http://e-dziennik.szczecin.uw.gov.pl/ActDetails.aspx?ID=11316
Uchwała Nr XX/125/2012
Rady Gminy Warnice
z dnia 03 sierpnia 2012 roku
w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem
Gminy Warnice na lata 2012-2016
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( t.j. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr162, poz. 1568 z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005r. Nr172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz.1218; z 2008r. Nr 180 poz. 1111, z 2008r. Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142, poz. 146 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011r. Nr 21, poz. 113, Nr 117 poz. 679, Nr 134 poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281) oraz art. 21 ust. 1 pkt1 i ust. 2 oraz art. 25a ustawy z dnia 21 czerwca 2001r o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie Gminy i zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005r. Nr 31, poz. 266; z 2006r. Nr 86, poz. 602, Nr 94, poz. 657, Nr 167, poz. 1193, Nr 249, poz. 1833; z 2007r. Nr 128, poz. 902, Nr 173, poz. 1218; z 2010r. Nr 3, poz. 13; z 2011r. Nr 224, poz. 1342), uchwala się, co następuje:
§1.Rada Gminy Warnice uchwala „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Warnice na lata 2012 – 2016” stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Warnice.
§ 3.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady
Marek Brodowski
Załącznik
do Uchwały Nr XX/125/2012
Rady Gminy Warnice
z dnia 03 sierpnia 2012 roku
WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY WARNICE NA LATA 2012-2016.
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1.Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Warnice zwany dalej jest „programem”.
2. Mieszkaniowy zasób Gminy Warnice zwany dalej jest „zasobem”.
3.Celem programu jest określenie podstawowego kierunku działania Gminy
w gospodarowaniu zasobem mieszkaniowym.
4. Program poddawany będzie stałej aktualizacji.
Rozdział 2.
PROGNOZA DOTYCZĄCA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY W LATACH 2012-2016
§ 3.Zasób stanowi 8 budynków mieszkalnych z 26 lokalami mieszkaniowymi,
z czego w miejscowości Warnice znajduje się 18 lokali mieszkalnych, w Starym Przylepie 3 lokale mieszkalne, w Zaborsku 3 lokale mieszkalne, w Kłębach 1 lokal mieszkalny
i w Obrycie 1 lokal mieszkalny oraz 4 budynki wspólnot mieszkaniowych w miejscowości Warnice 1 lokal mieszkalny, w miejscowości Barnim 3 lokale mieszkalne.
§ 4. Łącznie zasób stanowi 30 lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej 1409,80m2.
.
|
Tabela nr 1
Prognoza dotycząca wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy Warnice
Mieszkaniowy zasób Gminy Warnice
w poszczególnych latach
|
Ogółem
zasób mieszkaniowy
|
Ilość lokali socjalnych
|
2012r
|
30
|
0
|
2013r
|
23
|
0
|
2014r
|
23
|
0
|
2015r
|
23
|
0
|
2016r
|
23
|
0
|
-
W związku z trwającym wykupem lokali gminnych przez najemców, mieszkaniowy zasób gminy ulega ciągłemu zmniejszeniu. Na wniosek zainteresowanych mieszkańców Gmina może wydawać zezwolenia na adaptację strychów – poddaszy na cele mieszkalne w przypadku, jeżeli istniejące poddasza – strychy będą spełniały wymogi obowiązujących przepisów prawa budowlanego. Każda adaptacja strychu na cele mieszkalne wymaga opracowania dokumentacji budowlanej, której koszt będzie pokrywał zainteresowany adaptacją Zakres robót będzie ustalany indywidualnie do każdego obiektu. Osoby dokonujące adaptacji zobowiązane są do uzyskania wszelkiej wymaganej prawem dokumentacji.
-
Duże zapotrzebowanie występuje na lokale socjalne, a uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i prawne zwiększają obowiązki gminy w zakresie zabezpieczenia lokali socjalnych dla osób, które utraciły prawo do lokalu mieszkalnego. Dlatego też Gmina w latach 2012-2016 powinna czynić starania o pozyskanie lokali socjalnych.
-
Stan techniczny budynków, w których usytuowane są lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy jest zróżnicowany. W większości są to budynki wybudowane przed rokiem 1950, których jakość stolarki i pokryć dachowych wymaga remontu.
Stan techniczny mieszkaniowego zasobu gminy przedstawia tabela nr 2. Uzależniony jest on od wieku budynków, wykonanych w przeszłości remontów oraz bieżącego utrzymania.
Tabela nr 2
Prognoza dotycząca stanu technicznego budynków stanowiących własność Gminy Warnice
Rok
|
Stan techniczny budynków
|
dobry
|
zadawalający
|
niezadawalający
|
2012
|
2
|
7
|
3
|
2013
|
2
|
8
|
2
|
2014
|
2
|
8
|
2
|
2015
|
2
|
8
|
2
|
2016
|
2
|
8
|
2
|
|
Rozdział 3
ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW I MODERNIZACJI WYNIKAJĄCY ZE STANU TECHNICZNEGO
BUDYNKÓW I LOKALI, Z PODZIAŁEM NA KOLEJNE LATA.
§ 5.
|
-
Większość budynków wymaga modernizacji, ze względu na ich wiek, ogólny stan techniczny i konieczność dostosowania do obowiązujących przepisów techniczno – budowlanych.
-
Priorytetowym celem planowanych remontów jest zapewnienie bezpieczeństwa najemcom. W związku z tym w pierwszej kolejności będą realizowane zadania mające na celu wzmocnienie i zabezpieczenie konstrukcji budynków, naprawy, modernizacje i zabezpieczenie instalacji technicznych, zabezpieczenia przeciwpożarowe oraz inne działania zmierzające do utrzymania zasobów
w stanie co najmniej niepogorszonym, a w szczególności sprawy instalacji gazowej, elektrycznej, odgromowej oraz przewodów dymowych
i wentylacyjnych.
-
Prowadzenie prac remontowych w budynkach stanowiących współwłasność Gminy Warnice będzie możliwe, o ile podjęte zostaną uchwały wspólnot mieszkaniowych o przystąpieniu do remontu czy modernizacji.
-
Plan remontów i modernizacji wraz z planowanym podziałem środków finansowych na poszczególne zadania remontowe wynikające z analizy potrzeb
w kolejnych latach obrazuje tabela nr 3.
Tabela nr 3
|
2012r
|
2013r
|
2014r
|
2015r
|
2016r
|
Roboty remontowe
(murarskie,
elewacyjne, zduńskie
stolarskie, dekarskie)
modernizacja
|
62.000
|
5.700
|
7.000
|
7.500
|
8.000
|
Remonty instalacji
(elektrycznej
gazowej, wod-kan,
odgromowej)
|
5.000
|
5.200
|
5.400
|
5.500
|
5.700
|
|
Rozdział 4
PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI W KOLEJNYCH LATACH.
§ 6.
|
-
Sprzedaż lokali powinna koncentrować się przede wszystkim w tych budynkach, w których część lokali została wykupiona. Zasadniczym celem sprzedaży winno być uporządkowanie struktury własności. Dlatego też preferuje się jednoczesną sprzedaż wszystkich mieszkań znajdujących się w budynku, w wyniku czego budynek przestaje być własnością gminy. Planowana sprzedaż lokali dotyczy budynków wybudowanych przed rokiem 1950.
-
Zakłada się, że w zasobie Gminy pozostaną w większości mieszkania wynajmowane przez rodziny nie posiadające żadnego dochodu lub o niskich dochodach, osoby starsze, których nie stać na wykup zajmowanych lokali oraz partycypowania w przyszłości w remontach części wspólnej nieruchomości.
-
Przewiduje się, że stan lokali z zasobów mieszkaniowych zostanie zmniejszony
w wyniku ich sprzedaży w poszczególnych latach, co obrazuje tabela nr 4.
Tabela nr 4
Rok
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych
|
0
|
7
|
0
|
0
|
0
|
|
Rozdział 5
ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ ORAZ WARUNKI OBNIŻANIA
I PODWYŻSZANIA CZYNSZU.
§ 7.
|
-
Czynsz obejmuje między innymi koszty administrowania, koszty remontów
i modernizacji budynków, pomieszczeń i urządzeń służących do wspólnego użytkowania mieszkańców tj. klatek schodowych, korytarzy piwnicznych, strychów, oświetlenia części wspólnych budynku, utrzymania terenu wokół budynku.
-
Najemca oprócz czynszu jest obowiązany do uiszczania opłat związanych
z eksploatacją mieszkania niezależnych od właściciela tj. opłat za dostawę do lokalu energii elektrycznej, wody, oraz odbiór ścieków odpadów i nieczystości.
-
Najemca uczestniczy w kosztach wprowadzonych na jego wniosek ulepszeń dokonanych w lokalu przez wynajmującego lub za jego zgodą przez najemcę. Sposób rozliczeń kosztów winien być uzgodniony pisemnie pomiędzy najemcą
a wynajmującym.
-
Czynsz za lokale mieszkalne opłacają najemcy lokali stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Warnice.
-
Wpływy z czynszów powinny być głównym źródłem finansowania i utrzymywania budynków. Polityka czynszowa powinna zmierzać do takiego ukształtowania stawek czynszu w latach 2012-2016, aby wpływy z czynszów w miarę pokrywały nie tylko koszty bieżące utrzymania budynków, ale zapewniły również pozyskane środki na remonty.
§ 8. Stawki czynszu miesięcznego za 1m2 powierzchni użytkowej ustala Wójt Gminy Warnice w swoim zarządzeniu określając jednocześnie czynniki obniżające
i podwyższające tą stawkę.
§ 9. 1. W 2011r średnia stawka czynszu wynosiła 1,20m2
2.Czynniki obniżające stawkę bazową:
-
budynek zakwalifikowany do rozbiórki 40%
-
mieszkanie zakwalifikowane do remontu 30%
-
mieszkanie bez urządzeń wodno – kanalizacyjnych 20%
3. Czynniki podwyższające stawkę bazową:
- Za centralne ogrzewanie 25%
- za ciepłą wodę 25%
- łazienka 20%
- w.c 10%
§ 10. Planuje się coroczny wzrost czynszu w wysokości do 30%.
§ 11.Na wniosek najemcy zamieszkującego w zasobie, Wójt Gminy Warnice może
w wyjątkowych sytuacjach umorzyć zaległy czynsz najmu.
§ 12. 1. Z wnioskiem o umorzenie czynszu może wystąpić rodzina znajdująca się
w trudnej sytuacji materialnej i posiadająca zadłużenie czynszowe.
2. Za rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej uznaje się :
1) Utrzymujące się wyłącznie z zasiłków m.in. Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej lub Powiatowego Urzędu Pracy, oraz wielodzietnej tj. posiadającej trójkę dzieci
i więcej, u których średni dochód osiągany przez wszystkich członków gospodarstwa domowego w okresie trzech ostatnich miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o umorzenie czynszu nie przekracza 70% najniższej emerytury brutto.
2) których dochód osiągany przez wszystkich członków gospodarstwa domowego
w okresie trzech ostatnich miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku
o umorzenie czynszu nie przekroczył 50% najniższej emerytury brutto.
3) w przypadku wystąpienia zaległości czynszowych za dwa okresy płatności Zarządca budynku występuje z pismem do najemcy informującym o powstałej zaległości
i obowiązku jej uregulowania.
4) w przypadku powstania zaległości czynszowej i braku możliwości ich spłaty przez wynajmującego Wójt Gminy Warnice może wskazać propozycję zamiany na lokal o niższym standardzie wyposażenia lub mniejszej powierzchni.
|
Rozdział 6
POLITYKA GMINY W ZAKRESIE RACJONALIZACJI GOSPODAROWANIA
MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY
§ 13.
|
-
Mieszkaniowym zasobem Gminy Warnice zarządza Wójt Gminy Warnice. Zarządzanie to obejmuje w szczególności utrzymanie należytego stanu technicznego mieszkaniowego zasobu, w tym prowadzenie remontów bieżących, kapitalnych, konserwacji technicznej sieci, obsługę finansowo – księgową. Przewiduje się, że w kolejnych latach w związku z prowadzoną sprzedażą lokali mieszkalnych ilość budynków i lokali mieszkalnych będzie ulegała zmniejszeniu.
W latach następnych nie przewiduje się zmian w sposobie zarządzania zasobem mieszkaniowym Gminy Warnice.
-
Zarządzanie budynkami, w których wyodrębniono własność lokali, wykonywane jest z uwzględnieniem woli właścicieli lokali wyrażonej w formie uchwał wspólnot mieszkaniowych.
-
Szczegółowe warunki określa zawarta umowa najmu lokalu mieszkaniowego.
|
Rozdział 7
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ W KOLEJNYCH LATACH.
§ 14.
|
-
W latach obowiązywania programu, finansowanie gospodarki mieszkaniowej odbywać się będzie z następujących źródeł:
-
wpływów z czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe,
-
dochodów ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego,
-
Innych dochodów.
-
W budynkach wielolokalowych, w których sprywatyzowano część lokali, finansowanie gospodarki mieszkaniowej odbywać sie będzie ze środków budżetowych oraz środków pochodzących od właścicieli lokali, proporcjonalnie do posiadanych udziałów w częściach wspólnych budynku.
-
W związku z planowaną sprzedażą lokali mieszkalnych wpływy z opłat czynszowych za lokale mieszkalne mogą się zmniejszać w zależności od sprzedaży tych lokali.
Tabela nr 5
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
Źródło wpływów
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
Czynsz mieszkaniowy
|
20300
|
23300
|
26800
|
30800
|
41400
|
Czynsze za lokale użytkowe
|
10000
|
11500
|
13200
|
15200
|
17100
|
Razem
|
30300
|
34800
|
40000
|
46000
|
58500
|
|
Rozdział 8
WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W KOLEJNYCH LATACH Z PODZIAŁEM NA KOSZTY BIEŻĄCEJ EKSPLOATACJI, KOSZTY REMONTÓW ORAZ KOSZTY MODERNIZACJI LOKALI I BUDYNKÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY, KOSZTY ZARZĄDU NIERUCHOMOŚCIAMI WSPÓLNYMI, KTÓRYCH GMINA JEST JEDNYM ZE WSPÓŁWŁAŚCICIELI, A TAKŻE WYDATKI INWESTYCYJNE.
§ 15.
|
-
Wydatki będą określone odpowiednio do rozwoju sytuacji, na którą rzutować będzie ewentualna sprzedaż mieszkań, zostaną uzyskane przez to dodatkowe dochody. Po dokonanej sprzedaży zmniejszy się ilości obiektów planowanych do remontu.
-
Wójt Gminy w Warnicach prowadzić będzie drobne naprawy i bieżące remonty,
odpowiednio do zaistniałych koniecznych potrzeb w tym zakresie, finansowane ze
środków własnych. Przewiduje się wydatki inwestycyjne takie jak: remonty
dachów, elewacje, remonty bieżące.
|
Rozdział 9
INNE DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU POPRAWĘ WYKORZYSTANIA I REALIZACJĘ GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY.
§ 16.
|
-
Biorąc pod uwagę zły stan budynków i wysoki koszt utrzymania mieszkaniowego zasobu gminy, dążyć się będzie do sprzedaży budynków i lokali mieszkalnych na zasadach preferencyjnych.
-
Osiągnięte przychody z czynszów przeznaczone będą na bieżące utrzymanie zasobu mieszkaniowego. Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe Gminy
w stosunku do kosztów realizacji budownictwa mieszkaniowego, rozmiary przedsięwzięć w tym zakresie nie rozwiążą problemu zapewnienia mieszkań dla osób o niskich dochodach; program jest więc otwarty na dalsze propozycje wspomagające jego realizację czy rozbudowę. Gmina mając na uwadze zapotrzebowanie na lokale socjalne popiera wszelkie działania zmierzające do zwiększenia oferty w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych poprzez pozyskanie lokali mieszkalnych z innych zasobów. Ponadto planuje się przekształcenie części lokali o najniższych standardach na lokale socjalne.
Warunkiem powodzenia w rozwiązaniu problemów mieszkaniowych jest tworzenie właściwej polityki Państwa w zakresie między innymi dotowania, co pozwoli Gminie w oparciu o własny budżet i otrzymaną dotację celową tworzyć warunki do zaspakajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.
-
Możliwa realizacja zamiany lokali pomiędzy najemcami dużych lokali na mniejsze, lokali o wysokich kosztach utrzymania na lokale o niższych kosztach utrzymania oraz zamianę lokali związanych z ich remontem.
|