Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół Nr V Sesji Rady Gminy Warnice z dnia 31 marca 2011 roku

BRG – 0002 A

Protokół

V Sesji

Rady Gminy Warnice

z dnia 31 marca 2011 roku

(posiedzenie Rady Gminy w Domu Strażaka w Warnicach)

 

Obrady V Sesji Rady Gminy Warnice VI kadencji (2010 – 2014) otworzył o godz. 11:00 Marek Brodowski Przewodniczący Rady stwierdzając jednocześnie quorum, uprawniające Radę do podejmowania uchwał.

 

W posiedzeniu uczestniczyło 14 radnych (zgodnie z listą obecności, która stanowi załącznik nr 1 do protokołu). W obradach udział wziął Zastępca Pani Wójt Waldemar Lubiński oraz zaproszeni goście (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

 

Przewodniczący przedstawił porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad
  2. Stwierdzenie quorum
  3. Zgłaszanie zmian do porządku obrad
  4. Przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Gminy Warnice z dnia 25 lutego 2011 r.
  5. Wręczenie zaświadczeń Sołtysom
  6. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych
  7. (projekt nr 14/2011) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu przeciwdziałania narkomanii na terenie Gminy Warnice na lata 2011-2013
  8. (projekt nr 15/2011) Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011
  9. (projekt nr 16/2011) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego w Starym Przylepie
  10. (projekt nr 17/2011) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie oddania w użyczenie nieruchomości gminnych na okres dłuższy niż 3 lata
  11. (projekt nr 18/2011) Podjęcie uchwały w sprawie wydzierżawienia lokalu użytkowego w budynku „Dom Strażaka” w miejscowości Warnice 38A na okres dłuższy niż 3 lata
  12. (projekt nr 19/2011) Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok
  13. Informacja wójta z prac pomiędzy sesjami
  14. Wolne wnioski
  15. Zakończenie obrad

 

 

Ad. 1, 2 jw.

 

Ad. 3Zastępca Wójta Waldemar Lubiński złożył wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały nr 20/2011 w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Warnice środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2012. Uspokoił sołtysów, że to nie są te same środki co wynikają na sołectwa ze statutów sołectw. Radni jednogłośnie zgodzili się na wprowadzenie projektu uchwały w punkcie 13 porządku obrad.

Porządek obrad wraz z wprowadzonym punktem został przyjęty jednogłośnie przez radnych.

 

Ad. 4.Protokół z IV sesji Rady Gminy Warnice z dnia 25 lutego 2011 roku został przyjęty przez 14 radnych obecnych w obradach sesji.

 

Ad. 5.Zastępca Wójta Waldemar Lubiński wraz z Przewodniczącym Rady Markiem Brodowski wręczyli zaświadczenia nowo wybranym sołtysom.

 

Ad. 6.Przewodniczący Rady spytał się o uchwałę w sprawie wystąpienia ze Związku Gmin Zlewni Jeziora Miedwie. Na poprzedniej sesji projekt uchwały został wyciągnięty spod obrad, czy już coś wiadomo nt. związku.

Zastępca Wójta poinformował, że uchwała stała się bezprzedmiotowa dlatego, że związek się sam rozpadł i temat rozwiązał się sam.

Przewodniczący Rady spytał się również o pielęgnacyjną wycinkę drzew jaka miała miejsce koło kościoła w Barnimiu. Wycinka ta została wykonana w takim stopniu, że nie przypomina pielęgnacyjnego przycięcia drzew, a wycięcie ich. Czy była zgoda na podcięcie drzew i na czyim terenie rosną te drzewa.

Pracownik ds. ochrony środowiska Monika Ostrowska poinformowała, że teren wokół kościoła należy do Parafii Rzymskokatolickiej, proboszcz parafii wystąpił z wnioskiem o pielęgnacyjne podcięcie drzew i uzyskał zgodę. Dlaczego w takim stopniu została wykonana podcinka, nie wiemy, możemy jedynie przypuszczać, żeby uchronić mur, który jest zabytkiem przed uszkodzeniem. Proboszcz parafii zostanie wezwany do ustosunkowania się dlaczego aż w takim stopniu zostały podcięte drzewa. O sytuacji radni zostaną poinformowani na następnej sesji.

Przewodniczący Rady powiedział, że przy tak wykonanej podcince drzew nie wie czy te drzewa jeszcze są żywe. Wszystkie konary zostały ścięte przy samym pniu.

Sołtys Obryty Grażyna Okoniewska spytała się czy musi być zgoda na wycięcie krzewów. W Obrycie koło kościoła mieszkańcy będą robić porządki i będą chcieli wyciąć krzewy oraz podciąć gałęzie.

Pracownik ds. ochrony środowiska poinformował, że w Obrycie każde podcięcie drzew wymaga zgody od konserwatora zabytków, gdyż drzewa te uznane są za zabytek. W Barnimiu zabytkiem jest jedynie kościół. Usuwanie drzew z terenu, którego właścicielem jest gmina wymaga zgody wójta, każdego drzewa, wyjątkiem są tylko drzewa owocowe i drzewa, których wiek nie przekracza 10 lat. Z kodeksu cywilnego wynika, że każdy na własnym terenie musi dbać o wszystko w tym również o drzewa aby nie stanowiły zagrożenia dla innych.

Radna Anna Żyłka spytała się o wycinkę jaka miała miejsce koło szkoły w Starym Przylepie.

Pani Monika Ostrowska poinformowała, że ta sprawa również jest wyjaśniana.

Zastępca Wójta poinformował, że do urzędu wpływały wnioski o wycinkę drzew, drzewa te jednak wcześniej były uszkadzane. Temat ten jest już rozwiązany, drewno takie będzie przekazywane podopiecznym z ośrodka pomocy i do innej miejscowości nie z tej z której zostało drewno pozyskane.

 

Ad. 7.Koordynator Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Teresa Mamos przedstawiła program przeciwdziałania narkomanii. Wyjaśniła, że może być on opracowany na kilka lat. Środki finansowe przeznaczone są na przeciwdziałanie, profilaktyka jest trzy etapowa:

  1. osłabienie ryzyka sięgania po narkotyki wśród dzieci i młodzieży poprzez poznanie środowiska, przyczyn narkomanii,
  2. wprowadzenie do realizacji nowoczesnych programów profilaktyczno-edukacyjnych,
  3. prowadzenie różnego rodzaju kampanii.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Rada w głosowaniu: 14 „za” podjęła uchwałę NrV/22/2011, która stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

 

Ad. 8.Koordynator GKRPA Teresa Mamos poinformowała, że ten program musi być uchwalany corocznie. Skierowany jest na profilaktykę, spektakle profilaktyczne, jak zdrowo można spędzać czas, przez spektakle trafić do młodych i dorosłych osób. Sołectwa są wspierane poprzez zakup sprzętu sportowego. Jedyna prośba do sołtysów aby sprzęt ten był zabezpieczony.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Radny Bogdan Skoczek spytał się czy rada otrzymuje sprawozdanie o wynikach kontroli.

Pani Teresa Mamos poinformowała, że podczas kontroli nie stwierdzono żadnych uchybień.

Zastępca Wójta poinformował, że do urzędu wpłynęła skarga o zakłócanie porządku przez młodzież w siłowni w Starym Przylepie. Osobiście pojechał zobaczyć co się tam dzieje. Jeszcze siłownia nie była tam otworzona, jeden z mieszkańców budynku był niezadowolony z faktu, że tam powstanie siłownia, do żadnego zakłócania porządku nie doszło.

Rada w głosowaniu: 14 „za” podjęła uchwałę nr V/23/2011, która stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

Ad. 9.Zastępca poinformował, że projekt uchwały został szczegółowo omówiony na komisjach. Dzieci z gminy Warnice będą miały pierwszeństwo przy przyjmowaniu do punktu przedszkolnego, jeżeli będą wolne miejsca wtedy zostaną przyjęte dzieci z innych gmin.

Radny Bogdan Skoczek powiedział, że ich komisja nie zajęła stanowiska, dlatego, że ten zapis budzi już kontrowersje. Do tej pory dzieci z innych gmin były przyjmowane, a regulamin mówił tylko o dzieciach z naszej gminy.

Zastępca Wójta poinformował, że jeżeli są wolne miejsca, w punkcie przedszkolnym są stałe wydatki (pensje, ogrzewanie), które nie zmaleją dlatego szkoda byłoby zabraniać innym dzieciom jak są wolne miejsca.

Sołtys Reńska Edward Owczarek powiedział aby ustalić takie kryterium przyjmowania aby w pierwszej kolejności były dzieci z naszej gminy.

Dyrektor SP Warnice Ewa Rebeko powiedziała, że wychowanie przedszkolne powinno być kontynuacją, jak dziecko wyjdzie z przedszkola wtedy dopiero zwalniało by się jego miejsce. Musi być kontynuacja nauki inaczej nauczanie takie nie będzie spełniało swojej roli. Dziecko musi być przygotowane aby podjąć obowiązki szkolne, a żeby było przygotowane musi być kontynuacja. Jak byłoby wolne miejsca wtedy odbyłaby się rekrutacja.

Zastępca Wójta poinformował, że są dwa kryteria na, które trzeba zwrócić uwagę: kryterium edukacyjne, w które wchodzi ryzyko rodzica, rolą gminy jest zapewnienie miejsc dzieciom z naszego terenu, drugie to aspekt finansowy, od dzieci z innych gmin przy wolnych miejscach będą dodatkowe fundusze.

Rada w głosowaniu: 12 „za”, 1 „przeciw”, 1 „wstrzymał się”, podjęła uchwałę nr V/24/2011, która stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Ad. 10.Zastępca Wójta poinformował, że 31 marca została podjęta przez radę uchwała o wyrażeniu zgody na użyczenie stowarzyszeniu pomieszczenia o powierzchni sześćdziesięciu metrach kwadratowych, ze stowarzyszeniem została podpisana umowa na powierzchnie o stu kilkudziesięciu metrach kwadratowych. W tym momencie zostało niebezpieczeństwo, że jednostka OSP Obryta zostanie wyłączona z systemu gaśniczego. Podpisany jest obecnie aneks na 60m2, dodatkowo stowarzyszenie ma udostępnić strażakom pomieszczenia sanitarne oraz salę na zebrania. Formalnie aby było wszystko załatwione potrzebne jest podjęcie stosownej uchwały.

Przewodniczący Rady spytał się czy został już ugaszony konflikt między stowarzyszeniem, a strażakami?

Zastępca Wójta poinformował, że niektóre rzeczy, które trwają już od dłuższego czasu nie da się ich w ciągu jednego dnia naprawić.

Radny Marek Wancisiewicz poinformował, że stowarzyszenie musi jeszcze mieć możliwość podpięcia się do pionu kanalizacji.

Zastępca Wójta poinformował, żeby stowarzyszenie zwróciło się o to na piśmie, gmina oczywiście wyrazi zgodę pod warunkiem, że wszystkie przepisy budowlane będą respektowane.

Rada w głosowaniu: 14 podjęła uchwałę nr V/25/2011, która stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

 

Ad. 11.Zastępca Wójta poinformował, że w połowie ubiegłego roku wygasła umowa na lokal. Dzierżawca w dalszym ciągu obciążany jest takimi samymi kosztami jak do tej pory.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Rada w głosowaniu: 14 „za” podjęła uchwałę nr V/26/2011, która stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Ad. 12.Skarbnik przedstawił zmiany do budżetu. Poinformował o głównym i najbardziej ważnym zmniejszeniu subwencji oświatowej. Powiedział o zwiększeniu na dochodach, które wynikły z wpłynięcia środków z podatku od osób fizycznych i wpłynięcia kary za zajęcie pasa drogowego. Zwiększenie wydatków to środki na zakup żużla, zapłacenie firmie za napisanie wniosku na kanalizację oraz zrobienie pomiarów elektrycznych w urzędzie i remizach.

Zastępca Wójta powiedział, że jeżeli chodzi o szkoły na następnej sesji radni zajmą się regulaminem wynagradzania nauczycieli. Jeżeli związki zawodowe wyrażą zgodę na zmiany w ciągu roku uda się zaoszczędzić około 17 000 złotych. Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Rada w głosowaniu: 14 „za”, podjęła uchwałę nr V/27/2011, która stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

 

Ad. 13.Skarbnik poinformował nowy sołtysów, że za poprzedniej rady zmieniono statuty sołectw i w statutach zapewnione są środki na sołectwa. Odgórnie ustawowo został wyszczególniony fundusz sołecki. Jak na razie nie tworzymy nowego funduszu tylko bazujemy na naszym ze statutów. Środki ustawowe inaczej byłyby kontrolowane na innych warunkach. Jeżeli rada wyraziłaby zgodę na wyodrębnienie funduszu sołeckiego wynikającego z ustawy, kolejną kwestią byłoby zlikwidowanie środków wynikających ze statutów. Dwa obok siebie fundusze nie byłyby zapewnione. Obecnie z budżetu gminy środki sołeckie to kwota 36 440 zł.

Przewodniczący RG spytał się, że jeżeli ustawa jest przepisem wyższego rzędu, czy to nie koliduje z naszymi statutami sołectw.

Zastępca Wójta poinformował, że nie ma tu żadnej kolizji między przepisami. Statuty sołectw w przyszłości będą do zmiany. Zostały one pomyślane pod kątem co do wyszczególnienia środków na sołectwa, wybory sołtysów pokazały, że rządzą się one swoimi prawami. Pewnych rzeczy przy wyborach statut nie przewidział.

Radny Bogdan Skoczek poinformował, że w budżecie i tak nie ma wyszczególnionych środków na ten cel, środki byłyby na pewno wyższe niż obecne środki na sołectwa.

Zastępca Wójta poinformował, że w następnym roku warto będzie się zastanowić nad wyodrębnieniem tych środków i mieć możliwość zwrotu 10 % kwoty. Sołtysi jednak muszą zdać sobie sprawę, że obydwa fundusze nie będą działać i z jednego trzeba będzie zrezygnować.

Rada w głosowaniu: 14 „za”, podjęła uchwałę nr V/28/2011, która stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

 

Ad. 14.Informacja z pracy wójta stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Radny Kamil Wochner zadał pytanie odnośnie przedstawionej informacji, czy remont budynku w Zaborsku miałby być remontem kapitalnym.

Zastępca Wójta poinformował, że nie. Gmina nie ma aż tylu środków, chodzi o wymianę dachu i belek dachowych. Gdyby byli chętni z chęcią urząd sprzedałby ten budynek lokatorom.

Sołtys Zaborska Justyna Wochner powiedziała, że lokatorzy ci dostawali materiały na odwilgocenie budynku jednak sprzedali je.

Zastępca Wójta powiedział, że jeżeli budynek zawali się odpowiedzialność karna przechodzi na właściciela budynku. Jeżeli byłaby chęć od lokatorów to gmina sprzedałaby im mieszkania za symboliczną złotówkę. Sytuacja lokatorów jest znana, ciągłe kłótnie między nimi oraz zadłużenie w czynszu. W tym roku kończy się program budowy lokali socjalnych, na dzień dzisiejszy jest już za późno aby do niego przystąpić. Jeżeli chodzi o budynek w Wierzbnie została wszczęta kontrola meldunkowa, z tego co wiemy jest tam zameldowanych 11 osób z tego 4 tylko przebywają.

 

Ad. 15.

Radny Zygmunt Kijowskiprzedstawił informację komisji rolnictwa i rozwoju z przeglądu świetlic wiejskich, informacja stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Radny Bogdan Skoczekspytał się o plac zabaw w Wójcinie.

Zastępca Wójta poinformował, że pełna informacja o placach zabaw zostanie radnym przedstawiona na następnej sesji.

Sołtys Warnic Teresa Suligaspytała się czy jest gwarancja na te place zabaw, które już są.

Zastępca Wójta poinformował, że zostało już wystosowane pismo dotyczące napraw gwarancyjnych.

Sołtys Wierzbna Edward Markowskispytał się czy osoby korzystające z opieki nie mogą być opiekunami świetlic. Około 3 lat temu było już zgłoszenie od inspektora nadzoru budowlanego aby komin na świetlicy został rozebrany i postawiony nowy, czy wiadomo kiedy będzie remont.

Zastępca Wójta poinformował, że nie można tak zrobić. Od kwietnia urząd będzie miał 2 osoby na robotach publicznych. Jeżeli chodzi o stażystów zostało złożonych 5 wniosków, urząd dostanie 2 stażystów. Priorytetem są dwa budynki gminne świetlica w Kłębach i budynek komunalny w Zaborsku z uwagi, że tam przebywają osoby aby nie doszło do tragedii dlatego trzeba się zastanowić na remontem. Kolejnym priorytetem są drogi gminne do posesji mieszkańców.

Sołtys Zaborska Justyna Wochnerzwróciła uwagę na pismo, które otrzymała po terminie z urzędu. 24 marca br. o godz. 10:00 odbyło się zebranie z przedstawicielami AR i MR i z doradztwa rolniczego, a ona dostała pismo w ten sam dzień o godz. 15:00 więc nie mogła poinformować rolników o spotkaniu.

Zastępca Wójta poinformował, że pracownik z rolnictwa obecnie przebywa na urlopie, sprawa zostanie wyjaśniona, na dzień dzisiejszy jedynie może przeprosić za zaistniałą sytuacje.

Sołtys Wójcina Renata Szydłowskaspytała się co z mieszkańcami, którzy nie mają podpisanych umów na wywóz nieczystości.

Pracownik ds. ochrony środowiska Monika Ostrowska poinformowała, że w kwietniu odbędzie się kontrola z Sanepidu odnośnie ochrony środowiska (sprawdzanie umów na wywóz nieczystości) i weterynarii (sprawdzenie szczepień psów). Dokładny termin nie jest jeszcze znany. Nie okazanie się dokumentem stwierdzającym szczepienie psa będzie skutkowało nałożeniem mandatu przez policjanta.

Sołtys Obryty Grażyna Okoniewskapowiedziała, że była na interwencji, nie będzie ukrywać danych osób, które zanieczyszczają gminę, może powiedzieć kto i gdzie wyrzuca śmieci.

Przewodniczący Rady spytał się o pielęgnacyjną wycinkę drzew jaka miała miejsce koło kościoła w Barnimiu. Wycinka ta została wykonana w takim stopniu, że nie można nazwać tego pielęgnacyjnym podcięciem drzew a wycinką drzew. Czy była wydana zgoda na podcięcie drzew i na jakim terenie te drzewa rosną.

 

Ad. 16Prowadzący obrady Pan Marek Brodowski Przewodniczący Rady – wobec wyczerpania porządku obrad – zamknął obrady sesji Rady Gminy Warnice.

 

Przewodniczący Rady

   Marek Brodowski

 

Protokołowała

Monika Ostrowska

 

  

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Urszula Kacperska 14-04-2011 13:01
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Urszula Kacperska 31-03-2011
Ostatnia aktualizacja: - 14-04-2011 13:01