Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Warnice
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół nr XXIII Sesji Rady Gminy Warnice z dnia 7 listopada 2008 roku

BRG – 0052 A
Protokół
XXIII Sesji
Rady Gminy Warnice
z dnia 7 listopada 2008 roku
(posiedzenie Rady Gminy w Domu Strażaka w Warnicach)


Obrady XXIII Sesji Rady Gminy Warnice V kadencji (2006 – 2010) otworzyła o godz. 10:16 Maria Malkiewicz Wiceprzewodnicząca Rady stwierdzając jednocześnie quorum, uprawniające Radę do podejmowania uchwał.

W posiedzeniu uczestniczyło 14 Radnych (zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu).

W obradach sesji uczestniczyli: Wójt Ireneusz Szymański, Skarbnik Gminy Ryszard Ligocki, Sekretarz Gminy Aneta Kremer – Seredyńska, Radca Prawny Monika Kułaczkowska – Szramiak, Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Stanisław Figiel. (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Wiceprzewodnicząca przedstawiła porządek obrad.
1.Otwarcie obrad
2.Stwierdzenie quorum
3.Zgłaszanie zmian do porządku obrad
4.Przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Gminy Warnice z dnia 16 października 2008 roku
5.(Projekt Nr 62/08) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia dla ponadlokalnego określenia i realizacji wybranych zadań w zakresie gospodarki odpadami (zaproszony Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Stargardzie Szcz.)
6.(Projekt Nr 63/08) Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego pomiedzy gminami Warnice oraz Pyrzyce, Przelewice, Lipiany, Kozielice, Bielice o utworzeniu Straży Międzygminnej
7.(Projekt Nr 64/08) Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym
8.(Projekt Nr 65/08) Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej budynkiem gospodarczym, oznaczonej w ewidencji jako działka nr 288/21, położonej w miejscowości Warnice
9.(Projekt Nr 66/08) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości gruntowej na okres dłuższy niż 3 lata
10.(Projekt Nr 67/08) Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości gruntowej na okres dłuższy niż 3 lata
11.(Projekt Nr 69/08) Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień od tego podatku
12.(Projekt Nr 70/08) Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2009 rok
13.(Projekt Nr 71/08) Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2009 rok
14.Informacja wójta z prac pomiędzy sesjami
15.Interpelacje, wnioski i zapytania radnych
16.Wolne wnioski
17.Zakończenie obrad

Ad. 1, 2
jw.

Ad. 3 Wójt złożył wniosek o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały nr 63/08 w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego pomiędzy gminami Warnice oraz Pyrzyce, Przelewice, Lipiany, Kozielice, Bielice o utworzeniu Straży Międzygminnej z uwagi, że gminy Bielice i Kozielice nie podjęły tych uchwał i koszty porozumienia byłyby większe.
Za wycofaniem punktu z porządku obrad było 14 radnych.

Ad. 4 Protokół z XXII sesji Rady Gminy został przyjęty bez odczytywania 14 głosami za.

Ad. 5 Głos zabrał Prezes Zarządu MPGK Stanisław Figiel. Przedstawił radnym projekt pn. instalacji mechaniczno – biologicznej unieszkodliwiania odpadów.
O godz. 10:22 na sesję przybyła Przewodnicząca Rady Maria Rzadkowska.
Będąc w Unii Europejskiej jesteśmy zobligowani do przestrzegania przepisów unijnych, mowa tu o sposobie odbioru odpadów. Jest określony sposób odbioru odpadów. W województwie zachodniopomorskim jest ponad 49 składowisk odpadów. Założenia mówią o poborze odpadów w odległości 50 km od składowiska. Gmina Warnice mieści się w tym przedziale i jej odpady mogą być składowane na składowisku w Łęczycy, stąd proponowane porozumienie. Celem projektu jest:
• rozwój nowoczesnego sektora gospodarowania odpadami na poziomie lokalnym i regionalnym,
• ustabilizowanie poziomu zużycia surowców oraz zamknięcie cyklów produkcji i zużycia materiałów,
• redukcja emisji zanieczyszczeń do gleby,
• wydłużenie życia istniejących składowisk i likwidacja zbędnych,
• pozyskanie energii ze źródeł odnawialnych,
• innowacje w zakresie technologii zbierania i obróbki odpadów.
Podstawowymi modułami instalacji będą:
• linia sortownicza,
• biogazownia,
• elektrociepłownia,
• linia produkcji peletów.
Obecnie w 95% pobranych odpadów od mieszkańców trafia na bezpośrednio na wysypiska. Ta sytuacja musi się drastycznie zmienić z uwagi na przepisy unijne, ponieważ po roku 2013 tylko 50% odpadów powinno trafiać na składowiska, reszta musi ulec różnym metodom przeróbki. Powinniśmy chronić swoje środowisko. Jeżeli przepisy nie będą przestrzegane będziemy płacić duże kary z tytułu niegospodarności, braku odpowiednich instalacji, które mogłyby unieszkodliwiać odpady w sposób bezpieczny dla środowiska. Spółka miejska jest właścicielem składowiska w Łęczycy. Budowa instalacji mechaniczno – biologicznej rozpoczął się w grudniu 2004 roku. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Stargardzie Szczecińskim złożyło w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie Kartę Potencjalnego przedsięwzięcia dla projektu „Budowa instalacji mechaniczno – biologicznego unieszkodliwiania odpadów na składowisku w Łęczycy” jako zadanie ubiegające się o dofinansowanie w ramach środków pochodzących z Funduszu Spójności. Korzyści z wybudowania inwestycji to:
1. Ponadregionalne rozwiązanie gospodarki odpadami komunalnymi
2. Brak konieczności budowy nowego składowiska odpadów
3. Brak konieczności budowy instalacji do przerobu osadów ściekowych
4. Brak konieczności budowy instalacji do odzysku odpadów biodegradacji – kompostowni (mały przerób, czasochłonność, duża powierzchnia magazynowa, odorowość)
5. Zmniejszenie opłat za korzystanie ze środowiska (składowanie odpadów)
6. Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza wynikające ze spalania peletów\brykietu oraz z produkcji czystej energii
7. Stworzenie nowych miejsc pracy
8. Zmniejszenie możliwości wystąpienia poważnej awarii na terenie składowiska (składowane odpady – balast praktycznie nie będą wytwarzać odcieków ani biogazu)
9. Możliwość powstania w pobliżu inwestycji firm wykorzystujących ciepło odpadowe.
W maju 2005 roku projekt uzyskał rekomendację Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie i został zakwalifikowany jako projekt mogący wnioskować o środki w ramach Pomocy Technicznej na przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej.
W czerwcu 2005 roku w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie został złożony odpowiedni wniosek.
W styczniu 2006 roku Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie przekazał do tutejszej Spółki informację, że w związku z ograniczoną ilością środków na okres programowania 2004 – 2006, realizacja projektu zostaje przesunięta na kolejny okres programowania tj. na lata 2007 – 2013. Pomimo przekazanej informacji nie spowolniono prac związanych z przygotowaniem dokumentacji.
W grudniu 2006 roku do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie przekazany został Opis przedmiotu zamówienia I część SIWZ niezbędna do rozpoczęcia procedur przetargowych na wyłonienie Wykonawcy dokumentacji aplikacyjnej – Studium Wykonalności, badań morfologicznych, raportu oddziaływania na środowisko oraz wniosku aplikacyjnego.
W maju 2007 roku zostało podpisane pierwsze Porozumienie Międzygminne w sprawie ponadlokalnego określenia i realizacji wybranych zadań w zakresie gospodarki odpadami.
Obecnie segregacja jest w 3% natomiast po wprowadzeniu instalacji segregacji będzie ulegało 85% odpadów.
Harmonogram planowanych działań wygląda następująco:
1) luty 2009 planowane jest uzyskanie kompletu wymaganej dokumentacji przetargowej, akceptacja kompletnego wniosku do Funduszu Spójności i przekazanie wniosku do Ministerstwa Środowiska,
2) grudzień 2009 rozpoczęcie robót budowlanych,
3) grudzień 2010 zakończenie budowy i rozpoczęcie rozruchu technologicznego.
Wójt Ireneusz Szymański powiedział, że projekt ten spełnia wymogi Gminy Warnice.
Rada w głosowaniu: 15 „za”, podjęła Uchwałę Nr XXIII/139/2008.
Uchwała stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Przerwa od 11:26-11:40; po przerwie obrady sesji poprowadziła Przewodnicząca Rady Maria Rzadkowska

Ad. 6 Punkt został wyciągnięty z porządku obrad.

Ad. 7 Komisje przedstawiły stanowiska wypracowane na swoich posiedzeniach. Dwie komisje były za kwotą 16 złotych dla strażaków za udział w działaniu ratowniczym, jedna za kwotą 15 złotych. Za kwotą 16 złotych głosowało 12 radnych, za kwotą 15 złotych 3 radnych.
Projekt uchwały został poddany pod głosowanie z kwotami: 16 złotych za udział w działaniu ratowniczym, 5 złotych za udział w szkoleniu. Rada w głosowaniu: 12 „za”, 3 „przeciw”, podjęła Uchwałę Nr XXIII/140/2008.
Uchwała stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Ad. 8 Komisje przedstawiły stanowiska wypracowane na swoich posiedzeniach.
Rada w głosowaniu: 15 „za” podjęła Uchwałę Nr XXIII/141/2008.
Uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 9, 10 Wójt wyjaśnił zaproszonym gościom, że obydwa projekty uchwał dotyczą działek nauczycieli. Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane na posiedzeniach komisji.
Rada w głosowaniu: 15 „za” podjęła Uchwałę Nr XXIII/142/2008.
Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Rada w głosowaniu: 15 „za” podjęła Uchwałę Nr XXIII/143/2008.
Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Ad. 11 Komisje przedstawiły stanowiska wypracowane na komisjach. Komisja rolnictwa i rozwoju zaproponowała stawkę podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych 0,53 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, propozycja wójta do kwota 0,55 zł. Za propozycją 0,55 złotych było 11 radnych.
Pod głosowanie został dany projekt uchwały proponowany przez wójta w wersji nie zmienionej. Rada w głosowaniu: 11 „za”, 4 „przeciw”, podjęła Uchwałę Nr XXIII/144/2008.
Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Ad. 12 Komisje przedstawiły stanowiska wypracowane na komisjach.
Rada w głosowaniu: 15 „za” podjęła Uchwałę Nr XXIII/145/2008.
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Ad. 13 Przewodniczący komisji przedstawili stanowiska wypracowane przez komisje. W trakcie dyskusji zostały podane nowe propozycje ceny skupu żyta do wymiaru podatku rolnego. Przewodnicząca Rady Maria Rzadkowska ogłosiła przerwę na której każda z komisji miała wypracować jedną stawkę ceny żyta.
Przerwa od 12:30-12:50
Po przerwie komisje zaproponowały dwie stawki:
o    38 złotych za którą było 11 radnych,
o    40 złotych (stawka proponowana przez wójta) za którą było 3 radnych,
jedna osoba wstrzymała się od głosu.
Rada w głosowaniu: 11 „za”, 3 „przeciw”, 1 „wstrzymała się” podjęła Uchwałę Nr XXIII/146/2008.
Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Ad. 14 Informacja z pracy wójta stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Ad. 15 Radni nie zgłosili żadnych interpelacji.

Ad. 16 Radny Mieczysław Hackiewicz powiedział aby zainteresować się podjeżdżającymi ciężarówkami pod bar MAK w Obrytej, powinien być tam zakaz zatrzymywania się w określonych godzinach od poniedziałku do piątku dla ciężarówek, tam jest przystanek i ciężarówki nie powinny się zatrzymywać, może dojść do tragedii.
Radny Roman Piwoni spytał się dlaczego nie zostali zaproszeni na sesję starosta i dyrektor zarządu dróg powiatowych.
Wójt Ireneusz Szymański odpowiedział, że porządek obrad dzisiejszej sesji był dość obszerny dlatego zostaną zaproszeni na następną sesję,
Przewodnicząca Rady Maria Rzadkowska spytała się na jakim etapie jest gazyfikacja gminy.
Wójt Ireneusz Szymański powiedział, że są prowadzone rozmowy, na sesję grudniową zostaną zaproszeni przedstawiciele spółki gazowej.
Radny Edward Markowski spytał się czy  gmina nie możemy się przeciwstawić Naturze 2000.
Wójt Ireneusz Szymański odpowiedział, że z każdym rokiem powinno być coraz więcej terenów objętych Naturą 2000; na tyle jest bezpieczny plan przestrzenny przyjęty w 1999 roku, że gmina może wydzierżawić część plaży,

Ad. 17. O godz. 13:21 – prowadząca obrady Pani Maria Rzadkowska Przewodnicząca Rady Gminy – wobec wyczerpania porządku obrad – zamknęła obrady XXIII sesji Rady Gminy Warnice.


Przewodnicząca Rady
 Maria Rzadkowska

Protokołowała
Urszula Kacperska


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Ireneusz Rożuk 09-02-2009 14:21
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Urszula Kacperska 12-11-2008
Ostatnia aktualizacja: Ireneusz Rożuk 18-02-2009 14:23