy sesjami stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński uzupełnił informację Pani Wójt. Poinformował, że obecnie jest montowany piec w szkole w Warnicach, wcześniej została wykonana analiza kosztów ogrzewania uwzględnieniem technologii. Analiza została opracowana przez audytora energetycznego i kosztowała niecałe 2 000 złotych. Z analizy tej wynika, że roczne koszty netto ogrzewania szkoły przy użyciu różnych technologii sięgałyby:

  • 80 621 złotych przy obecnej technologii,
  • 43 954 złotych przy miale węglowym,
  • 58 605 złotych przy eko groszku,
  • 155 000 złotych przy oleju.

Inwestycja ta w szkole powinna się zwrócić w ciągu dwóch lat. Zastępca Wójta poinformował, że warto było zrobić taką inwestycję, gminy na dzień dzisiejszy nie stać na ekologiczne formy ogrzewania, ponieważ są bardzo kosztowne.

Kolejną sprawę jaką poruszył Zastępca Wójta to sprawa dotycząca poprzedniego Wójta. Zwrócił się on do urzędu ze skargą dotyczącą założenia ze skrzynki urzędu gminy konta na portalu badoo na nazwisko Szymański. Sprawa była wyjaśniana bezpośrednio u zarządcy portalu, ostatecznie sprawa została skierowana do prokuratury. Jeżeli okaże się, że zrobił to któryś z pracowników zostanie on surowo ukarany.

Zastępca Wójta poinformował radnych o jeszcze jednym piśmie dotyczącym również poprzedniego Wójta. Sprawa ta nie została potraktowana jako skarga. Za Pana Wójta Szymańskiego wpłynęła skarga dotycząca nieudzielenia informacji od roku 2000. Pani Katarzyna Zawadzka-Faulde zwróciła się w 2000 roku do urzędu o udzielenie informacji na temat możliwości zagospodarowania działek położonych w Wierzbnie w okolicach plaży. W 2003 roku złożyła pismo ponownie. W 2009 roku złożyła skargę na bezczynność Wójta. W 2009 roku w listopadzie rada gminy uznała skargę za zasadną i od tamtego czasu nie wydarzyło się nic. W związku z tym, że urząd wystąpił o decyzję o warunkach zabudowy na zabudowę plaży, Pani ta otrzymała korespondencję jako sąsiad tej działki. Pani tej została już udzielona odpowiedź na to pismo.

Zastępca Wójta poinformował radnych o pracach porządkowych na cmentarzach, od dwóch lat można zauważyć poprawę na cmentarzach.

Radny Bogdan Skoczek zadał pytanie odnośnie spotkania z mieszkańcami w sprawie ustawy o utrzymaniu czystości, czy tych spotkań nie można byłoby zrobić w późniejszym terminie gdzie będzie więcej już danych.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że zgodnie z umową termin i tak został już wydłużony do końca listopada. Ulotki są już przygotowane. W następnym roku we wszystkich sołectwach, zebrania odbędą się w marcu, wtedy wiadomych będzie już więcej jeżeli chodzi o gospodarkę śmieciową. Spotkania, które odbędą się na dniach w sołectwach są po to aby wywiązać się z umowy i z dofinansowania, które gmina otrzymała.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że jeżeli chodzi o reformę śmieciową, obecnie jest więcej niewiadomych. Związek Gmin Dolnej Odry planuje przeprowadzenie jednego wspólnego przetargu. Stawki na pewno będą niższe niż w Stargardzie. W listopadzie planowana będzie sesja nadzwyczajna aby ustalić regulamin utrzymania porządku w gminach, który będzie wspólny w niektórych częściach dla wszystkich gmin należących do Związku Gmin Dolnej Odry. Przy ustalaniu stawek za śmieci pod uwagę powinno się wziąć cztery rzeczy:

  1. opłatę marszałkowską, która obecnie wynosi 107 złotych,
  2. częstotliwość wywozu odpadów,
  3. ilość osób, które nie będą płaciły,
  4. zysk firmy, która prowadzi śmieciowisko.

 

Ad. 6 Radni nie złożyli żadnych interpelacji.

 

Ad. 7Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane na komisjach.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował od razu o dwóch projektach uchwał dotyczących sprzedaży działek. Pierwsza działka jest działką nauczycielską, użytkowaną przez Panią Barbarę Wasiluk. Projekt uchwały dotyczący sprzedaży całej działki był przedstawiany radzie w 2009 roku, nie uzyskał on aprobaty rady. Pani ta nie ma wokół domu własnej działki, działka ta należy jej się dożywotnio. Zaproponowane zostało, kupno połowy działki, druga część działki pozostanie w użytkowaniu dożywotnio. Druga nieruchomość to 156 m2, które biegną wzdłuż muru firmy Pomtor. W projekcie tej uchwały chodzi o uporządkowanie kwestii, aby teren ten nie był zaniedbany.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała Nr XXIII/135/2012stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

Ad. 8Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane na komisjach.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/136/2012stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Ad. 9Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że pierwotnie w projekcie uchwały w § 1 punkt 1 litera c, stawka proponowana była 420 złotych, złożył wniosek o wprowadzenie autopoprawki i zmiany ceny za grób rodzinny dwumiejscowy na 200 złotych. Poinformował, że stawki te są na poziomie Stargardu, który przyjął je w 2009 roku.

Za złożoną autopoprawką było 13 radnych.

Radna Maria Malkiewicz spytała się jak będzie w takim przypadku gdy ktoś umarł wcześniej, zostało wykupione miejsce pod jeden grób i za parę lat umiera kolejna osoba, czy opłata będzie za dwa miejsca pojedyncze, czy za grób dwumiejscowy.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że jeżeli ktoś wykupił na samym początku dwa miejsca obok siebie wtedy jest to traktowane jako grób rodzinny dwumiejscowy. Uchwala nie reguluje jeszcze opłaty za wjazd na cmentarz, w tej kwestii zostanie wydane zarządzenie, opłaty będą pobierane jak opłata targowa, zostanie ustanowione inkaso dla sołtysów. Wjazd na cmentarz będzie regulowany w urzędzie, a nie do Państwa Dudziak.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że jeżeli chodzi o przyszłość to zostanie zakończona współpraca z Państwem Dudziak dotycząca prowadzenia spraw cmentarnych. Przez 10 lat firma ta zarządzała cmentarzami na terenie gminy, w tej chwili prowadzą tylko księgi cmentarne za kwotę 200 złotych miesięcznie. Oprócz tego państwo Dudziak pobierają opłaty i przekazują na konto urzędu. Docelowo zarządzanie cmentarzami wróci do urzędu, a klucze do bram cmentarnych będą u sołtysów.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/137/2012stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

Ad. 10Przewodniczący Rady Marek Brodowski poinformował, że stawki nie zwiększyły się względem roku obecnego.

Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane na komisjach.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że przedstawione stawki na poziomie zeszłorocznym, stawki te w większości już rok temu zostały podniesione do stawek maksymalnych.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/138/2012stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Ad. 11Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że w uchwałach podatkowych nie jest określany rok, jeżeli stawki nie będą zmieniane uchwały nadal będą obowiązywać. Jeżeli chodzi o podatki od środków transportowych pozostały one bez zmian względem roku ubiegłego.

Sołtys miejscowości Reńsko Edward Owczarek poinformował, że rozmawiał z osobami z terenu gminy, które zajmują się transportem, nie otrzymują oni żądnych ofert od gminy na ich usługi, a podatki płacą regularnie.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że jeżeli chodzi o usługę, decydującym czynnikiem jest cena. Było robione kiedyś rozeznanie cenowe, różnica na kilometrze innych przewoźników względem osób z terenu gminy sięgały kwoty jeden złoty, półtora złotego na kilometrze. W takim przypadku wygrywa najbardziej korzystniejsza oferta dla gminy. Patrząc na gminę, usług transportowych nie jest zlecanych zbyt dużo, w tym roku usługa ta w całości została sfinansowana przez Związek Plantatora Buraka Cukrowego.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że prowadziła rozmowę z tym Panem. Osoba ta kiedyś przywoziła dla gminy piasek, była zatrudniana, a w tej chwili już nie. W tym roku oprócz żużla przywożony był tylko piasek na place zabaw, cała reszta, sprzęt jaki jest zamawiany dla gminy zamawiany jest wraz z transportem ponieważ wynosi to taniej. Piasek w tym roku gmina otrzymywała za darmo łącznie z transportem, miała sponsora, który za darmo dostarczał piasek.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/139/2012stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 12Przewodniczący Rady Marek Brodowski poinformował o piśmie Zachodniopomorskiej Izby Rolniczej. Pismo stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Krzysztof Masternak członek ZIR powiedział, że każda gmina ma swoją specyfikę, jeżeli chodzi o warunki gospodarowania. Gmina Warnice gospodaruje na bardzo dobrych ziemiach. Stanowisko Prezesa ZIR wynika z tego, że propozycje w każdej gminie są inne.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski poinformował, że zaproponowana stawka jest obniżona jeszcze bardziej niż propozycja Prezesa ZIR.

Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane na komisjach.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że jest to propozycja z tamtego roku, która została w tamtym roku obniżona o dwa złote. Wójt poinformowała, że patrząc na poprzedni rok przy stawce 50 złotych za 1q subwencja wyrównawcza została obniżona o 160 000 złotych. Na komisjach zostały przedstawione radnym środki na jednostki pomocnicze, z 36 000 złotych wzrosną one do 53 000 złotych, w tych środkach nie została ujęta zwiększona stawka wynikająca ze zmiany statutów sołectw. Środki na sołectwa będą w granicach około 90 000 złotych.

Skarbnik Ryszard Ligocki powiedział, że patrząc na dochody to zwiększany jest jedynie podatek rolny, który jest głównym źródłem dochodu. Gmina zyska na tej stawce podatku rolnego 45 000 złotych. Skarbnik poinformował radnych, aby zwrócili uwagę, że koszty niezależne od gminy z każdym rokiem wzrastają. W większości gmin wzrost podatków jest planowany na poziomie inflacji. Wydatki inwestycyjne w pewien sposób są zagwarantowane, konieczne jest zwrócenie uwagi na wydatki bieżące i dochody bieżące, które są szczegółowo sprawdzane przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

Radny Ryszard Staszewski powiedział, że podnoszony jest tylko jeden podatek, zagłosowałby za większą stawką gdyby wszystkie podatki zostały trochę podniesione.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że wszystkie podatki są już prawie na maksymalnych stawkach jeżeli chodzi o podatki od nieruchomości i transportowe.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że radni wracają do rozmowy z ubiegłego roku, gdzie skok w podatku rolnym był o 14 złotych i większość osób była za tym aby podatek rolny podnosić o kilka złotych co roku.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że jeżeli popatrzy się na procent przyjmowanego podatku rolnego względem stawki urzędowej to oscylował on w 80%-100% stawki urzędowej. Powrót do propozycji z zeszłego roku jest propozycją sensowną.

Krzysztof Masternak członek ZIR powiedział, że zgadza się z przedmówcami aby podatki podnosić sukcesywnie, aby nie było to dużym obciążeniem dla mieszkańców. Poinformował, że w przyszłości problem ten rozwiąże za radnych rząd, wprowadzając podatek dochodowy, a rolnicy na tym na pewno nie zyskają. Powiedział, że gminy powinny wspólnie domagać się uregulowania wszystkich kosztów.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że patrząc na sytuację gmina – rząd, do subwencji oświatowej gmina co roku musi dokładać, reforma śmieciowa jest pomysłem państwa, a nie gminy, tak samo gmina musi dokładać 20% do stypendiów szkolnych i zasiłków z opieki, gdzie jeszcze niedawno przepis był inaczej interpretowany i państwo dawało 100% środków na ten cel.

Jan Chmielewski Radny Powiatu powiedział, że rok 2011 był trudnym rokiem dla rolników, były przymrozki, rolnicy musieli przesiewać zboże, wiosna była mokra, później przyszła susza. Rok 2012 był rokiem normalnym.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski powiedział, że specyfiką podatku rolnego jest to, że uzależniony jest od cen skupu żyta. Inne podatki nie są zazwyczaj obniżane tylko są na tym samym poziomie bądź lekko podwyższane. Przy podatku rolnym był rok kiedy stawka urzędowa była niższa o 20 złotych względem roku wcześniejszego.

Za projektem uchwały było 11 radnych, 2 było przeciw.

Uchwała nr XXIII/140/2012 stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

 

Ad. 13Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że wszystkie statuty zostały zmienione w ten sam sposób. Część zmian wymusiło samo życie podczas wyborów sołeckich. W miejscowości Warnice był problem, że kilku mieszkańców wpisało się kilkukrotnie na listę obecności. Zostało to wyłapane. Podobna sytuacja miała miejsce w Zaborsku, kolejnym problemem było protokołowanie przez mieszkańca danego sołectwa. W sytuacjach, w których nie było chętnych urząd posiłkował się pracownikiem. Kolejną zmianą jest zwiększenie środków na sołectwa. Zastępca Wójta poinformował, że uchwała była dwa razy konsultowana. W przyszłości zostanie przedstawiony radzie projekt uchwały, który reguluje konsultacje społeczne, na dzień dzisiejszy takiej uchwały nie ma. Poprzednie statuty były podejmowane w takim samym trybie, jeżeli zajdzie konieczność, zostaną one przegłosowane jeszcze raz.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że projekt uchwały pozwala wyprostować wiele rzeczy porządkowych, ważną rzeczą jest zwiększenie środków na sołectwa prawie o 100%.

Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/141/2012stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

 

Ad. 14Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/142/2012stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

 

Ad. 15Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/143/2012stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

 

Ad. 16Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/144/2012stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

 

Ad. 17Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/145/2012stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

 

Ad. 18Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/146/2012stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

 

Ad. 19Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/147/2012stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

 

Ad. 20Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/148/2012stanowi załącznik nr 18 do protokołu.

 

Ad. 21Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/149/2012stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

 

Ad. 22Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/150/2012stanowi załącznik nr 20 do protokołu.

 

Ad. 23Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/151/2012stanowi załącznik nr 21 do protokołu.

 

Ad. 24Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/152/2012stanowi załącznik nr 22 do protokołu.

 

Ad. 25Za projektem uchwały było 13 radnych.

Uchwała nr XXIII/153/2012stanowi załącznik nr 23 do protokołu.

 

O godz. 12:49 wyszła radna Bożena Molińska.

O godz. 13:00 wyszedł radny Grzegorz Pieńkowski.

 

Ad. 26Skarbnik Ryszard Ligocki poinformował, że to co ma być ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej musi mieć odzwierciedlenie w budżecie. Skarbnik poinformował o dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, dotacji na program usuwania azbestu, o środkach na termomodernizację świetlicy w Zaborsku, środkach na sporządzenie dokumentacji na zaplecze sportowe.

Za projektem uchwały było 11 radnych.

Uchwała nr XXIII/154/2012stanowi załącznik nr 24 do protokołu.

 

Ad. 27Skarbnik Ryszard Ligocki poinformował, że zmiany do Wieloletniej Prognozy Finansowej podyktowane są czterema zmianami. Powiedział, że zdania Skarbników są podzielone odnośnie WPF, jedni robią jeden WPF na kolejne lata, inni tak samo jak my, że wstawiają wszystkie inwestycje.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że kwestia zawartości WPF jest różna. Przepisy nie narzucają Wójtom obowiązku aż tak dużej szczegółowości, nasz WPF odzwierciedla każdy wydatek powyżej 3 500 złotych.

Za projektem uchwały było 11 radnych.

Uchwała nr XXIII/155/2012stanowi załącznik nr 25 do protokołu.

 

Ad. 28Informacja dotycząca realizacji inwestycji na terenie gminy Warnice, stanowi załącznik nr 26 do protokołu.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że w informacji wymienionych jest 21 inwestycji, które są zrealizowane bądź są na ukończeniu. Najważniejsza z inwestycji to budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Wierzbno, która została zakończona. Kolejny etap tej inwestycji to budowa przyłączy i zewnętrznej instalacji, na które jest już zlecona dokumentacja. Obecnie trwa postępowanie w Urzędzie Zamówień Publicznych w sprawie postępowania przetargowego, które zostało skierowane przez Urząd Marszałkowski. Nie wiadomo jeszcze jaka będzie decyzja dlatego nie można ubiegać się o refundację. Wójt poinformowała, że przyłączenia zostałyby zrobione w taki sposób aby dla wszystkich mieszkańców kwota za przyłącza była taka sama. Jeżeli nie uzyskałoby się na to dofinansowania z PROW, można ubiegać się o pożyczkę na ten cel w WFOŚ, która jest oprocentowana na bardzo korzystnych warunkach. Oświetlenie uliczne i park w Warnicach zostały zakończone. Na remont świetlicy w Barnimiu zostanie ogłoszony przetarg, świetlica w Warnicach jest już zakończona. W tym roku zostały wykonane trzy place zabaw, zostały naliczone firmie kary umowne z uwagi, że nie wywiązali się w terminie z inwestycją. Ne kolejne place zabaw, dokumentacja jest w trakcie lub jest już gotowa. Jeżeli chodzi o plażę w Wierzbnie obecnie jest czas na przygotowanie dokumentacji, gmina otrzyma dofinansowanie z SIEJI na to zadanie. Na remizę strażacką w Wierzbnie został przesunięty termin na wykonanie dokumentacji, na termomodernizację świetlicy w Zaborsku, przetarg zostanie rozstrzygnięty w następnym tygodniu. Prace na świetlicy w Starym Przylepie są na półmetku, wynikły roboty dodatkowe, jedna ze ścian była przegnita i wymagała poprawienia. Jeżeli chodzi o technologię ogrzewania budynku szkoły w Warnicach, dzisiaj jest montowany piec, w szkole w Starym Przylepie piec funkcjonuje od około miesiąca.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że jeżeli chodzi o sprawy dotyczące przyszłego roku, został przyjęty wyznacznik co będzie robione w pierwszej kolejności. Jeżeli będzie szansa na uzyskanie dofinansowania to te inwestycje powinny być realizowane w pierwszej kolejności. Mowa jest tutaj o plaży w Wierzbnie gdzie dofinansowanie wyniesie 500 000 złotych, kanalizacja w Wierzbnie i zakończenie tej inwestycji. Wnioski złożone na świetlice w Starym Przylepie i Barnimiu, są na wysokim pierwszym miejscu na liście rankingowej, gdzie jest duża szansa, że to dofinansowanie będzie. Mowa jest również o wykonaniu ocieplenia remizy strażackiej w Obrytej oraz szatni dla Mechanika Warnice.

 

Ad. 29Informacja dotycząca wykorzystania zewnętrznych środków finansowych stanowi załącznik nr 27 do protokołu.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że w informacji tej są również ujęte środki uzyskane na prace interwencyjne, roboty publiczne. Dodatkowo OSP Warnice dostanie dofinansowanie w wysokości 9 000 złotych przy wkładzie własnym 3 000 złotych, środki te są zaplanowane w budżecie. Dotacji tej nie otrzymała jedna z gmin w powiecie pyrzyckim. Gmina otrzymała również dofinansowanie na gimnazjum w wysokości 577 000 złotych na doposażenie bazy dydaktycznej, wkład własny to utrzymanie pomieszczeń. Projekt ten będzie trwał prawie dwa lata.

 

Ad. 30Przewodniczący Rady Marek Brodowski odczytał pismo z Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Skarbowego w sprawie złożonych oświadczeń majątkowych.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński ustosunkował się do swojej informacji o złożonym oświadczeniu majątkowym. Urząd Skarbowy zwrócił mu uwagę, że nie wykazał, czy jest to majątek osobisty czy małżeński wiedząc, że Zastępca jest stanu wolnego.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski na prośbę Sołtys Warnic Teresy Suligi odczytał pismo odnośnie śmierci jednej z mieszkanek Warnic, dzieci pozostały bez matki, prośba jest o wsparcie i pomoc dla nich. Sprawę tą Przewodniczący Rady pozostawił do rozpatrzenia zgodnie z sumieniem każdej osoby z osobna.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że gmina jest jednym z wierzycieli, jest decyzja aby umorzyć zaległości wraz z odsetkami, kwota ta to około 20 000 złotych. Łączne zadłużenie tej rodziny to 80 000 złotych. Zastępca Wójta podjął próby mediacji ze wszystkimi wierzycielami aby przynajmniej odstąpili od odsetek ponieważ na 20 listopada zaplanowana jest licytacja nieruchomości. Plany są aby odwlec tą licytację w czasie o kilka miesięcy. Gmina nie posiada żadnego lokalu socjalnego dla tej rodziny dlatego też spróbuje podjąć się próby mediacji z wierzycielami. Jest duży gest ze strony Mechanika Warnice aby oczyścić całą drogę od parku w Warnicach w stronę Warnic C (5 domków) i całą kwotę za to w wysokości 6 000 złotych przeznaczyć na ten cel. Gdyby było więcej takich gestów to możliwe byłoby, że udałoby się w większej kwocie to zadłużenie spłacić i odsunąć groźbę utraty domu. Wójt podziękowała radnemu powiatowemu Janowi Chmielewskiemu za całodzienne udostępnienie sprzętu przy wymianie pieca w szkole w Starym Przylepie.

Radny Powiatu Jan Chmielewski powiedział, że słuchając informacji z realizacji inwestycji, trzeba pochwalić, że wszystko idzie w dobrym kierunku i oby tak dalej. Powiedział, aby pomyśleć nad oświetleniem od pierwszej kolonii do drugiej na Nowym Przylepie.

Sołtys miejscowości Wójcin Renata Szydłowska spytała się kiedy zostaną uprzątnięte zakrzaczenie na drodze Barnim – Wójcin, które zostało obcięte we wrześniu.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że zostało ono wycięte po uzgodnieniu z Zarządem Dróg Powiatowych, był czas aby to wyschło. W październiku było tylko dwóch pracowników, sprawa cmentarzy była ważniejsza. Uzgodnione zostało to z Zarządem Dróg Powiatowych, że mogą one zostać wypalone. Odeszło 4 pracowników z prac społeczno-użytecznych, fizycznie nie było to możliwe aby wszystkie prace zakończyć. Droga na Wójcin zostanie zrobiona jak tylko pogoda na to pozwoli i będą moce przerobowe, do końca roku jeszcze zostanie zatrudniona jedna osoba do takich prac. Na cmentarzach prace zostały wykonane, wiadomo, że teraz będzie czas gdzie tych śmieci na cmentarzach będzie więcej.

Radny Sławomir Konieczny spytał się czy można byłoby usunąć cement z cmentarza w Barnimiu.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że zostanie on usunięty.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że zostanie to wykonane w następnym roku wraz z kranem.

Sołtys miejscowości Reńsko Edward Owczarek poprosił o zmienienie godziny spotkania na 16:00.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, aby przekazać to Pani Monice Ostrowskiej.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że więcej szczegółów w prawie reformy śmieciowej będzie wiadome przy następnym spotkaniu.

Sołtys miejscowości Warnice Teresa Suliga powiedziała, że wczoraj otrzymała informację, że jednak dojdzie do licytacji ponieważ mieszkanie to jest na ojca tych dzieci. Jest to prośba mieszkańców Warnic, czy możliwe byłoby zrobienie dodatkowej sesji i kto z radnych mógłby, przeznaczenie tych środków na ten cel.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski powiedział, że sytuacja ta jest do przemyślenia. Nie można zwoływać sesji gdy nie rozpatruje się żadnych projektów uchwał. Ustawa jednoznacznie mówi, na czyj wniosek zwoływana jest sesja, kto zwołuje sesję i co ma być celem sesji. Przewodniczący Rady sam nie może do tego się ustosunkować. Zwrócić również trzeba uwagę jaki byłby oddźwięk mieszkańców, on sam nie może podjąć się czegoś takiego.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska poinformowała, że w listopadzie i tak radę będzie czekać sesja nadzwyczajna, więc zostawia to do przemyślenia radnym. Jest to indywidualna decyzja każdego z osobna.

Radny Ryszard Staszewski spytał się czy przewoźnicy, którzy przewożą buraki, przy tym niszczą drogi, mogliby wesprzeć gminę zakupem żużla.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował, że część problemów z chodnikami została przerzucona na wykonawcę. Drogi są użytkowane nie tak jak powinny być stąd potrzebne było utworzenie straży gminnej. W przyszłym roku straż gminna będzie wykorzystywana aby przypilnować jaki sprzęt wyjeżdża na nasze drogi i je niszczy.

Radny Powiatu Jan Chmielewski powiedział, że radny ma racje, jeżeli chodzi o przewoźników. Gdyby Wójt zwrócił się z tym problemem do przewoźników, posiadają oni duże środki, na terenie gminy jest pięciu przewoźników, którzy wożą buraki, w części chociaż mogliby zrekompensować zniszczone drogi.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że jeżeli chodzi o pomoc to gmina może jedynie liczyć na Związek Plantatora Buraka Cukrowego. W tamtym roku gmina zwróciła się do Cukrowni o kupno żużla po preferencyjnych cenach, propozycja z tamtej strony wyniosła 15 złotych za tonę. W tamtym roku gmina otrzymała żużel od PEC po korzystnej cenie 0,50 złotych za tonę, a ZPBK sfinansował w kwocie 4 000 złotych transport tego żużla.

Radny Zygmunt Kijowski powiedział, że uzyskanie pomocy od przewoźnika to walka z wiatrakami. W poprzedniej kadencji komisja rolnictwa wystosowała pismo do przewoźników wraz z dyskietką, na której były zdjęcia zniszczonych dróg, temat ponownie wraca do gminy, to są drogi gminne. Radny poinformował, że jednego roku Pani Witkowska sama czyściła drogę gminną bo błoto było wywożone z jej pola podczas kampanii buraczanej.

 

Ad. 31Prowadzący obrady Marek Brodowski Przewodniczący Rady Gminy – wobec wyczerpania porządku obrad o godz. 13:44 zamknął obrady XXIII sesji Rady Gminy Warnice.

 

Przewodniczący Rady

   Marek Brodowski

Protokołowała

Urszula Kacperska

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Urszula Kacperska 27-11-2012 14:43
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 27-11-2012
Ostatnia aktualizacja: - 27-11-2012 14:43