Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr VIII Sesji Rady Gminy Warnice z dnia 13 czerwca 2011 roku

 

Protokół

VIII Sesji

Rady Gminy Warnice

z dnia 13 czerwca 2011 roku

(posiedzenie Rady Gminy w Urzędzie Gminy w Warnicach,

sesja nadzwyczajna)

Obrady VIII Sesji Rady Gminy Warnice VI kadencji (2010 – 2014) otworzył o godz. 13:35 Marek Brodowski Przewodniczący Rady stwierdzając jednocześnie quorum, uprawniające Radę do podejmowania uchwał. W obradach sesji uczestniczyli: Wójt Anna Hackiewicz-Gębska, Zastępca Wójta Waldemar Lubiński oraz Skarbnik Gminy Ryszard Ligocki.

W posiedzeniu uczestniczyło 14 Radnych (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu).

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad, który wyglądał następująco:

  1. Otwarcie obrad
  2. Stwierdzenie quorum
  3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad
  4. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych
  5. (Projekt nr 38/2011) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy miejscowości Warnice na lata 2008-2015”
  6. Wolne wnioski
  7. Zakończenie obrad

Ad. 1, 2jw.

Ad. 3Nie było zmian do porządku obrad.

Ad. 4.Radny Bogdan Skoczek zadał pytanie odnośnie zgłoszonego wniosku formalnego na ostatniej sesji. Na kolejną sesję miał zostać przygotowany projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na remont dachu w Zaborsku. Intencją wniosku było aby podjąć jak najszybsze działania i wyremontować dach, jest kolejna sesja, natomiast projekt uchwały nie został przygotowany. Sprawa dachu w Zaborsku przeciąga się na następną sesję.

Głos zabrał Skarbnik Ryszard Ligocki, powiedział, że obecnie jest sesja nadzwyczajna, która została zwołana w konkretnym celu wskazanym we wniosku.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że dach ten wymaga natychmiastowego remontu. Intencją przegłosowanego wniosku było, żeby projekt uchwały powstał jak najszybciej gdyby było konieczne zwołanie również sesji nadzwyczajnej. Radni widzieli ten dach, wymaga on natychmiastowego remontu czyli wszystkim zależy na czasie.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że radni znają jego zdanie na ten temat. Jeżeli osoby zainteresowane przejechałyby się od razu po zdarzeniu na cmentarz w Barnimiu zrozumiałyby, że ten wniosek nie jest wzięty z nikąd. 28 czerwca zostanie rozstrzygnięty przetarg na kanalizację. Jeżeli nie zostaną zgłoszone żadne protesty, przetarg rozstrzygnie się i wtedy będzie wiadomo ile zostanie środków zabezpieczonych w obligacjach, czy brać kredyt czy też nie.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że wniosek był szczegółowy i dotyczył przygotowania projektu uchwały pod konkretny cel, w dalszym ciągu mówi się o środkach pochodzących z obligacji.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński poinformował radnego, że jeżeli nie satysfakcjonuje jego ta odpowiedź, on nic więcej nie ma do dodania.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że temat chyba nie jest już tak ważny jak był jakiś czas temu.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że temat ten jest nadal ważny i nadal stoi na stanowisku, że lepiej skorzystać ze środków, które już są.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że stan dachu był znany od kilku lat. Czy radni chcą brać kolejny kredyt, jeżeli już teraz gminy nie stać na usunięcie powalonych drzew na cmentarzu w Barnimiu. Jeżeli są firmy, które mogą wykonać kanalizację za 30% mniejszą kwotę niż jest zaplanowana, warto poczekać na rozstrzygnięcie przetargu i zastanowić się co robić dalej.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że jeszcze nie są dokończone chodniki, które nie wiadomo ile będą kosztować, a jeszcze zostają do wykonania place zabaw.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że wykonanie chodników nie będzie gminy kosztowało więcej. Z informacji jakie zostały uzyskane od osób, które zajmują się tym zawodowo, gmina robiąc w taki sposób przetarg, w takiej formie, zaszkodziła sobie. W obecnej chwili ceny na wykonanie chodników spadły i prawdopodobnie nie zostałoby więcej wydanych środków. Jest duża szansa, że firma Drogbud złamie się i na następną sesję będzie już podpisane konkretne porozumienie i harmonogram, bądź wypowiedziana umowa i rozpisany nowy przetarg. Z raportu Regionalnej Izby Obrachunkowej wynika, że gmina zapłaciła o 160 000 zł więcej z tytułu zlecenia prac dodatkowych, które w ogóle nie były ujęte w projekcie ani w specyfikacji do przetargu. Byrok wyborczy i trzeba było zlecić ich wykonanie.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że nie stać gminy na usunięcie drzewa, które powaliło się cmentarzu, środki 3 000 zł na ten cel nie są ujęte w budżecie, gminy nie stać na wzięcie drugiego kredytu.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że decyzja rady była taka aby projekt uchwały przygotować na zaciągnięcie kredytu.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział o sprawach kompetencyjnych. Za budżet odpowiada wójt i skarbnik. Rada może rozliczyć wójta z wykonania budżetu pod kątem przekroczeń, rada może powiedzieć o zaciągnięciu kredytu, jednak ostateczna decyzja należy do wójta gdyż to on będzie odpowiadał przed Rzecznikiem Dyscypliny Finansów Publicznych jeżeli dojdzie do przekroczeń. Gdyby nie to, że wpłynęło pismo z Urzędu Marszałkowskiego i nie zaistniała konieczność zwołania sesji nadzwyczajnej, obecnej sesji by nie było.

Radny Bogdan Skoczek spytał się czy przyszła jakaś decyzja z nadzoru w sprawie uchwały dotyczącej wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym lokalu użytkowego w budynku w Warniach nr 38 położonego na działce nr 151/2.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że nie. Organem prowadzącym SG ZOZ jest rada gminy i bezpośrednie przełożenie na kierownika ma rada gminy. Na dzień dzisiejszy nie ma żadnego pisma uchylającego podjętą uchwałę. Były powody dla których uchwała uchylająca została skierowana pod obrady sesji, pewne rzeczy nie zostały powiedziane wyraźnie, nie można rozliczać wójta z porozumienia, które nie zostało podpisane gdyż jedna ze stron wycofała się z wcześniejszych ustaleń.

Przewodniczący Rady Marek Brodowski powiedział, że powody skierowania projektu uchwały uchylającej wcześniejszą uchwałę pod obrady sesji były dwa; po pierwsze nie było zgodności z przepisami o zakładach opieki zdrowotnej; po drugie kierownik SG ZOZ wycofał się z wcześniejszych ustaleń.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że w uzasadnieniu były podane powody skierowania projektu uchwały pod obrady sesji; wycofanie się kierownika z wcześniejszych ustaleń oraz dwie różne interpretacje przepisów.

Ad. 5.Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że radni jej zdanie znają na ten temat. Wniosek na scenę został złożony trochę bez przemyślenia, nie ma miejsca na przechowywanie sceny, trzeba mieć specjalne uprawnienia do jej rozkładania, scena tylko dwa razy do roku przyda się gminie. Przez pierwsze 5 lat nie można jej wynajmować, czerpać z niej pożytków. Decyzja należy do radnych. Podjęcie uchwały jest niezbędne. 53 000 zł to wkład własny. Na etapie pisania wniosku nie zostały wystosowane zapytania ofertowe do oferentów, którzy mogliby zaoferować taką scenę. Jeżeli zostaną uznane zapytania ofertowe, które zostały złożone po dniu złożenia wniosku, wtedy jest szansa aby wniosek przeszedł. Środki na ten cel w budżecie są zabezpieczone. Cały koszt sceny gmina będzie musiała wyłożyć na początku, jednak refundacja wróci z powrotem.

Radna Małgorzata Jakrzewska powiedziała, że skoro nie ma 80 000 zł na remont dachu, a 53 000 zł ma być przeznaczone na scenę, która będzie wykorzystywana tylko dwa razy do roku, czy nie lepiej byłoby przeznaczyć te środki na remont dachu niż na scenę.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że teraz jakikolwiek wniosek tego typu wyjdzie z urzędu najpierw powinien być przedyskutowany z radą. Taka uchwała powinna być podjęta na etapie składania wniosku, a nie teraz kiedy składane są już drugie poprawki do wniosku. Scenę będzie można wynajmować po 5 latach od dnia otrzymania płatności ostatecznej.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że na dzień dzisiejszy są ważniejsze potrzeby niż jakaś scena.

Skarbnik Ryszard Ligocki powiedział, że słysząc te wszystkie głosy widzi, że jest nie wiele osób, które są za tą sceną.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że wniosek na scenę został napisany przez Panią Annę Difort-Dura, z którą teraz nie ma żadnego kontaktu. Pani ta napisała trzy wnioski jednego dnia, na drugi dzień był ostateczny termin składania wniosków. Za napisanie wniosków wzięła spore pieniądze, do których jest wiele poprawek.

Pani Wójt poinformowała radnych, że zgłosił się do gminy inwestor, który chciałby otworzyć zakład dla 30 osób. Osoba ta zajmuje się kowalstwem artystycznym i chciałaby wybudować halę pod którą chce kupić teren w miejscowości Warnice. Gmina nie posiada żadnej nadającej się na ten cel działki dlatego też szukany jest teren od osób prywatnych. Chodzi o 30 arów, tereny po byłym SKR zostały sprzedane.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że trochę szkoda, że niektóre nieruchomości zostały posprzedawane bo dzisiaj wyraźnie widać, że są potrzeby na nie. Sytuacja chociażby z wyrokiem eksmisyjnym z 1995 roku, z obowiązkiem zapewnienia przed gminę lokalu socjalnego. Dziś została podpisana decyzja o wymeldowaniu kilku osób, nie jest ona prawomocna i nadal jest problem z osobami, które pozostały w budynku.

Radna Brząkała Małgorzata powiedziała, że w Obrycie jest dom gdzie nie mieszkają wszyscy jego lokatorzy.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że gmina próbowała wymeldować te osoby, to jeszcze było za poprzedniej kadencji i osoby te cudownie odnalazły się, jak dowiedziały się, że mają być wymeldowane. W stosunku do tych osób prowadzone jest postępowanie za zaległości czynszowe.

Głosowanie nad projektem uchwały.

Za projektem nie było żadnego głosu, przeciw było 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Projekt uchwały nie został przyjęty przez radnych.

Ad. 6.Radna Małgorzata Brząkała spytała się czy jest już decyzja Agrofirmy Witkowo w sprawie dofinansowania do naprawy drogi gminnej.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że Agrofirma Witkowo zobowiązała się użyczyć urządzenia do rozgrabiania. Jak tylko zostanie rozstrzygnięty przetarg na kanalizację, cały czas mowa jest o jednym pracowniku, jak zakończony zostanie temat z Drogbudem wtedy zostanie ruszona naprawa drogi. Na dzień dzisiejszy jest 5 000 zł z budżetu gminy, 2 500 zł od Związku Plantatorów Buraka Cukrowego oraz urządzenia do rozgarniania i wałowania. Kwestia zastanowienia się w cenach czy ma być zakupiony żużel czy tłuczeń. O naprawieniu drogi do Państwa Sawka można zapomnieć w tym roku. Ma być zorganizowane spotkanie z osobami, które mogą pomóc przy remoncie, są osoby na pracach społecznie-użytecznych, również jest nadzieja, że mieszkańcy pomogą przy remoncie.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że na stronie bip urzędu pojawiło się ogłoszenie o naborze na stanowisko ds. inwestycji, czy będzie jakaś zmiana na tym stanowisku.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że Pan Michał jest pracownikiem nowym, mało doświadczonym. Nie stać gminy aby duże inwestycje jak kanalizacja czy chodniki były źle zrobione, żeby było coś nie tak, aby przetarg był źle zrobiony. Są oszczędności z tytułu urlopu macierzyńskiego Pani Wójt, z wynagrodzenia obecnego i poprzedniego wójta, jest zasadne aby przyjąć kogoś dodatkowego jeżeli tylko ktoś będzie chciał za takie pieniądze pracować. Pan Michał musi mieć pomoc, gdyż fizycznie przestaje sobie radzić, dużo obowiązków na niego spada, wszystko co robi jest zgodne z jego zakresem obowiązków, jednak nikt nie przypuszczał, że tak nagle tak wiele rzeczy trzeba będzie wyprostować i poprawić i jednocześnie wykonywać codzienną pracę. Po korespondencji i po interesantach widać, że jest to najbardziej obciążone stanowisko. W Gminie Dolice, która jest mniej więcej dwa razy większą gminą od Gminy Warnice, na tym stanowisku zatrudnione są cztery osoby, a u nas tylko jedna. Żeby obciążyć Pana Michała, BHP przekazane zostało osobie z zewnątrz, było zbyt dużo spraw i pewne rzeczy były niedopilnowane.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że to co się działo do tej pory jest inną rzeczą dlatego na poprzedniej sesji poprosił Przewodniczącego Rady Marka Brodowskiego o wstrzymanie się nad dyskusją na temat raportu z kontroli z Regionalnej Izby Obrachunkowej, dobrze byłoby wiedzieć od czego Pani Wójt zaczyna. Zostaną jeszcze przedstawione sprawy, które wynikły podczas ISO i w tym momencie będzie można powiedzieć co w tym czasie zostało zrobione, a do zrobienia jest wiele. Regionalna Izba Obrachunkowa nie kontrolowała całego urzędu, radni na bieżąco będą o wszystkim informowani.

Wójt Anna Hackiewicz-Gębska powiedziała, że ma nadzieję, że stać będzie urząd na utrzymanie dodatkowego pracownika w inwestycjach w pełnym wymiarze czasu pracy. Dwie osoby na tym stanowisku to nie jest za dużo. Jeżeli będzie trzeba zostaną zrobione przesunięcia w zakresie obowiązków, można będzie zastanowić się nad stworzeniem referatu. Gdyby Pan Michał był bardziej doświadczony byłoby mu łatwiej.

Zastępca Wójta Waldemar Lubiński powiedział, że przykład tego radni mają z ostatniej sesji, z zaplanowaniem placu zabaw w miejscowości Cieszysław, gdzie można byłoby to przewidzieć już na etapie planowania miejsca pod plac zabaw. Jeżeli już jest mowa o potrzebach dla gminy w zatrudnieniu dodatkowych osób, urząd stara się zatrudniać osoby jak najmniejszym kosztem dlatego korzysta z osób na robotach publicznych. Osoby te naprawdę się starają, jednak brakuje osoby, która przypilnowałaby te osoby, odpowiadałaby za sprzęt, koordynowałaby wszystkie prace, można będzie mówić o takiej osobie jak będą zapewnione środki w budżecie.

Ad. 7.O godz. 14:20 – prowadzący obrady Marek Brodowski Przewodniczący Rady Gminy – wobec wyczerpania porządku obrad – zamknął obrady nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Warnice.

 

Przewodniczący Rady

Marek Brodowski

 

Protokołowała

Urszula Kacperska

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Urszula Kacperska 07-07-2011 14:22
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Urszula Kacperska 13-06-2011
Ostatnia aktualizacja: Urszula Kacperska 07-07-2011 14:24